Gå til innhold

11 K ferdig komponert - Dårlig valg?

Anbefalte innlegg

Etter X antall timer har jeg kommet frem til at pakken fra komplett virker som et utrolig bra valg:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...B2-7B8AC57E40FF

Noen som har formening om dette, er jeg helt på jordet. Grunnen til at jeg har valgt dette, er at jeg selv har nullpeiling på sammensetning av komponenter til en PC. Hva som passer best med hverandre etc.

Noen som kommer opp med et bedre alternativ? Er dette en dårlig en løsning?

PC-bruk:

Tunge 3-D annimasjonsprogrammer

Tunge prosjekterings program

Diverse spill, cs:s, MW 2

Endret av NAO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få mye mere ytelse for samme prisen, Men da må du bygge selv eller få noen til å gjøre det for deg.

Dem pakkene fra komplett er ikke så bra egentlig, cirka like lav ytelse som en pc man bygger selv til cirka 5000.

EDIT: Fikset noen leifer

Endret av Danielgr
Lenke til kommentar

Det der nekter jeg å tro:P I såfall skal du hvis meg en like bra pc til den prisen du antyder der, for når jeg setter sammen ligenende deler koster det faktisk enda mer.

Ganske talentløst når du ikke skjønner at jeg faktisk må bygge denne pc1 selv, den er IKKE sammensatt :D

Endret av NAO
Lenke til kommentar

Den ser grei ut den :). Eneste er at skjermkortet som blir nevnt i tittelen, HD 5850, er IKKE det som følger med. Hvis du ser på listen over hva pakken faktisk inneholder, er det XFX Radeon HD 4890 som er med i pakken. 4890 er et veldig kraftig og bra skjermkort (det er også det jeg bruker :)), men har ikke støtte for DirectX 11. Dette kan fort bli et problem for deg som gamer, da flere og flere spill framover vil kreve DirectX 11. I tillegg har ikke det medfølgende skjermkortet HDMI utgang, men du kan kjøpe en DVI-til-HDMI omformer, men dette må du kjøpe utenom.

Resten av pakken ser bra ut, men jeg ville nok godt for ett kraftigere skjermkort, kanskje godt opp 500 kr og opp til 5000-serien, som støtter DirectX 11. Hvis du skal gjøre det, må du sette sammen pakken selv. Da kan du jo selvfølgelig bare velge akkurat de samme komponentene, men med et bedre skjermkort.

Du vet det sikkert, men minner om at du må også skaffe operativsystem. Dette koster en ekstra tusenlapp dersom du skal ha Windows 7, noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Og til slutt. Du sier selv at du ikke har mye peiling på komponenter, og hva som passer sammen. Da er det vel naturlig å anta at du ikke er så dreven på å sette sammen komponentene heller, altså å bygge selve PCen. Om dette stemmer, anbefaler jeg Komplett sin PC-bygger. Da trykker du på "La oss bygge din PC", velger en av PCene, omtrent i din prisklasse. Deretter trykker du på "Konfigurer selv", rett under "Kjøp"-knappen. Så kan du velge blant komponenter, som garantert passer sammen. Slik kan du altså sette sammen de komponentene du selv ønsker, slik at du får din personlige drømme-PC, uten å måtte ta deg bryet med å bygge den selv :). I PC-byggeren dår du også velge blant OS, mus, tastatur, hodetelefoner, høytalere og annet ekstrautstyr du måtte trenge.

Håper dette hjalp deg litt :). Jeg kommer uansett til å sjekke tilbake her snart, i tilfelle du har noen spørsmål ;).

Lenke til kommentar
Du kan få mye mere ytelse for samme prisen, Men da må du bygge selv eller få noen til å gjøre det for deg.

Dem pakkene fra komplett er ikke så bra egentlig, cirka like lav ytelse som en pc man bygger selv til cirka 5000.

EDIT: Fikset noen leifer

Det du sier der er totalt bullshit. En core i7 920 koster 2350kr alene. Hvis du vil bevise påstanden din, gi oss linker til ett liknende oppsett til 5000kr.

Vet du/dere hvorfor man ikke får valgt et hovedkort med USB3.0 støtte i pc byggeren?

Det er helt ferskt, og det finnes omtrent ingen hovedkort på markedet med det enda.

~ Mortis

Lenke til kommentar
Den ser grei ut den :). Eneste er at skjermkortet som blir nevnt i tittelen, HD 5850, er IKKE det som følger med. Hvis du ser på listen over hva pakken faktisk inneholder, er det XFX Radeon HD 4890 som er med i pakken. 4890 er et veldig kraftig og bra skjermkort (det er også det jeg bruker :)), men har ikke støtte for DirectX 11. Dette kan fort bli et problem for deg som gamer, da flere og flere spill framover vil kreve DirectX 11. I tillegg har ikke det medfølgende skjermkortet HDMI utgang, men du kan kjøpe en DVI-til-HDMI omformer, men dette må du kjøpe utenom.

Resten av pakken ser bra ut, men jeg ville nok godt for ett kraftigere skjermkort, kanskje godt opp 500 kr og opp til 5000-serien, som støtter DirectX 11. Hvis du skal gjøre det, må du sette sammen pakken selv. Da kan du jo selvfølgelig bare velge akkurat de samme komponentene, men med et bedre skjermkort.

