Straydog Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hei. Jeg satt nylig inn en ekstra ram-brikke i laptopen min, slik at jeg nå har 4gb totalt installert. Jeg kjører Windows XP 32-bit og når jeg leser av System-egenskapene, så står det at jeg kun har 3gb RAM installert. Har hørt at man er nødt å kjøre et 64-bits operativsystem for å kunne utnytte 4gb eller mer, men er det noen måte rundt dette? Virker det rart at det kun står at jeg har 3gb i maskinen, eller er dette normalt når man kun har et 32-bits system? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Du får kun utnyttet ca 3.2 GB med RAM på 32bits OS ja. Så du må over på 64bit hvis du skal utnytte den siste GB med RAM. Det finnes ingen reelle muligheter til å omgå dette. Vista og trolig windows 7 viser kanskje at du har 4 GB, men du får likevel ikke utnyttet mer enn 3.2 GB. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Ok. Da leder deg meg over til neste spørsmål: Denne maskinen kjører som nevnt på Windows XP (32bits), jeg har imidlertid en Windows Vista 64-bits cd liggende. Kan jeg installere dette over XP-operativssytemet, eller blir jeg nødt å formatere og legge inn Vista'n fra grunn av? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Du bør uansett installere vista på nytt (altså clean install) siden du går fra 32bit til 64bit. Men i teorien skal det vel funke å oppgradere. Så lenge det er samme språk etc. Men anbefaler det absolutt ikke, da det er oppskriften på mye trøbbel i fremtiden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå