Gå til innhold

Bensintomt på motorvei, hva gjelder?


r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Kjørte forbi en kar i kveld som sto med nødlys på motorveien og vinket (hadde på seg svart skinnjakke, uten refleksvest, så var ikke lett å få øye på han). Jeg stoppet, og fant ut at han hadde gått tom for bensin (da bensinmåleren ikke fungerer).

 

Er det sånn at han kan bli bøtlagt for å "selvforskyldt" stanse på motorveien? Kunne evt. jeg blitt bøtlagt for å stanse for å høre hva som var galt? Og var det galt av meg å hjelpe han med å kjøre han og hente bensin, dersom dette er en sak som egentlig ikke var lovlig?

 

 

Burde jeg evt. kjørt forbi (ikke stanset) for så å ringe politiet, eller burde jeg ha ringt politi etter at jeg fikk vite at grunnen til at han stanset var "selvforskyldt"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det sånn at han kan bli bøtlagt for å "selvforskyldt" stanse på motorveien?

I Tyskland er det definitivt slik. I Norge blir det et tolkningsspørsmål av veitrafikklovens "altomfattende" paragraf 3. ("Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende* og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. ")

 

*min anmerkning: Å følge med på drivstoffmåleren burde være omfattet av dette.. Om måleren plutselig slutter å virke, derimot, blir fort en annen vurderingssak.

 

Kunne evt. jeg blitt bøtlagt for å stanse for å høre hva som var galt?

Nei. Derimot kunne du bli bøtelagt for å ikke stoppe ved et trafikkuhell. Hva som er galt vet du ikke før du har stoppet (med mindre han vifter med en reservekanne...), for alt du vet kunne han ha behov for medisinsk assistanse og være fri for mobiltelefon e.l.

 

Og var det galt av meg å hjelpe han med å kjøre han og hente bensin, dersom dette er en sak som egentlig ikke var lovlig?
Jeg vil ikke si det.. Ville gjort det samme selv, om vedkommende ellers så ut som en lovlydig person (var mye skriverier i media i sommer om diverse utlendinger som "arrangerte" slike tilfeller for så å rane dem som stoppet..)

 

Burde jeg evt. kjørt forbi (ikke stanset) for så å ringe politiet, eller burde jeg ha ringt politi etter at jeg fikk vite at grunnen til at han stanset var "selvforskyldt"?
Om du har glede av å skape problemer for andre, så.. Selv ville jeg ikke gjort noe sånt med mindre veien var fullstendig sperret, og selv da ville jeg foreslått å taue bilen til nærmeste busslomme e.l, og deretter, om jeg hadde tid, skysse vedkommende til nærmeste bensinstasjon. Politiet har i mine øyne betydelig viktigere oppgaver å gjøre enn å bøtelegge slike småting i trafikken.
Lenke til kommentar
Burde jeg evt. kjørt forbi (ikke stanset) for så å ringe politiet, eller burde jeg ha ringt politi etter at jeg fikk vite at grunnen til at han stanset var "selvforskyldt"?

 

Her er loven fullstendig urelevant, selvfølgelig burde du ikke ringe purken. :)

 

Nei, gutt, neste gang du ser noen i en form for nød, må du hjelpe hvis du kan. Du må se til din egen menneskelighet, ikke hva den tullete loven sier.

 

lol, hvilken del av forumet var dette igjen?

Lenke til kommentar

Da handlet jeg tydeligvis riktig. Var bare en jeg bor med som kommenterte noe om det...

 

Hva mente du egentlig med det siste der, toro? Hadde du glemt (ikke visst) at denne delen av forumet eksisterte, eller gjorde jeg noe galt med plasseringen?

Lenke til kommentar
§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

 

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

 

De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke.

