Herr Brun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Virket ikke som ironi fra Glimti sin side (men dog fra din side). Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Nei, det var derfor jeg var så i overkant ironisk. (Trodde jeg) Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Når "ordentlige" mennesker, som drikker seg dritings hver helg, ser ned på narkomane og hvordan de oppfører seg, tenker jeg; "Det var jo akkurat sånn du var på lørdag kveld". Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Deilig følelse. Helt til det begynner å kile i magen, du blir bilsyk, og kvalmen kommer krypende Skjer bare med shot. Går fint om du holder deg til øl el. en hel kveld. Si det til mitt livs verste hodepine, magen min som prøver å drepe meg, og den stakkars doen som ble besudla på det groveste i går. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Når "ordentlige" mennesker, som drikker seg dritings hver helg, ser ned på narkomane og hvordan de oppfører seg, tenker jeg; "Det var jo akkurat sånn du var på lørdag kveld". Men de narkomane bruker stoffene hver dag og det er helt forskjellige stoffer det er sakk om. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Selvfølgelig er det forskjellige stoffer. "De narkomane" er heller ikke alle avhengig av samme stoff, da det er massevis av avhengighetsdannende stoffer på narkotikalisten (du refererer vel mest sannsynlig til heroinavhengige, ettersom det er de som er mest synlige). Nå er ikke jeg helt bombesikker på hva som er verst av å være heroinist og alkoholiker, gitt at man har tilgang til "trygg" heroin (noe man ikke har i dag, da det er ulovlig og selges svart uten kvalitetskontroll). Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Når "ordentlige" mennesker, som drikker seg dritings hver helg, ser ned på narkomane og hvordan de oppfører seg, tenker jeg; "Det var jo akkurat sånn du var på lørdag kveld". Men de narkomane bruker stoffene hver dag og det er helt forskjellige stoffer det er sakk om. Nei, du sier ikke det. Uansett ser de like tåpelige ut på lørdager. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Sheasy Uttaler meg ikke om hva som er "best" eller "værst" selv heller, men nå snakket ikke du om alkoholikere som ser ned på narkomaner. Du snakket om folk som drikker hver helg som ser ned på narkomaer og det er noe helt annet. Endret 23. januar 2010 av Glimti Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Sant det, ble litt for off topic. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Når "ordentlige" mennesker, som drikker seg dritings hver helg, ser ned på narkomane og hvordan de oppfører seg, tenker jeg; "Det var jo akkurat sånn du var på lørdag kveld". Men de narkomane bruker stoffene hver dag og det er helt forskjellige stoffer det er sakk om. Hvordan vet du at narkomane bruker stoffene hver dag? Og hvorfor er det bedre å bruke alkohol enn det er å bruke heroin? En som ser på det som normalt å brenne av flere tusen kroner i måneden på alkohol har ikke noe bedre syn på rusmidler enn en som sitter på gata og tigger etter penger til sitt neste skudd. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er ganske forskjellig hvordan disse stoffene virker på kroppen da.. Å sammenligne noe som ødelegger deg for livet med alkohol, som ved normalt forbruk kun gir deg noen kjipe hangovers blir egentlig ganske dumt. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Alkohol er mer skadelig enn heroin. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er ikke noe fordi, det er bare sånn det er. Alkohol skader kroppen mer enn heroin. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Og derfor bor heroinister på gata, mens folk som nyter alkohol har tak over hodet? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Det er forskjell på å misbruke og å nyte. Det finnes mange som mister hus og familie en og alene på grunn av alkohol. Edit: det har forøvrig ingenting å gjøre med hvilket stoff som er farligst. Endret 23. januar 2010 av boffeeen Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Synes hele diskusjonen her bærer preg av at folk ikke helt ser konsekvensene av alkohol. Å snakk om at alkoholavgiftene bør vekk viser tildels stor uvitenhet. Å senke alkoholavgiftene er heldigvis bare noe som støttes av et av stortingspartiene (frp), og grunnen er ganske enkelt at konsekvensen kan være katastrofale. Folk må gjerne synes avgiftene gjør alkohol dyrt, men faktum er at samfunnet allikevel taper penger på alkohol. Foruten at blålys-etatene får mer å gjøre, medfører det også økt «sykefravær» (veldig genialt å drikke seg full på en torsdag f.eks ...) og ineffektivitet blant arbeidstakere, og også økte utgifter innen helsesektoren. På toppen av det har man en liten andel mennesker som i større eller mindre grad blir «uføre» (les: latsabber) fordi de er alkoholikere. Å senke avgiftene vil ikke bare gå rakt imot tendensene i andre land hvor avgiftene settes opp, det vil også øke omfanget av problemene. Lavere avgifter vil gi økt forbruk med den følge at problemene bare øker. Spesielt vil det aldeles ikke gagne alkoholikere som plutselig vil kunne drikke mer eller lengre uten å havne i økonomiske problemer, og dermed ha mindre grunner til å slutte. Konsekvensen av dette er at tusenvis av barn, menn og kvinner lever i et hjem hvor det finnes en alkoholiker, noe som absolutt ikke er ideelt for noen. At folk er uenig i avgiftene ikke bør ned (noe jeg ærligtalt forventer) for så være, men jeg tar ikke argumentasjonen på noe annet særlig seriøst før vedkommende veit litt hva det er snakk om. Jeg tviler på at det er så mange andre her som har sett en alkoholiker i ren desperasjon ty til filtrering av spylevæske for å skaffe seg alkohol fordi vedkommende ikke hadde penger til overs ... At man heller ikke ser at det å drikke alkohol støtter opp om alkoholisme er korttenkt. Alkoholprodusentene lever praktisk talt av å skade folk. Det er en industri som forårsaker skader for nærmere 1 billion kr, titusenvis av dødsfall og alkoholskadde barn bare i EU. At man drikker alkohol gjør at man bidrar til å holde i livet industrien. Hadde ikke folk hatt et ønske om å drikke alkohol hadde det heller ikke vært særlig tilgjengelig, og det hadde dermed blitt verre å bli alkoholiker eller fortsette å være det. Når man går ut på en bar og drikker bidrar du til at baren holdes i livet, et sted hvor alkoholikere mer enn gjerne menges på dagtid. Ved å drikke alkohol bidrar man til at en rekke selskaper tjener penger og gjøre det lønnsomt å selge et skadelig produkt både for enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Jeg sjokkerer vel ingen når jeg sier at jeg ikke drikker. Det kommer primært av at jeg ikke ser poenget med det og heller ikke ønsker å støtte opp under alkoholindustrien. At jeg «sparer» endel penger er heller ikke så dumt. Alkohol er mer skadelig enn heroin. Nei, absolutt ikke. De absolutt mest ekstreme alkoholikerne har et alkoholforbruk som er mer skadelig enn de fleste heroinmisbrukerne, men generelt sett er heroin langt, langt mer skadelig. Dette gjelder selv også når man snakker om samfunnsmessige konsekvenser hvor heroin er et av få stoffer som er verre enn alkohol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå