Gå til innhold

Kan dette hindre førstegangstjeneste?

M1A2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 17 år gammel gutt og veier ca 55 kilo. Er også rundt 170 cm. Kan dette hindre at jeg bli utvalgt til sesjon/førstegangstjeneste?

Selvfølgelig skal jeg trene mer, men må jo skrive på del 1 det jeg veier nå. Håper bare at dette ikke ødelegger, for jeg skal ta tak i dette og gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 21 år gammel, veier rundt 65 kg og er 176 høy. Dette i seg selv diskvalifiserer meg ikke for noen typer tjeneste i Forsvaret, verken førstegangstjeneste, befalsskole eller andre typer utdanning. Det vil heller ikke dine mål gjøre. (Tidligere var det høydekrav for MP som jeg mener lå på 175-180 cm en plass, men det mener jeg de har gått bort fra de siste årene). edit: feel free to correct me, jeg er ikke 100% på at dette gjelder absolutt alle linjer, men pdd. vet jeg ikke om noen, og jeg tror jeg er relativt godt informert.

En av jentene på troppen vår på Madla var 155 cm.

Fysikken din er uvesentlig, det som teller er hvordan du yter på fysiske tester, din medisinske status etc.

For vanlig førstegangstjeneste er det vel strengt tatt ingen krav om å bestå fysiske tester heller, selv om det er ønskelig at så mange som mulig klarer NATO-kravene. Du blir ikke dimmitert kun fordi du ikke klarer mer enn 8 pushups, men det er klart at det er fordelaktig å kunne gå langt og bære stor sekk når man er på øvelse, slik at man ikke blir en belastning for laget/troppen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det at du er liten av høyde skal ikke ha noe å si, men du kan faktisk bli erklært ikke tjenestedyktig hvis du har for lav BMI. Havner du i kategorien undervektig, som er på BMI på 18,5 (?) kan du risikere dette

Dette skjedde hos flere i min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Hvis du har fått med deg det, så er det allmenn verneplikt, dvs at stridsdyktige menn blir kalt inn til førstegangstjeneste. Så lenge du blir tjenestedyktig på sesjon, så driter forsvaret i hvor høy du er.

Jeg syns det kommer ganske klart fram i innlegget, at han lurer på om han blir tjenestedyktig(!). Alle som er stridsdyktig blir heller ikke kalt inn.

Lenke til kommentar
Hvis du har fått med deg det, så er det allmenn verneplikt, dvs at stridsdyktige menn blir kalt inn til førstegangstjeneste. Så lenge du blir tjenestedyktig på sesjon, så driter forsvaret i hvor høy du er.

Jeg syns det kommer ganske klart fram i innlegget, at han lurer på om han blir tjenestedyktig(!). Alle som er stridsdyktig blir heller ikke kalt inn.

Tror du misforstår det jeg mener, det å bli erkjent stridsdyktig kommer ann på om du består testene på sesjon, og har i ytterst skjeldne tilfeller noe å gjøre med høyden. Svarer på innlegget hans, når han lurer på om høyden og vekt har noe å si.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår det jeg mener, det å bli erkjent stridsdyktig kommer ann på om du består testene på sesjon, og har i ytterst skjeldne tilfeller noe å gjøre med høyden. Svarer på innlegget hans, når han lurer på om høyden og vekt har noe å si.

Sist gang jeg hørte noe fra dette var det "ikke tjenestedyktig", "ikke tjenestedyktig i fredstid", og "tjenestedyktig". Kan ikke huske å ha hørt noe om stridsdyktighet.

Lenke til kommentar

Høyde har ikke mye å si, men noe. Det jeg mener er at en stilk på én meter mest sannsynlig ikke ville blitt kalt inn. Er snakk om hva som er praktisk også - Forsvaret skreddersyr ikke klær for alle. Dessuten er det dårlig stemning å være like stor som pakninga di på øvelse.

Ytelse er likevel viktigst. Makkeren min under rekrutten matcher din størrelse, og han klarer seg fint rent fysisk, han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...