Anterialis Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg ha forsøkt å søke, uten at det har dukket opp tilfredsstillende svar, noe jeg på en måte syns var litt rart... Prøver meg allikevel med en ny tråd. Hei, jeg skal kjøpe nytt compact flash minnekort til mitt canon eos 40D, og lurer på om det er noen som vet hvilket kort som er det beste jeg kan kjøpe til dette kameraet? Jeg har hørt at det støtter type 1 og type 2 - hva betyr dette? Hva er best av feks SanDisk extreme(III) og ultra (II) ? Jeg skal kjøpe et kort med 4GB da jeg for det første ikke trenger mer plass enn det, og for det andre har jeg hørt at kort med større plass enn dette, er tregere (overføring) enn de mindre kortene grunnet FAT32 filsystemet ikke takler mer enn 4GB (???). Kom gjerne med innspill! På forhånd takk =) EDIT1: Feks er dette kortet ytelsesmessig det beste jeg får tak i på mitt 40D? EDIT2: Jeg ser det er forskjellige SanDisk CF extreme III kort, feks. 133X står det på noen, 20Mb/s på andre, og 30Mb/s på den tredje. Jeg regner med de to siste er hhv. et gammelt og et nytt kort i samme serie, eller tar jeg feil? Og hvorfor står det 133x på noen og Mb/s på andre? Hvor mye er 133x i Mb/s? Jeg blir jo helt confused her jo.. Endret 14. januar 2010 av w3p Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 du kan lese om forskjellen mellom type I og II her. på minnekort finnes det en teknologi som heter SDHC som gjør at minnekortene kan lagre mer enn 4 GB data. såvidt jeg kan lese meg frem til har kameraet ditt støtte for denne teknologien. 133X er en annen måte å benevne overføringshastigheten til minnekortet. du kan lese mer om overføringshastighet til minnekortene her. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) SDHC gjelder bare for Secure Digital minnekort. Ettersom 40D bruker Compact Flash blir det ikke relevant Jeg ville holdt meg til enten Sandisk Ultra II og opp (extreme III og IV o.s.v. er bedre enn ultra II) eller Lexar Professional kortene. De er erfaringsmessig mer holdbare enn andre, billigere minnekort (selv om prisforskjellen ikke er den helt store lengre uansett). Ultra II burde holde i lange baner, men når det ikke koster så mye mer for extreme III, ja så hvorfor ikke? Kamera vil nok begrense mye av hastigheten du får utnyttet på minnekortet, men husk at du også skal overføre data fra kortet til PC. Da kan ett raskt minnekort være en fordel (vel og merke om du har en kappabel minnekortleser). Ang. det med treigere overføring på kort over 4GB har jeg aldri hørt noe om før... Endret 14. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 raskt minnekort er også en fordel hvis en skal ta opp video eller flere bilder i serier. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Ja jeg er interessert i å ha så raskt kort som mulig, men ikke noe særlig raskere enn kameraet takler. Jeg kan forholde meg til "ikke-så-rask" overføring til dataen, men jeg vil ha mulighet til å skyte så mange seriebilder som mulig.. Så spm. er om det er noen som vet hvor raskt kort som er det raskeste som funker på dette kameraet (dårlig formulering, men shit au). EDIT: Jeg vet kameraet ikke utnytter dette, men 300x (lexar) kortet kan vel være greit å ha når jeg skal overføre bildet til kameraet? Jeg mener, 50 ekstra kroner for 45MB/s (300x) kontra 30MB/s fra sandisk. Endret 14. januar 2010 av w3p Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 raskt minnekort er også en fordel hvis en skal ta opp video eller flere bilder i serier. 40D støtter i utgangspunktet ikke videoopptak, men man kan få det til med rette programvaren. uansett kan det være fint med raskt minnekort til evt senere kameraer, men jeg ville ikke brukt de helt store pengene på det, siden prisen på slikt synker raskt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Takk for gode svar. Men jeg er fortsatt forvirret... Hva er forskjellen på disse kortene?? SanDisk (fra nå av omtalt som SD) III 4GB SD extreme III 4GB SD extreme III 4GB SD extreme III 4GB SD extreme III 4GB Eller er de helt like? Om de er like, hvorfor står det 30MB/s på noen og ikke på de andre? Og hvorfor varierer de i pris (de på amazon)? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) De to med svart ramme (siste), er nok fake (de andre kan også være det, men de to siste er jeg rimelig sikker på) Prisen varierer fordi amazon bare formidler fra andre selgere. Ser du litt nøyere på salgssiden står et jo at "Ships from and sold by CCMACCESSORIES" o.s.v.. Endret 14. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Fake? At produktet ikke eksisterer, eller at det er et falskt bilde, men at produktet er det samme som de to første? Lenke til kommentar
cpy Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Hadde en 40D før, du trenger ikke noe spesielt ultraraskt minnekort, kamera takler det som er spesifisert 75 bps JPEG og i RAW 15-20bps(husker ikke helt) 133x holder fint, og det er ganske bra pris på dem. edit: skrivefeil. Endret 15. januar 2010 av cpy Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Fake? At produktet ikke eksisterer, eller at det er et falskt bilde, men at produktet er det samme som de to første? Fake som at det sannsynligvis er ett billigere minnekort noen har endret ettikett på. Faking av Sandisk og Lexar minnekort er big business på ebay. Mest fra kina/hong kong. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Du kan også kjøpe fra Amentio for NOK 320,-. Da er du sikret at riktig kort. På Ebay og Amazon finnes det alfor mange falske kort (enten ikke oppgitt størrelse, ydelse eller kvalitet [ikke produsert av Sandisk]). God kvalitet på minnebrikken er viktig. tenk om et falsk kort elelr billig kort medfører at du mister de supre bildene [ingen bilder er så bra som de du mister]? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1837821 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg ville også kjøpt "lokalt". Prisforskjellen er ikke så avskrekkende stor Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg fikk i helgen mitt nye kort til EOS 50D. Et herlig kort: Sandisk 8GB UDMA Kjapp liten sak til 465,- (Ja, jeg er så heldig å bo i EU, tett på tyskegrensen) Endret 16. januar 2010 av trykkertor Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Til 40D ville jeg kjøpt et Sandisk Extreme III i passe størrelse. Fordi: - Kjent merke. Lexar også kjent, men der kan jeg ikke modellbetegnelsene - Extreme III er raskt nok - Koster ikke så mye mer enn et ukjent merke at det er verdt bryderiet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg fikk i helgen mitt nye kort til EOS 50D.Et herlig kort: Sandisk 8GB UDMA Kjapp liten sak til 465,- (Ja, jeg er så heldig å bo i EU, tett på tyskegrensen) Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe UDMA, fordi 40D ikke støtter dette. Takk for alle tilbakemeldingene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå