Gå til innhold

serviceingeniør elektro/automasjon i olje/gass install?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Liker du deg fortsatt, Twinflower? :)

Er det lov å spørre om omtrentlig årslønn?

Har du noe rutine i reiseplanene dine og friperiodene dine? Er det mulig å ha et familieliv med en slik jobb? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker du deg fortsatt, Twinflower? :)

Er det lov å spørre om omtrentlig årslønn?

Har du noe rutine i reiseplanene dine og friperiodene dine? Er det mulig å ha et familieliv med en slik jobb? :)

Jada, jeg stortrives med dette livet.

Lønnen er veldig varierende etter hvor og hvordan du jobber, selv innen teamet.

Hvis man ikke jobber noe særlig overtid og følger rotasjonen slavisk, så ender man opp rundt 750k pluss diettpenger (som utgjør mellom 90-100000 skattefritt).

Det er noen som tjener langt over millionen også, men det er lite forenlig med familieliv.

Og apropos familieliv så er det mange som har familie, men typisk "levetid" på en serviceingeniør er 2-4 år. Ville kanskje ikke holdt på slik i løpet av hele oppveksten til barna mine.

Det er ingen rutine i reiseplanene mine. Jeg vet som regel aldri hvor jeg skal før 1-2 dager før jeg skal dra. Litt spesielt på dette prosjektet siden det er enormt stort, så jeg har vært her i til sammen 4 mnd nå. Som regel er jeg aldri innom samme prosjekt mer enn én gang i løpet av en commissioning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jada, jeg stortrives med dette livet. Lønnen er veldig varierende etter hvor og hvordan du jobber, selv innen teamet. Hvis man ikke jobber noe særlig overtid og følger rotasjonen slavisk, så ender man opp rundt 750k pluss diettpenger (som utgjør mellom 90-100000 skattefritt). Det er noen som tjener langt over millionen også, men det er lite forenlig med familieliv. Og apropos familieliv så er det mange som har familie, men typisk "levetid" på en serviceingeniør er 2-4 år. Ville kanskje ikke holdt på slik i løpet av hele oppveksten til barna mine. Det er ingen rutine i reiseplanene mine. Jeg vet som regel aldri hvor jeg skal før 1-2 dager før jeg skal dra. Litt spesielt på dette prosjektet siden det er enormt stort, så jeg har vært her i til sammen 4 mnd nå. Som regel er jeg aldri innom samme prosjekt mer enn én gang i løpet av en commissioning.

Kan jeg spørre hvilken utdanning du har og hvordan du kom deg inn i bransjen?

Takk

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvilken utdanning du har og hvordan du kom deg inn i bransjen? Takk

Det er en blanding av flaks, motivasjon og interesse som har skaffet meg en slik jobb. Jeg hadde ingen kunnskap what so ever, men jeg var (er) ikke redd for å spørre "hvorfor er det slik?"-type spørsmål.

For å ta det fra begynnelsen så var jeg ansatt som elektriker i et lokalt elektrikerfirma i hjembyen min. Jeg drev for det meste med industri og automasjon, så jeg hadde en viss basic hva angår prosessautomasjon, skjemaforståelse og styreskap og generell elektrokunnskap.
Når jeg flyttet fra hjembyen min så tilbydte elektrikerfirmaet mitt å leie meg ut til et firma som blant annet bistod serviceingeniører med assistanse under commissioning, og det var slik det hele startet.

I løpet av et par måneder fikk jeg etablert meg som flittig med bratt læringskurve og etter et halvt års tid så ble jeg innkalt til jobbintervju som serviceingeniør.
Jeg fikk altså jobben med kun bakgrunn som elektriker, men det hjalp jo veldig at jeg fikk "vise meg frem" i forkant og at de andre serviceingeniørene gikk god for meg.

