Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Maks lengde på oppdrag via vikarbyrå

Bretteville

Anbefalte innlegg

Finnes det noen lover som sier noe om hvor lenge man kan være utleid til en bedrift fra et vikarbyrå? Jeg fikk jobb via et vikarbyrå for 18 måneder siden, og har siden den tid vært utleid til en bedrift på korttidskontrakter som har blitt fornyet hver tredje måned.

Jeg er ikke leid inn for å utføre et tidsbegrenset oppdrag, eller for å erstatte noen som er sykemeldt, permittert eller lignende. Alle nyansettelser som gjøres er vikarer som hentes inn via dette vikarbyrået, og alle fastansettelser som gjøres blir hentet fra de innleide vikarene.

De fleste fastansettelser blir utlyst internt, men det kan også kan forekomme at vikarer blir håndplukket uten stillingsutlysning. Ansiennitet har ingen innvirkning på fastansettelser.

Finnes det noen lover som sier noe om hvor lenge en bedrift kan holde på innleide vikarer på denne måten før de må tilby de fast stilling, eventuelt kvitte seg med de?

Dette er jo en håpløs situasjon å være i for en arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innleie av arbeidstakere må fylle vilkårene i arbeidsmiljøloven § 14-9 for midlertidig ansettelse, jf bl.a. Arbeidstilsynets side om innleie.

Man har ikke adgang til å benytte midlertidig ansettelse der bedriftens behov for arbeidskraft er av en permanent karakter. Da kan man heller ikke benytte innleide vikarer.

Virkningen av ulovlig midlertidig ansettelse (eller ulovlig innleie) følger av arbeidsmiljøloven § 14-11: Arbeidstaker kan gå til retten og kreve dom for at han er fast ansatt.

Arbeidstilsynet har mer informasjon om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg ser i arbeidsmiljøloven at det står:

"§ 14-9. Midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

[...]

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

[...]"

Har jeg noe krav på å få vite hvem jeg eventuelt er leid inn for å erstatte? Når jeg går på tre-måneders kontrakter, kan oppdragsgiveren endre hvilken person jeg er der for å erstatte fra kontrakt til kontrakt, når kontraktene sier at avtalen er en utvidelse av den sist inngåtte avtalen?

Jeg har også bitt meg merke i følgende paragraf:

"§ 14-1. Informasjon om ledige stillinger i virksomheten

Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten."

Går innleide vikarer inn under "arbeidstakerne" som skal informeres om ledige stillinger i virksomheten? I dette tilfellet ble flere personer tilbudt faste stillinger, som ikke var utlyste. Hverken innleide vikarer eller andre faste ansatte var informert om de ledige stillingene.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis hvem, men du har krav på å få vite hvilken stilling (herunder fra- og tildato) du er vikar i.

Stadige "forlengelser" av tidligere kontrakter har jeg vansker for å se at er kompatibelt med at du er vikar for navngitt person (i navngitt stilling).

Ja, innleide vikarer går inn under arbeidstakere i konteksten til § 14-1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...