Gå til innhold

11 K ferdig komponert - Dårlig valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@el_salvad

Jeg kan faktisk Intels systemers ytelse meget godt, jeg vil ikke ha på meg at jeg anbefaler et AMD system der hvor Intel er bedre. Derfor må jeg vite hvordan en Intel rigg til samme pris som en AMD rigg yter. Jeg bygger derimot aldri Intel rigger, delvis av samme grunner som Wolfie, men mest fordi jeg er lidenskapelig opptatt av hardware og ting som har med det å gjøre, det er utrulig intresangt hvor fort ting skjer i dataverden. Og uten AMD så er det desverre meget stor sansylighet for at ting stopper opp og ting blir kjedelig. Dette samt at jeg er sterk motstander av monopol og der er tilnermet monopol Intel har idag, så der hvor AMD er like god eller bedre anbefaler jeg AMD, der hvor Intel er bedre til samme pris, ja der sier jeg ikke mye, det overlater jeg til Intel gutta.

Derfor var jeg også veldig generell i min kommentar ovenfor. Riggen trådstarter til er en god allroundrigg med gode spillegenskaper, men som gamerigg til prisen er den ikke god.

Derimot så er det en meget god tallknuser og siden trådstarter budsjett er så høyt som det er, vil jeg ikke kunne sette opp en AMD rigg som er like god på 3d rendering. Men jeg ser at han trygt kan spare en høvding og vel så det og fortsatt ha samme ytelse og det med intel. Men det bør de som har satt seg inn i detaljene med å bygge Intel rigger gjøre for trådstarter. Akkurat som jeg prøver å sjekke opp om det er den beste AMD riggen som er anbefalt folk som spør på dette forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
De fleste spill KREVER hvertfall DirectX 9c, jeg synes egentlig de kunne støttet OpenGL litt også.. Det er faktisk en del å tjene på Mac og Linux markedet..

Men DX9 er en annen historie igjen.

Husker godt hysteriet rundt DX10, kan vel ikke akkuratt si at det har satt seg sånn som DX9.

Og DX9 var standard når DX10 kom ut, kan vel ikke akkuratt si det samme om DX10 og overgangen til DX11

Lenke til kommentar
@el_salvad

Jeg kan faktisk Intels systemers ytelse meget godt, jeg vil ikke ha på meg at jeg anbefaler et AMD system der hvor Intel er bedre. Derfor må jeg vite hvordan en Intel rigg til samme pris som en AMD rigg yter. Jeg bygger derimot aldri Intel rigger, delvis av samme grunner som Wolfie, men mest fordi jeg er lidenskapelig opptatt av hardware og ting som har med det å gjøre, det er utrulig intresangt hvor fort ting skjer i dataverden. Og uten AMD så er det desverre meget stor sansylighet for at ting stopper opp og ting blir kjedelig. Dette samt at jeg er sterk motstander av monopol og der er tilnermet monopol Intel har idag, så der hvor AMD er like god eller bedre anbefaler jeg AMD, der hvor Intel er bedre til samme pris, ja der sier jeg ikke mye, det overlater jeg til Intel gutta.

Derfor var jeg også veldig generell i min kommentar ovenfor. Riggen trådstarter til er en god allroundrigg med gode spillegenskaper, men som gamerigg til prisen er den ikke god.

Derimot så er det en meget god tallknuser og siden trådstarter budsjett er så høyt som det er, vil jeg ikke kunne sette opp en AMD rigg som er like god på 3d rendering. Men jeg ser at han trygt kan spare en høvding og vel så det og fortsatt ha samme ytelse og det med intel. Men det bør de som har satt seg inn i detaljene med å bygge Intel rigger gjøre for trådstarter. Akkurat som jeg prøver å sjekke opp om det er den beste AMD riggen som er anbefalt folk som spør på dette forumet.

I forhold til mye her i livet, merker jeg at dette er et området jeg absolutt trenger å tilegne meg mer kunnskap. Så om du har tid, vil jeg utfordre deg til å sette opp en så bra gaming AMD rigg som mulig, med fokus på en bra prossessor, samt at skjermkortet kan kjøre HDMI.

Så langt har jeg bestemt meg for å gå ned til i5 pakken til komplette.no. Jeg er vell ganske udugelig, men klarte ikke å sette sammen en i7 pakke til under 10k(med radeon 5000+ serien + inkludert skjerm), og det er der samboern har satt streken :/.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488612

I tillegg, uten å velge crt skjerm, ønsker jeg en 19-22 tommer til maks 2k, med lavest mulig responstid. Må vell eventuelt lage en ny tråd om akkurat det spørsmålet.

Er takknemlig for absolutt ALLE svar, suger til meg informasjon! Gjerne skriv om dere mener jeg er ute og kjører. Har også god erfaring med komplett, så ønsker at selve delene til pc1 er derfra.

