Gå til innhold

Nytt objektiv til Nikon D300s

Anbefalte innlegg

Samtidig som jeg kjøpte huset handla jeg meg et fastobjektiv midlertidig bare for å teste kamera litt. Dette er et Nikkor AF 50mm f/1.8D objektiv. Er veldig fornøyd med bildekvaliteten dette objektivet gir, men det blir jo litt vel trangt i flere sammenhenger. Snakka med Japanfoto om å bytte i et Nikkor AF-S 35 mm f/1.8G istedet, og det skulle ikke være noe problem :)

Hei, fikk også D300s til jul, og bruker nå så og si utelukkende mine fastlinser, 50mm f1.4 eller 35 f2.0.

Det er utrolig rått på video, med manuell fokus!! Da kan du finstyre fokusområdet veldig enkelt...

50mm er stort sett for trangt inne, så jeg bruker nå 35mm mer og mer, også ute.

Tenker det blir en 35 1.8G som neste kjøp, så jeg får enkel manuell overstyring av fokus.

Det er jo et billig og flott objektiv, som er svært anvendelig til mye, spesielt snapshot.

Tidligere brukte jeg bare 18-70 zoomen, så en 16-85 VR er sikkert ikke dumt som allround zoom uten alt for mange kompromisser, men 2.8 er konge, bruker stort sett bare A-modus på 2.8 på fastlinsene, det gir flotte bakgrunner!! Den muligheten mister du jo med 16-85, så da er de andre 2.8 zoomene bedre, men tunge og dyre.

Fastlinsene er så flotte og kompakte på D300s'en, en drøm å jobbe med...

Men jeg kunne nok tenkt meg en 10-20mm etter hvert, savner ofte å få litt mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg ville komme med en liten oppdatering.

Handla meg et 16-85 objektiv for et par uker siden og må si jeg er meget fornøyd!

Fungerer veldig bra som allround objektiv, selv om det kan bli litt uklare bilder inne...

Nå er ikke jeg noen erfaren fotograf men det neste jeg må få meg er vel ny blitz kanskje?

Er det noen som har en link til bilder tatt med dette objektivet?

Bilder tatt med 16-85 fra flickr.

Min plan er et 16-85 samt et Tokina 11-16/2.8. Tror kanskje jeg kommer til å kjøpe Tokinaen via familie i USA ;) Eller burdet jeg satse på Nikon sine vidvinkler?

Lenke til kommentar

Noen er fornøyd med Tokinaen, andre er ikke fullt så begeistret. Jeg styrte unna den da jeg skulle ha meg en ultravidvinkel etter å ha sett noen eksempler på svært dårlig hjørneskarphet og kromatisk aberasjon, og gikk for Canons 10-22mm i stedet, som er en svært god ultravidvinkel. Nikon sine ultravide til DX har jeg ingen erfaring med :)

Lenke til kommentar
Min plan er et 16-85 samt et Tokina 11-16/2.8. Tror kanskje jeg kommer til å kjøpe Tokinaen via familie i USA ;) Eller burdet jeg satse på Nikon sine vidvinkler?

Brukte Tokina 11-16 f/2.8 en liten periode på D300 før jeg gikk over til D700. Bortsett fra at det er litt videre enn jeg egentlig liker, synes jeg at det fungerte svært bra! Kjøpte det forøvrig fra BHphoto for noen år siden, men det har vel blitt en del dyrere siden den gang? Tror nok at du blir fornøyd uansett om du velger Tokina eller Nikon! Hovedforskjellen i praktisk bruk er vel i grunnen ulikt brennviddeomfang?!

Lenke til kommentar

Er klar over at noen har vært litt uheldige med sine eksemplarer av Tokinas 11-16/2.8 og at det har betydelig høy CA-faktor i forhold til feks Nikon.

Tror det er mulig å kjøpe den for ca 3500,- (+mva dersom man ikke har kjentfolk i USA..), mot rundt 5000,- i Norge. Så +mva så blir det omtrent samme pris som i Norge fra USA.

Har lyst på Nikons 17-50/2.8 men synes prisen er ganske stiv..selv om jeg har sett de brukt til 6-7-8000,-. Så det blir nok 16-85/3,5-5,6 og Tokina 11-16/2.8. Hvilket jeg kjøper først får vi se :)

Lenke til kommentar

Nå må man heller ikke glemme at glasset man setter frempå kamera, er minst like viktig som kamera. Og har man svidd av 10-12k på kamera, er det synd å begrense den potensielle bildekvaliteten med å sette på noe billig tredjeparts objektiv. Visst pengene var en så stor begrensing i utgangspunktet, hadde det kanskje vært en idé å kjøpe en D90, for så å legge resterende i et kvalitetsobjektiv? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...