 

Har trafikkuhell medført død eller skade på person og skaden ikke er ubetydelig, skal de som er innblandet i uhellet, sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet. Før politiet kommer til stede etter slikt uhell, skal de som er innblandet, ikke forlate stedet uten at det er nødvendig eller politiets samtykke er innhentet. Må en som er innblandet i et uhell som nevnt, forlate stedet, skal han snarest underrette politiet om sin befatning med uhellet og om navn og adresse. Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

 

Kjøretøy som etter trafikkuhell er plassert slik at det kan være til fare eller hinder for trafikken, skal straks flyttes til et egnet sted. Dersom hensynet til trafikksikkerheten tillater det, skal de som er innblandet i uhellet, ha anledning til å foreta oppmåling og oppmerking før kjøretøyet flyttes. Har trafikkuhellet medført død eller alvorlig skade på person, må innblandet kjøretøy bare flyttes med politiets samtykke eller dersom det fører til vesentlig fare eller uforholdsmessig hindring av trafikken om kjøretøyet blir stående til politiet kommer. Må kjøretøy som er innblandet i slikt uhell, flyttes før politiet kommer til stedet, skal de som er innblandet i uhellet, så vidt mulig sørge for oppmåling eller oppmerking av kjøretøyets plassering.

 

Før politiet kommer til stede etter trafikkuhell som har medført død eller alvorlig skade på person, må spor ikke fjernes og andre forhold av betydning for etterforskningen ikke endres uten at det er strengt nødvendig. De som er innblandet i uhellet, skal søke å hindre fjerning av spor og endring av andre forhold av betydning.

 

Her må du egentlig vurdere litt situasjonen, det er her ein balansegang mellom det å stoppe for å hjelpe kontra å vurdere om du ved å stoppe utsetter deg sjølv for fare.

 

Dette er f.eks avhengig av kor mykje trafikk som er på veien, kor breid veiskuldra er, plassering av bilen som har stoppet opp også vidare.

Finner du det uforsvarlig å stoppe så kan det være ei løysning å kontakte politiet sidan dei kan stoppe med blålysa på og på den måten få trafikken til å kjøre meir forsiktig forbi.

 

Risikoen du tar ved å stoppe må stå opp imot kor akutt situasjonen er, det er f.eks ingen grunn til å risikere å bli påkjørt i 90 km/t for å hjelpe ein som har gått tommt for bensin om forholda ikkje ligger til rette for at du kan stoppe utan å bli påkjørt. Om bilføraren som har stoppa er i akutt nød p.g.a. skade eller sjukdom så kan du tillate deg å risikere litt meir ved å stoppe, men det er fortsatt din eiga sikkerheit som kjem fyrst. I eit slikt tilfelle vil som sakt det å melde fra til politi/ambulanse så snart som mulig være ei løysning for å oppfylle dine plikter i henhold til vegtrafikklova.

Lenke til kommentar

Skjønn og vurdering må være avgjørende i disse situasjonene. Tror nok jeg uansett hadde stoppet dersom noen stod og vinket, som Inge Rognmo sier kan man aldri vite hva som er galt. Videre kan det f.eks. være hensiktsmessig å sette en fungere bil bak en havarert bil dersom den havarerte bilen ikke har mulighet til å bruke varselblink. Den fungerende bilen vil da kunne utføre en funksjon ved å varsle andre trafikanter.

 

Jeg har et annet eksempel fra nattbussen på nyttårsaften. To berusede personer gikk langs en motortrafikkvei utenfor Bergen da bussen jeg satt på kjørte forbi. Bussjåføren valgte å stoppe bussen og ta med de to personene. Helt klart et korrekt valg i mine øyne, da det er livsfarlig å spasere på dette veistekket. Det er i mine øyne også mer hensiktsmessig enn å bare ringe til Politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva mente du egentlig med det siste der, toro? Hadde du glemt (ikke visst) at denne delen av forumet eksisterte, eller gjorde jeg noe galt med plasseringen?

 

neida, du hadde et juridisk spørsmål, men jeg svarte filosofisk. Lite hensiktsmessig.. Jeg ville vel frem til at loven ikke gjelder hvis du mener du gjør noe riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...