Endret av NAO
Lenke til kommentar
Vet du/dere hvorfor man ikke får valgt et hovedkort med USB3.0 støtte i pc byggeren?

A) Fordi det er dyrere enn vanlige hovedkort.

Men først og fremst fordi:

B) Komplett har lager, or vil derfor helst selge ut alt usb2 før det er for seint.

Endret av Bjornartl
Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hvilken program du skal bruke. Men mest sansynlig har dette "tunge 3d redigeringsprogrammet" så samt som mange andre tyngre programmer muligheter for multithreading. Isåfall vil du definitivt dra nytte av i7'en. En i5 er igrunn en i7 uten støtte for hyperthreading(multithreading). Spill og andre enklere applikasjoner støtter IKKE dette.

i7-9xx (1366 socket) 3veis minne og støtte for hyperthreading

i7-8xx (1156 socket) 2veis minne og støtte for hyperthreading

i5-7xx (1156 socket) 2veis minne, ingen støtte for hyperthreading.

Jeg latterliggjør folk som på død og liv skal ha i7 til en spillpc, som er å bruke 500kr eller mer på placebo effekten. Til gaming velger mann selvsagt heller en i5 eller phenom II. Men sjekk om programmene du bruker har multithreading, dersom dem har det, og det er hovedsakelig dette du bruker pc'en til så vil jeg anbefale en i7-920. Du kan synest hva du vil om intel, men her har ikke AMD ett alternativ å tilby.

Det att ferdigpakkene koster så mye mer er bullshit. Prisen er tilsvarende sammenlagte varer. Att oppsettene kanskje ikke er optimale er greitt nok å påstå, men du vil ikke få samme ytelse til under halve prisen.

Når det er sagt, så kan man gjerne finne ett annet 5850 skjermkort med annet klistermerke til noen hundrelapper mindre, så å sette sammen selv er litt å spare på.

PS: Dersom du driver med noen som helst form for redigering, så vil du for all del sette pris på å gå opp til 24".

Lenke til kommentar

NAO, du gjør rett i å velge i5 over AMD :). Spørsmålet er om du kan gå klare å gå opp til en i7, ved endre litt på andre komponenter.

Et tips til skjerm; denne er en bra 22" LED skjerm med 5ms respons tid. Den har VGA og HDMI innganger, men ingen DVI. Det beste er prisen, akkurat nå koster den bare 1.339 kr + frakt!

Kan du gi meg en link til pakken du nå vurderer?

PS: Skal du bygge selv eller bruke Komplett sin PC-bygger?

Lenke til kommentar

Alternativ 1 11.189 kr

Alternativ 2:: Alle deler satt sammen selv: 11.699 kr

Alternativ 3 13.189 kr

Kan noen understreke at skjermkortetene holder høy standard og at det vil være mulig å sende HD signaler til TVen? Kan alternativt velge dette skjermkortet , men litt usikker på om jeg har råd. Da kan jeg like godt velge i7 alternativet 3-

Er hovedkortet jeg har satt opp i alternativ 2 ok? Bare valgte etter pris egentlig, og håpet dette var et bra alternativ til i5. Noe annet som mangler til alternativ 2? Hvilket av skjermkortene av alt 1 og 2 er best?

Jeg har plukket ut en veldig dyr skjerm, fordi jeg ble overveldet over effekten en kjapp responstid + 120 Hz hadde.

Siste takk til alle sammen, spesielt til deg EirikYeah!

Endret av NAO
Lenke til kommentar
https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...ngListId=766418

Der har vi pakken jeg har bestemt meg å kjøpe, om noen kan understreke at skjermkortet holder høy standard og at det vil være mulig å sende HD signaler til TVen.

Jeg har plukket ut en veldig dyr skjerm, fordi jeg ble overveldet over effekten en kjapp responstid + 120 Hz hadde.

Om noen klarer å sette sammen en i7 pakke til samme pris + skjermen jeg har valgt, så hadde det vært utrolig. Ellers er jeg ganske fornøyd :D

Den linken fungerer ikke for meg, får bare ei tom handlevogn.

Lenke til kommentar
Alternativ 1 11.189 kr

Alternativ 3 13.189 kr

Kan noen understreke at skjermkortetene holder høy standard og at det vil være mulig å sende HD signaler til TVen? Kan alternativt velge dette skjermkortet , men litt usikker på om jeg har råd. Da kan jeg like godt velge i7 alternativet 3-

Er hovedkortet jeg har satt opp i alternativ 2 ok? Bare valgte etter pris egentlig, og håpet dette var et bra alternativ til i5. Noe annet som mangler til alternativ 2? Hvilket av skjermkortene av alt 1 og 2 er best?

