Gå til innhold

Problemer med BIOS


kickula

Anbefalte innlegg

Har samme type problem, har skifta kabinett og PSU på en maskin som har stått en god stund, og da jeg skrudde den på får jeg beskjed om at "BIOS is not installed". Videre sier den at "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot deice and press a key". Når jeg trykker F4 under oppstart for å komme inn i BIOS'en sier den at "Primary IDE Master [Not Detected]", det eneste den finner er Floppy Drive'n.

 

Sist maskina var i bruk hadde jeg 3 SATA-disker i den, men husker ikke nøyaktig hvordan de var kobla. Har ingen IDE-disk.

 

Spørsmålet er dermed noe av det samme som Mats over her, hvordan får jeg BIOS'en til å finne HDD'en min? Har forøvrig et Asus K8N-E hovedkort, om det spiller noen trille.

 

***Oppdatering***

Feilmeldingen jeg får opp sier forøvrig at "maxtor sata/150 pci card bios 1.00.00.50.3 no device found"

 

Det står et PCI-kort der som skal gi meg en SATA-tilkobling til eller to, tipper det er det det er snakk om i feilmeldingen. Prøvde å koble det fra, men da skipper den bare rett til beskjeden om at "Reboot and Select Proper Device..." etc.

 

Hvordan bestemmer jeg i BIOS'en hvordan den skal boote fra harddisken? Spiller det noen rolle hvilken av SATA-pluggene jeg har dytta den inn i? Er ikke spesielt rå på dette her, beklager dumme spørsmål.

 

***Oppdatering 2***

Kobla til en optisk drive over IDE, som den fint klarte å finne. La i en cd med Ubuntu som den kunne boote fra som gikk fint, helt til installasjonen ber meg om å konfigurere harddisk-partisjonering. Vet ikke om det har noe relevans da det virker for meg som om jeg er like langt, men nå vet vi hvertfall at den klarer finne en IDE-drive som den kan boote fra, og SATA-disken min er fortsatt borte.

 

Noen som kan hjelpe????

 

***Oppdatering 3***

Jeg maser videre jeg. Fra maskina jeg sitter på nå som funker helt fint, kjører jeg også et ASUS hovedkort, med kun 1 SATA disk som den booter fra. Den er kobla til på mer eller mindre samme måte, dog hovedkortet er litt nyere. Jeg sjekka i BIOS'en om ting så annerledes ut der, evt om jeg hadde gjort noe helt gæli:

 

Her får jeg ikke overraskende beskjed om at det er SATA-devices som er lista, i stedet for Primary IDE Master : [Not Detected]. Jeg får også velge under Boot-fanen Hard Drive Booting Settings (eller noe lignende, orker ikke reboote for å finne ut av akkurat hva det sto). Annet enn det var det ikke kjempestor forskjell i BIOS'en, med unntak av at det naturligvis er en annen versjon.

 

Spørsmålet nå er om det vil løse problemet å oppdatere BIOSen på maskina som ikke vil boote fra AMI v02.54 til v02.58 som jeg kjører på denne maskina, og i såfall, vil det se likt ut? Skal det det? Og ikke minst, hvordan gjør jeg det?

 

Med vennlig hilsen

-en stakkars jævel som prøver å fikse pc'en til dama før hu går på veggen.

Endret av kickula
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har samme type problem, har skifta kabinett og PSU på en maskin som har stått en god stund, og da jeg skrudde den på får jeg beskjed om at "BIOS is not installed". Videre sier den at "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot deice and press a key". Når jeg trykker F4 under oppstart for å komme inn i BIOS'en sier den at "Primary IDE Master [Not Detected]", det eneste den finner er Floppy Drive'n.

Dette er en helt annen problemstilling og hører ikke hjemme i trådstarters tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...