Du vet det sikkert, men minner om at du må også skaffe operativsystem. Dette koster en ekstra tusenlapp dersom du skal ha Windows 7, noe jeg anbefaler på det sterkeste.

Og til slutt. Du sier selv at du ikke har mye peiling på komponenter, og hva som passer sammen. Da er det vel naturlig å anta at du ikke er så dreven på å sette sammen komponentene heller, altså å bygge selve PCen. Om dette stemmer, anbefaler jeg Komplett sin PC-bygger. Da trykker du på "La oss bygge din PC", velger en av PCene, omtrent i din prisklasse. Deretter trykker du på "Konfigurer selv", rett under "Kjøp"-knappen. Så kan du velge blant komponenter, som garantert passer sammen. Slik kan du altså sette sammen de komponentene du selv ønsker, slik at du får din personlige drømme-PC, uten å måtte ta deg bryet med å bygge den selv :). I PC-byggeren dår du også velge blant OS, mus, tastatur, hodetelefoner, høytalere og annet ekstrautstyr du måtte trenge.

Håper dette hjalp deg litt :). Jeg kommer uansett til å sjekke tilbake her snart, i tilfelle du har noen spørsmål ;).

Tuasen takk! Veldig bra info. Os er i boks ettersom jeg studerer ved NTNU. Da skal jeg slå meg litt løs på komplett sine sider, og se hva jeg får til. Kommer nok flere spørsmål, så om du kan svare på nye spørsmål søndag hadde dette vært utrolig flott :D

Ble veldig usikker anngående DirectX 11, tror jeg må lese meg litt opp på dette området. Tror du at du kan linke en DVI-til-HDMI omformer?

Igjen takk :D

(ps: Pakken er nå plutselig forandret, og inneholder XFX Radeon HD 5850, og koster nå 1k mer)

Endret av NAO
Lenke til kommentar
Det du sier der er totalt bullshit. En core i7 920 koster 2350kr alene. Hvis du vil bevise påstanden din, gi oss linker til ett liknende oppsett til 5000kr.

Du har hørt om AMD?

PS: Sorry hvis jeg høres gretten ut, skulle lagt meg for lenge siden.. god natt :p

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Pakken i seg selv er en god allroud pc med gode gameregenskaper. Som gamerigg for kr 10500 er den dårlig, rett og slett, for kr 10500 kan en bygge gamerigg som er atskillig raskere.

Med det mener jeg at ytelsemessig trenger vi bare en rigg med kraftig nok cpu til å drive radeon 5850 på gamersettinger. Og det vil cpu'er som amd 630, 720, 945, til og med amd 435 vil i de fleste spill hente maks ut av radeon 5850.

Men her er det jo ikke snakk om en ren gamerrigg, kan de programmene dine utnytte mange kjerner og opp til 8 tråder og er meget minneavhenging så er ikke valget så dumt. Hvis ikke så er det mye bortkastet cpu kraft og penger.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Tuasen takk! Veldig bra info. Os er i boks ettersom jeg studerer ved NTNU. Da skal jeg slå meg litt løs på komplett sine sider, og se hva jeg får til. Kommer nok flere spørsmål, så om du kan svare på nye spørsmål søndag hadde dette vært utrolig flott :D

Ble veldig usikker anngående DirectX 11, tror jeg må lese meg litt opp på dette området. Tror du at du kan linke en DVI-til-HDMI omformer?

Igjen takk :D

(ps: Pakken er nå plutselig forandret, og inneholder XFX Radeon HD 5850, og koster nå 1k mer)

Jada, jeg kan godt droppe innom på søndag ;).DirectX 11 er ikke veldig viktig hvis du bare skal spille CS og CoD, da ingen av dem krever støtte for dette. Alikevel kan det nok være lurt å invistere i et skjermkort som HD 5850 (som nå riktignok er i pakken. Kan noen fra Komplett ha lest innlegget mitt mon tro... ? :p), i tilfelle du kjøper andre spill senere (det nye Batman spillet krever f.eks DirectX 11).

Ettersom pakken nå inneholder XFX Radeon HD 5850, tror jeg dette skjermkortet vil være godt nok for deg :). Dette skjermkortet har HDMI utgang, så da vil ikke DVI-til-HDMI være nødvendig.

Og til dere som anbefaler AMD, i følge de aller fleste tester gjort rundt forbi i verden av diverse forum, aviser osv, viser alltid tallene at Intels i7 prosessorer generelt presterer bedre en AMD sine tilsvarende. Den eneste fordelen med AMD er at prosessorene stort sett alltid er billigere enn Intel sine.

Angående USB 3.0; det er foreløpig ikke nødvendig. Det er ytterst få produkter som benytter seg av USB 3.0 teknologien (et par HDD fra WD osv). Når USB 3.0 begynner å ta over, trenger du bare å kjøpe en liten tilleggs-komponent (denne) som du lett kan sette inn i PCen din, koble til hovedkortet og installere. Så vips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er ingen spill som krever Directx 11 uten å ha støtte for Directx 10 og til og med 9.

Du vil bare få noe dårligere grafikk, men min mening er at det ikke så mye dårligere at DX11 blir et must.

Kan vel og nevne pr. dags dato er det kun 3 spill som er sluppet ut med støtte for DX11, så markedet vil nok ikke sette skikkelig på DX11 før om et års tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Og til dere som anbefaler AMD, i følge de aller fleste tester gjort rundt forbi i verden av diverse forum, aviser osv, viser alltid tallene at Intels i7 prosessorer generelt presterer bedre en AMD sine tilsvarende. Den eneste fordelen med AMD er at prosessorene stort sett alltid er billigere enn Intel sine.

Angående USB 3.0; det er foreløpig ikke nødvendig. Det er ytterst få produkter som benytter seg av USB 3.0 teknologien (et par HDD fra WD osv). Når USB 3.0 begynner å ta over, trenger du bare å kjøpe en liten tilleggs-komponent (denne) som du lett kan sette inn i PCen din, koble til hovedkortet og installere. Så vips.

Med margin, les testene ordentlig så vil du se at dette gjelder desktop applications som går tregere med lav margin. Ser du på spill, så er AMD sine 2 topp veldig nær i7 920 og i7 965. AMD PHII 955 og 965 kombinert med radeon 5xxx gir bedre ytelse enn i7, med lav margin igjen. Du får rett og slett mye mer ytelse for pengene hvis du skal spille og kjøper AMD.

Når både jeg, Bolson og Osse anbefaler AMD til spill.. vel jeg vet ihvertfall at Bolson og Osse kan greiene sine godt.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Med margin, les testene ordentlig så vil du se at dette gjelder desktop applications som går tregere med lav margin. Ser du på spill, så er AMD sine 2 topp veldig nær i7 920 og i7 965. AMD PHII 955 og 965 kombinert med radeon 5xxx gir bedre ytelse enn i7, med lav margin igjen. Du får rett og slett mye mer ytelse for pengene hvis du skal spille og kjøper AMD.

Når både jeg, Bolson og Osse anbefaler AMD til spill.. vel jeg vet ihvertfall at Bolson og Osse kan greiene sine godt.

Du ser hva han har som PC bruk ikke sant?

"Tunge 3-D annimasjonsprogrammer

Tunge prosjekterings program"

Til de her vil Core i7 være stort sett en god del bedre enn de høyeste AMD prosessorene. Til spilling generelt vil til slutt alt nesten komme ned til hvilket skjermkort du bruker.

Osse anbefaler vel kun AMD fordi han "kun" kan AMD systemer, som han sier selv. Folk flest anbefaler det de selv liker er det viktig å huske på. Du liker vel AMD godt også tenker jeg, ikke noe gale med det. :)

Lenke til kommentar

Nei jeg liker ingen av prosessor produsentene jeg.. Jeg har dog ett intenst hat mot Intel, på grunn av skitne triks og overprising.

Fikk faktisk ikke med meg at han skulle bruke det til tunge 3D program og slikt. (Jeg har rotet litt med 3D Max, irriterende mange vertex etter hvert :p)

Og ja som du sier i spilling så kommer det til hva skjermkort du bruker, men hvis du ser på tester så fungerer faktisk AMD bedre med 5xxx skjermkort.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar
Nei jeg liker ingen av prosessor produsentene jeg.. Jeg har dog ett intenst hat mot Intel, på grunn av skitne triks og overprising.

Fikk faktisk ikke med meg at han skulle bruke det til tunge 3D program og slikt. (Jeg har rotet litt med 3D Max, irriterende mange vertex etter hvert :p)

Og ja som du sier i spilling så kommer det til hva skjermkort du bruker, men hvis du ser på tester så fungerer faktisk AMD bedre med 5xxx skjermkort.

Mao. du liker AMD. :) Har du noen linker til tester mellom de nyeste prosessorene på 5xxx serien? Har prøvd å finne noen, uten hell til nå.

Lenke til kommentar

Riktignok er det ingen enda som krever DirectX 11, men det kommer. DirectX 11 er enda helt nytt, så da er det naturlig at spill som kommer ut nå i overgangsfasen vil ha støtte for det, men ikke kreve det.

Intel i7 er best til trådstarters bruk. Selvfølgelig er AMD også bra, men på andre ting. Som du sier er nok en kraftig AMD prosessor best til hardcore gaming, dersom den kombineres med et skjermkort av 5000-serien. Intel vs AMD er en evig konkurranse som egentlig koker ned til personlig preferanser og bruksområdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Riktignok er det ingen enda som krever DirectX 11, men det kommer. DirectX 11 er enda helt nytt, så da er det naturlig at spill som kommer ut nå i overgangsfasen vil ha støtte for det, men ikke kreve det.

Nevn et spill med directx10 som du ikke har muligheten til å spille i directx 9 eller eldre.

Det vil nok aldri bli et KRAV på noen spill å ha DX11, men det er en helt annen historie om hva som er anbefalt.

Uansett vil jeg anbefale et GPU-kort i 5000-serien, pga forholdet mellom pris og ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...