Gå til innhold

Myse/Kasein i matvarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Melk er komplett, det har alt og du kan bruke bare det.

Men det blir kjedelig.

PDCAAS

Her kan du se gode kilder, høyere tall er bedre.

Myse / proteinkonsentrat kan man ikke lese av på pakkene i butikken da det er tilsatt i nesten alt og konsentrat betyr varmeskadet 30% protein pr 100-kvalitet som ikke gir deg noen ting.

Lenke til kommentar

Eg pleier å prøve å ete nok protein for dagen. Blir som regel ein del melk, kanskje ost, kjøt til middag, tunfiskboks etter trening. Trenger vel etter anbefalt rundt 130 g for dagen. Synes det virker litt vanskelig å få i seg så mykje, spesielt viss eg ikkje kan rekne med brødskiver som fullverdige.

Viss eg drikker melk saman med brødmat, blir det då fullverdig proteiner for brødet og?

Og helst er det vel 50/50 myse/kasein etter trening, korleis kan eg greie det med matvarer?

Lenke til kommentar
Viss eg drikker melk saman med brødmat, blir det då fullverdig proteiner for brødet og?

Nei, det blir [fullverdig] + BV[brød]

Hvorfor må du greie alt med matvarer?

Proteinpulver er den billige varianten.

Melk etter trening vil være komplett.

Erteprotein er halv pris og god kvalitet.

Lenke til kommentar

Da blir det egg + havregryn, det blir totalen ja men BV (utdattert ttrykk) blir den samme fra havregrynen.

Lav BV betyr at kroppen ikke tar opp/utnytter det og da tar ikke kroppen opp noe mer fra havregryna forde man spiser egg.

Med havregryn og egg så vil kanskje alt være der, men blir ikke bedre opptak en havregryn eller egg alene.

Lenke til kommentar

Hva betydde det?

Om den biologiske verdien eller PDCAAS til brød er lavt så er brød en dårlig kilde til X aminosyrer og man burde finne seg noe bedre.

Spiser man egg så får man aminosyrene fra egg men ikke noen flere fra brødet.

Lenke til kommentar

Har ikke sagt at man får noe mer aminosyrer fra brødet. Jeg vet ikke hva du mener med "x aminosyrer", men prøver meg likevel: Når kroppen lager proteiner, bruker den mange forskjellige aminosyrer, om brødets protein inneholder ferre av de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv, så kan et bra pålegg som egg, eller et glass melk på siden kunne gi de riktige aminosyrene. Om ikke alle aminosyrene i brødet kan lages av kroppen selv da.

Selv tror jeg det er lurt å få protein fra mange forskjellige kilder.

Lenke til kommentar

Som skrevet er melk komplett, drikker du ett glass melk kan du spise stein til.

Det er bra å legge til flere kilder, men legg til noe som kroppen klarer å ta opp/utnytte.

Dvs høyest verdi på PDCAAS/BV.

Det betyr vel, spis brødet, men ikke pga aminosyrene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Spørs hvor rask fisken er, liksom tunfisk er en mellom-rask fisk så derfor vil proteine være mellomraske. Eks en fisk som torks som er rask, der er proteine raske.

Å gud jeg skulle ønske det var så enkelt.. :wow:

edit: tull, tull, bullshit, shit tull..

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Som skrevet er melk komplett, drikker du ett glass melk kan du spise stein til.

Det er bra å legge til flere kilder, men legg til noe som kroppen klarer å ta opp/utnytte.

Dvs høyest verdi på PDCAAS/BV.

Det betyr vel, spis brødet, men ikke pga aminosyrene.

Bare fordi det ikke er høyest på listen av PDCAAS så er proteinet i brød null verdt? Kan noen fortelle meg hvorfor noen proteiner i noen matvarer er mer komplett enn andre? Om det er fordi de inneholder alle de 8 essensielle aminosyrene, vil jo det være variasjon av hvor mye det er av hver av aminosyrene, og da kan jo 2 matvarer med "ukomplette" proteiner være minst like bra(viss de tetter hverandres "hull"). Så da blir ikke det å spise brød med linsekaker det samme som å spise gråstein med sandstein som pålegg.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Vil for eksempel to bananer, ein boks tunfisk og vatn etter trening (vatn under og) vere godt nok?

En boks tunfisk vil være Ok i proteinmengde.

Hvor mye karb kommer an på målet ditt, hva du ellers har spist den dagen, hvordan du trente i antall rep og tid og mange andre faktorer.

Finnes ingen fasit her.

Si hva du trener sånn ca på en trening, kcal o/u så kan man si ca.

Lenke til kommentar

Eg prøver å legge på meg, men skal ete sunt for det. Drikker ikkje brus og har ikkje kjøpt godteri på fleire måneder. Orker ikkje telle på kcal ut og inn, prøver heller å justere matinntaket på vekta, og prøver å gå opp ca 1 kg eller litt meir annakvar veke.

Trener måndag-fredag, og blir fort at det går med 1 1/2 time kvar dag. Digger trening :)

Så eg satsar på ein eller to bananer i tillegg til tunfisk etter trening, trur eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...