Gå til innhold

Picasaweb som backup for mine digitale bilder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde man bare merket alle bildene i picasa og valgte "last opp"? Viktig å velge orginalkvalitet da.

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke bare en utvidelse av den plassen du ellers har tilgjengelig med picasa?

EDIT:

Når det gjelder prisen, stabiliteten, enkelheten på tjenestene som tilbys og sannsynligheten for at google går konk i morgen så synes jeg det høres ut som en grei deal.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det er en utvidelse av den plassen du allerede har ja, som vil bli fordelt på gmail og de andre tjenestene man har. MEN, blir det automatisk satt en viss andel til hver av tjenestene, feks kjøper man 80GB så går 40GB til gmail og 40GB til Picasa? Eller er den tøyelig, slik at den blir fordelt i forhold til plass man trenger?

Fant den funksjonen i Picasa ja, var meget enkelt å uploade:)

Lenke til kommentar

Det som er viktig med en online backup er at:

- Det er lett å få tak i dataene sine dersom uhellet er ute (det hjelper lite at det er enkelt å laste opp dersom det er tungvint å laste ned igjen).

- Backup-prosessen er mest mulig automatisert (legger du en ny fil i en bestemt mappe, blir det automatisk tatt backup av denne også).

- Tilbyderen er et "solid" selskap (at det ikke finner på noe muffens med dataene dine eller går konk i neste uke).

- Trafikken er kryptert (dette er kanskje ikke like viktig for bildefiler?)

Jeg kjenner ikke Picasa godt nok til at jeg kan si hvordan den "scorer" på hvert av disse punktene (bortsett fra punkt 3 som ikke burde være noe problem med Google).

Lenke til kommentar

Når du først skal betale kan det være en ide å vurdere generell online backup. Mozy.com er en av de mer kjente. Denne koster $5 pr. måned for én maskin, men kan du ta backup av alle dine data. Du får du ubegrenset plass og en backupklient som tar automatisk tar backup for deg i bakgrunnen. Vi bruker denne hjemme, og er godt fornøyde så langt.

Lenke til kommentar
- Det er lett å få tak i dataene sine dersom uhellet er ute (det hjelper lite at det er enkelt å laste opp dersom det er tungvint å laste ned igjen).

Såvidt jeg vet er dette en instilling du gjør i picasa som sier "gjør albummene nedlastbare". Gjør man dette skal det være noenlunde grei å få lastet ned ting igjen. Ulempen med det er at dette gjelder for absolutt alle albumene dine, sist jeg sjekker går det ikke an å gjøre for ett og ett album.

(Dette er ikke et stort problem, men dersom du har noen offentlige album der du av en eller annen grunn ikke er itneressert i at folk skal kunne laste ned alle bildene dine i en engang så er det litt dumt).

Lenke til kommentar

Jeg stoler på Google :)

Finnes det noen konkurrenter som har 80GB til 20$/året? Mozy blir 60$(da får man 200GB hos google).

Ja, er jo klart det er viktig at dem er enkle å få ned igjen om et uhell skulle dukke opp. Og det ser ut som det er enkel løsning på det "Import From Webalbums" så kommer det opp et vindu hvor du haker av mappene du vil ha ned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...