Gå til innhold

[Løst]Spørsmål om plassering i rundkjøring

r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann

Ref. hva jeg lærte på kjøreskolen:

ved 4-arms rundkjøring skal man ligge til høyre om du skal rett frem eller til høyre, og til venstre om du skal til venstre.

Ved 3-arms rundkjøring (rett frem og til venstre) skal man ligge til venstre hvis man skal til venstre og høyre om rett frem

ved 3-arms rundkjøring (høyre og rett frem) skal man ligge til høyre ved høyresving, og venstre ved rett frem.

Så langt, så vel?

Hvordan blir det da med følgende scenario:

To rundkjøringer kommer rett etter hverandre. Begge har 2 felt både inn og ut, og det er ikke skiltet/merket opp hvor man skal ligge.

Første rundkjøring er 3-armet, rett frem og til venstre. Rett frem leder til neste rundkjøring som også er rett frem/venstre.

Jeg skal rett frem i første rundkjøring, så til venstre i andre rundkjøring. Skal jeg da legge meg til venstre i første rundkjøring for å komme i "riktig fil" inn til rundkjøring nr. 2, selvom det motsier det første jeg skrev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal rett frem i første rundkjøring, så til venstre i andre rundkjøring. Skal jeg da legge meg til venstre i første rundkjøring for å komme i "riktig fil" inn til rundkjøring nr. 2, selvom det motsier det første jeg skrev?

Å si at du skal plassere deg slik blir for sterkt. Men som du ser av den siste illustrasjonen her, så er det i alle fall lovlig. Det er også tillatt å ta rundkjøringen i høyre felt, og skifte til venstre litt etter du har passert den. Her kan du med andre ord velge forholdsvis fritt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...