Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte fra Brasil til Norge

Anbefalte innlegg

Jeg har truffet ei jente fra Brasil. Vi er begge au pairer, og i neste uke returnerer jeg til Norge. Hun har sagt at hun er interessert i å flytte til Norge for å være sammen med meg. Jeg vet det høres ut som at hun bare er interessert i å komme til trygge og rike Norge, men jeg er sikker på at det er fordi hun er forelska i meg, og ikke bare fordi det vil være bedre økonomisk for henne. Jeg er ikke særlig interessert i å gifte meg med henne, og det er ikke hun heller.

Uansett, hva er mulighetene hennes for å komme til Norge uten at vi gifter oss? Vil det være mulig for henne å få oppholdstillatelse og jobb her?

Hun har studert til å bli tolk, og fikk et jobbtilbud fra Microsoft hjemme i Brasil. Hun snakker portugisisk, engelsk og spansk.

Hvordan ville mulighetene vært dersom hun hadde bodd i et EU land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar. Har sendt de mail nå.

Hmm, tja, jeg vet ikke helt. Jeg har noen ting jeg vil gjøre først, bl a skal jeg forhåpentligvis jobbe i Disney world i ett år om noen mnd. Jeg vil også gjerne backpacke i Latin-Amerika før jeg slår meg til ro et sted.

Hvis noen har noe personlig erfaring med noe lignende er jeg veldig interessert i å høre hvordan det har gått.

Lenke til kommentar

Brasilianske jenter er digg ;) ganske så frigjorte i alle fall.

Det beste rådet som er gitt er nok å ta kontakt med UDI , har hun familie i norge kan man benytte seg av familiegjenforening, men ønsker du å få henne hit med minst mulig trøbbel vil jeg anta at et ekteskap kan være veien å gå (og da også familiegjenforening).

Utifra erfaringer så har jeg hørt det kan være lettere å ta kontakt med den lokale ambasaden før man tar kontakt med UDI.

Lenke til kommentar
Hun skal flytte til Norge når du på minst 2 år omtrent ikke er å finne i landet? =p

Hehe, det er ikke noen veldig konkrete planer om det her. Jeg vil bare undersøke mulighetene før jeg drømmer meg alt for mye bort.

Brasilianske jenter er digg ;) ganske så frigjorte i alle fall.

Det beste rådet som er gitt er nok å ta kontakt med UDI , har hun familie i norge kan man benytte seg av familiegjenforening, men ønsker du å få henne hit med minst mulig trøbbel vil jeg anta at et ekteskap kan være veien å gå (og da også familiegjenforening).

Utifra erfaringer så har jeg hørt det kan være lettere å ta kontakt med den lokale ambasaden før man tar kontakt med UDI.

Familiegjenforening vil nok ikke funke, dessverre.... Men det hadde vært fint da......

Når du sier den lokale ambassaden, mener du i Brasil da eller? Vet du noe om sjansen for å få oppholdstillatelse?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

har samme problem nå, en venn av meg vil flytte til norge, fra brasil og trenger oppholdstilatelse og arbeidstilatelse !

men hvor skal man begynne!!

vet ikke om det er mulig , men tror da og håper det ikke er noe problem siden han er interesert i å både lære språket og å jobbe!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har også noe av det samme gående. jeg bor for tiden i Spania og det gjør også min brasilianske kjæreste. Han har bodd her i 4 år. Er det noe annerledes siden han allerede har oppholdstillatelse i Spania?

Og han kan hverken engelsk eller norsk. Hjelper staten til med språk opplæring og jobb(evt studier)?

Og jeg skjønner ikke noe av UDi sin hjemmeside. Hva trenger han? Permanent oppholdstillatelse? Visum(og hvor lenge er et visum gyldg)? Og er det spesielle arbedis/studievisum? Noen som har en ide om hvor det går an å finne jobb men bare portugisisk og spansk kunnskaper?

Setter pris på om dere forteller hva dere finner ut og om noen har lignende historier.

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...