Ang. hovedkortet på alt 2 så er dette et hovedkort som er "beregnet" til bruk av den innebygde grafikken i Core i3/i5. Dvs du MÅ ha et H55/57 hovedkort for å kunne bruke den inngebygde grafikken i prosessoren. Om jeg husker rett :)

Så du kan klare deg med et P55 kort alà http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499635 om du vil spare litt der. Spørs om du er interresert i eSATA eller Firewire?

Lenke til kommentar
Alternativ 1 11.189 kr

Alternativ 3 13.189 kr

Alternativ 1 er bra, det har både samme sett med RAM brikker og samme hovedkort som jeg selv har. Prosessoren er en i5, som har fått bra kritikk på forskjellige tester. Strømforsyningen er bra (har selv en 550W av samme merke, som fungerer bra, så da må vel 650W være enda bedre :)) og kabinettet er svært bra. Cooler Master er kjent for å lage kabinetter av høy kvalitet og dette er ingen unntak. Jeg har selv lillebrore, Midi tower, og er ganske fornøyd. Viftene er bra og relativt lydløse.

Skjermkortet derimot er jeg heller litt skeptisk til. Dette er bare fordi jeg alltid har eid Radeon skjermkort og har derfor lite erfaring med GeForce. Så jeg kan med trygghet si at Alternativ 1 er bra, men at jeg ikke kan si noe om skjermkortet; her bør du få noen andres mening, som vet mer om GeForce.

Alternativ 2

Strømforsyning, RAM, HDD, prosessor og kabinett er bra. Som nevnt tidligere har jeg noen av komponentene selv og er godt fornøyd. Skjermkortet er bra og vil holde godt til dine behov, skulle jeg tro. 5770 presterer bra på de fleste tester, ca. like bra som 4890. 5770 har dessuten HDMI utgang, som er en stor bonus.

Angående hovedkortet. Jeg har aldri vært borti hovedkort med chipset av H57 typen, så det vet jeg ikke noe om. Jeg vet bare at det hovedkortet som det ble linket til tidligere, det til 960 kr, er veldig bra. Det er det jeg har selv og jeg har selv bare gode erfaringer med det. Det eneste ulempen som det til 960 kr har, er at det mangler støtte for USB 3.0. Dette er dog ikke noe stort problem, da USB 3.0 teknologien enda er helt i startfasen. Det eksisterer kun noen få produkter på markedet i dag som tar i bruk 3.0-teknologien. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, og som jeg selv har valgt å gjøre, er å vente. Vent 1 år, til USB 3.0 har blitt litt mer utbredt på markedet, så kjøper du en tillegs-komponent som gjør at du kan bruke USB 3.0. Den får du kjøpther. Den kobles inn i en PCI Express 2.0 port på hovedkortet ditt.

På Alternativ 3 er det egentlig ingenting å trekke på. Alle komponentene er av høy kvalitet, noe som også reflekteres i prisen. Du nevnte tidligere at du hadde en grense på 10.000 kr, da blir dette fort 4.000 kroner over grensen, når man inkluderer frakt.

Hvis du skulle være interessert, kunne jeg sette sammen et par handlelister til deg, som koster under 10.000kr, men som alikevel er bra PCer.

Angående skjermen, joda, den er svært bra, men du kan lett spare en tusenlapp dersom du heller går for en skjerm med 5ms responstid istedenfor 3ms ;).

PS: Beklager skrivefeil (spesielt kommafeil :p), men det er enda nokså tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
Hvis du skulle være interessert, kunne jeg sette sammen et par handlelister til deg, som koster under 10.000kr, men som alikevel er bra PCer.

Sier ikke nei takk :D Klarer du å sette sammen en maskine med Intel Core i5 750 + best mulig skjermkort, til totalt +-10k? Ikke tenk på tastatur og skjerm, det fikser jeg selv.

Endret av NAO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal du bruke så mye penger, kan det være greit å velge et annet hovedkort som er litt mer "framtidsrettet" enn hva som er foreslått av Coolermastern.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513307

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513311

Får du iallefall USB 3.0 støtte + 6GB SATA hastighet(kunne ikke lese at det Crosshair har valgt hadde det).

Chipsettet har ikke like mye å si hos AMD som hos Intel i forhold til overklokking osv.

Lenke til kommentar
Må det være hos komplett? Satt sammen et der Amentio har alt inne på lager nå, 11300 inkl skjerm. Bare et forslag. :)

https://prisguiden.no/profil/lister/111091

Likte det der veldig. Pratet med en fyr på universitetet, og han anbefalt at jeg har to hardisker. Denne Et sted for w7 + andre programmer, og et sted for alle dokumenter etc. Er dette nødvendig?

Men det lønner seg vell å bestille alt fra komplett.no? I hvertfall samme sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...