Nå holder jeg på å utdanne meg som elektroingeniør, og er snart ferdig med 2 av 3 år. Hele studiet tar jeg i friperiodene mine, og jeg kan ikke få anbefalt denne metoden nok! Selv om det er litt hardt å være borte store deler av semesteret, så vil kombinasjonen av å være i jobb som elektroingeniør samtidig som man lærer om teorien gi en enorm vinn-vinn-situasjon. Teori og praksis blir knyttet knallhardt sammen og du "tar ting" utrolig kjapt sammenliknet med de stakkarene som kom rett fra allmenn uten å vite noe om elektrisitet fra før. Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Det er en blanding av flaks, motivasjon og interesse som har skaffet meg en slik jobb. Jeg hadde ingen kunnskap what so ever, men jeg var (er) ikke redd for å spørre "hvorfor er det slik?"-type spørsmål.

For å ta det fra begynnelsen så var jeg ansatt som elektriker i et lokalt elektrikerfirma i hjembyen min. Jeg drev for det meste med industri og automasjon, så jeg hadde en hvis basic hva angår prosessautomasjon, skjemaforståelse og styreskap og generell elektrokunnskap.

Når jeg flyttet fra hjembyen min så tilbydte elektrikerfirmaet mitt å leie meg ut til et firma som blant annet bistod serviceingeniører med assistanse under commissioning, og det var slik det hele startet.

I løpet av et par måneder fikk jeg etablert meg som flittig med bratt læringskurve og etter et halvt års tid så ble jeg innkalt til jobbintervju som serviceingeniør.

Jeg fikk altså jobben med kun bakgrunn som elektriker, men det hjalp jo veldig at jeg fikk "vise meg frem" i forkant og at de andre serviceingeniørene gikk god for meg.

Nå holder jeg på å utdanne meg som elektroingeniør, og er snart ferdig med 2 av 3 år. Hele studiet tar jeg i friperiodene mine, og jeg kan ikke få anbefalt denne metoden nok! Selv om det er litt hardt å være borte store deler av semesteret, så vil kombinasjonen av å være i jobb som elektroingeniør samtidig som man lærer om teorien gi en enorm vinn-vinn-situasjon. Teori og praksis blir knyttet knallhardt sammen og du "tar ting" utrolig kjapt sammenliknet med de stakkarene som kom rett fra allmenn uten å vite noe om elektrisitet fra før.

Interessant historie.

Hva slags utdanning har de fleste serviceingeniører du møter?

Hva slags type elektroingeniør er det du utdanner deg i? Kretskort/svakstrøm eller sterkstrøm?

Takk

Lenke til kommentar

Interessant historie.

Hva slags utdanning har de fleste serviceingeniører du møter?

Hva slags type elektroingeniør er det du utdanner deg i? Kretskort/svakstrøm eller sterkstrøm?

Takk

De fleste serviceingeniører innen elektro og automasjon har som regel bakgrunn som elektroingeniører. Hvilken studieretning de har varierer voldsomt; elkraft, automasjon, elektronikk og instrumentering. Det er utrolig mye som må læres likevel, så det viktigste er at du har en god base og elektroforståelse.

Det er også flere som meg, altså som egentlig ikke er kvalifisert pr definisjon men som har vært heldig og flink og dermed sluppet inn bakveien. Typisk er de med erfaring fra liknende anlegg, eller som har commissioningerfaring fra før og kjenner bransjen.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har akkurat fått jobb som serviceingeinør i et stort firma som leverer utstyr til boring. Er utdannet ingeniør i elektronikk (kretskort og slikt), men har jobbet de siste 3 årene som ansvarlig for utvikling av automasjonsprogramvare til PLS og PC. Dette var en jobb jeg fikk rett etter skolen.

Har to uker igjen av opplæringen til serviceingeniør, og gleder meg til å ut å reise. Angående de andre som går på samme kurs som meg, så er det en med master som kommer rett fra skolen, også er det en med fagbrev som automatiker og som har jobbet et par år, også er det meg med bachelor, som har jobbet på kontor, men også reist litt på commissioning og lignende.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...