Gå til innhold

Det borgelige alkoholsamfunnet

Anbefalte innlegg

Jeg drikker for det meste pga smaken. Er absolutt ikke alt jeg liker, men er mange gode drinker. Jeg er glad i Tequila, cognac, Baileys, Vin og Whiskey. Det er også mye spennende Øl.

Men ja, rusen i seg selv kan også være kjekt og en god fest er kjekt i ny og ne. Men man kan helt klart ha det mye morro uten alkohol også :p De fleste sosiale aktivetene jeg driver med er alkoholfrie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder smaken så er jeg ganske enig. ihvertfall når det gjelder sterkeree drikker og vin. Det er ingen som f.eks liker whisky første gangen de drikker det, og jeg tviler på at whisky kjennerene liker det så veldig godt som de gir utrykk for og hvis det ikke hadde vært alkohol i denne drikken og den hadde smakt likt tror jeg ikke den akkurat hadde vært noe populær, jeg tror ikke den i det heletatt hadde blitt produsert. og det kan man si om veldig mange andre alkoholholdige drikker også. hvor mange liker egenklig smaken av vodka f.eks? og hvorfor blander man ut div sprit for å skjule spritsmaken hvis denne er så god?

Det du skriver er ganske subjektivt. Tillat meg å ta for meg vin, whiskey og vodka slik jeg ser det.

1) Vin

Rødvin, hvitvin, rosèvin og portvin er alle gode ting. Det smaker rett og slett himmelsk. Ja. Det smaker avføring blandet med fostervann første gangen, men etter det er det rett og slett himmelsk. I tilegg er variasjonen så stor! Det finnes så utrolig mange forskjellige vintyper med forskjellige smakskombinasjoner (Hovedsaklig bærtyper.) men og de forskjellgie drueartene påvirker smaken.

Vin funker og konge sammen med mat. Rødvin til hjortekjøtt? En herlig smaksopplevelse! En god flaske hvitvin til en seifilet? Herlig! Rødvin er ikke en typisk: "Drikke seg drita på", vare siden et for stort konsum fører til en relativt kraftig hodepine dagen derpå. En god og tørr Riesling (Hvitvin) derimot, funker ypperlig. Smaker godt. Glir ned. Gir deg rusen. Som du trenger.

2) Whiskey - De færreste liker whiskey første gangen. Det er heller ingen drikk man drikker seg drita på siden de gode varene er dyre, og de billige varene gjør deg bakfull herifra og til helvete (Et fellestrekk for all brun sprit.) men fader, det er godt. Ja. Et glass med Laphroig hadde kansje ikke smaket like godt uten alkoholprosenten, men den hører med smaken. Den lette brennende følelsen du får i ganen mens du trekker inn den røykfulte smaken er bare.. Namm.

3) Vodka - Hvorfor blander man ut vodka? Det finnes flere grunner. Den enkleste er fordi folk skal ha vekk "spritsmaken", det er egentlig en missforståelse. Dårlig vodka (Absolutt, Kalinka osv) har en forferdelig ettersmak som gjør deg kvalm. Det er den folk vil ha vekk. Ta Vikingfjord f.eks. Den kan drikkes ren av de fleste uten problem.

En annen faktor som spiller inn mtp blandingen, er at drinker er godt. Det smaker godt. For pokker. Vodka i seg selv er ikke noe du heller i whiskeyglasset sammen med noen isbiter, en paraply og koser deg med. Vodka er et grunnstoff som du kombinerer med andre gode ting. F.eks appelsinjuice (Screwdriver) eller tobasko, tomatjuice, salt, pepper, seleri (Bloody Mary)

Drinker smaker rett og slett godt.

Lenke til kommentar

Jeg støtter J@cob her helt og holdent. Er mange alkoholholdige drikker man må bli vant til. Noen liker ikke tanken på å må venne seg til noe, og det respekterer jeg, men det er nå individuelt. Jeg måtte venne meg til sushi og en hel rekke andre matretter som jeg idag elsker.

Men ja Conag er jo også en kjent drikke hvor man ikke akkurat drikker seg full ettersom det er dyrt. Selv liker jeg å kunne sitte å kose meg med et glass god Cognac. Er ikke den største fest drikken heller, men kan finne på å ta meg et glass eller to en fest. Cognac får mye av smaken sin fra forskjellige kryddersammensetninger og forskjellige mengder karamel.

Tequila er noe mange forbinder med flatfyll, men det også er en nytelsedrikke. Jeg drikker ikke lengre billigtequila som sierra og sånt, mens den mer ekslusive jeg drikker nå er nydelig og sippe av eller shotte. Veldig god og krydret smak.

Lenke til kommentar

Bare det at man må "vende seg til å like" en ting sier jo at den egenklig ikke er god. Alle virkelig gode ting er noe som smaker godt fra begynnelsen av. Man trenger ikke å "vende seg til å like" gotteri, brus, en god biff, osv.

Man kunne sikkert også ha "vendt seg til å like" avføring og urin også hvis dette hadde vært en delikatesse, men det gjør det alikevel ikke "godt". Akkurat på samme måte mener jeg at ting som lutefisk blekksprut, selkjøtt, hai, baller tunge og hjerne fra div dyr, osv. ikke er godt siden det i utgangspungtet ikke er godt. Jeg tror nokk heller man lurer seg selv (eller prøver å lure andre) til å tru at det er godt fordi det er en delikatesse.

Det er selvsagt en subjektiv mening fra meg da jeg ikke har tvunget i meg whiskey, cognac, tequila, ol. på regelmessig basis for å prøve å vende meg til dette, men selv om jeg har drukket det rimelig mange ganger kan jeg fortsatt si at det ikke er "godt" men at det etterhvert går greiere å "helle det nedpå" og jeg har en sterk misstanke om at veldig mange av "kjennerene" egenklig vil skille seg litt ut og heve seg litt over de andre med at de syns det er så godt og at de har en så bra utviklet gane (minner litt om hifi entusiastene med platespiller og rørforsterker til flerfoldige tituninger). Og andre folk vil jo følge på og "like det" de også. Og jeg har jo f.eks drikki veldig mye vodka, men syns fremdeles ikke dette er "godt", men det går selvfølgelig lettere ned etterhvert som man blir vandt til det. Og ja jeg har prøvd ganske dyr vodka og selv om denne glir litt lettere ned er det fremdeles ikke "godt".

Min subjektive påstand er at hvis f.eks. whiskey hadde vært uten alkohol, hadde kostet 15 kroner for en flaske på rimi, ikke hadde hatt noen "kjennere" og fremdeles hadde smakt helt likt så ville det ha blitt en gedigen flopp som hadde stillt Vanilla Coke totalt i skyggen

Sorry hvis jeg tråkker på noen tær her, men dette er ihvertfall min mening.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Er mange som må venne seg til mye rart som de ikke først liker, men som mange andre liker fra starten av. Jeg måtte venne meg til riskrem, nå er det yndlingsdesserten min. Samboeren til mora mi måtte venne seg til kokt fisk, nå liker han også det i likhet med veldig mange andre.

Jeg synes argumentet om at tilvenning gjør det "egentlig" dårlig faller på sin egen urimelighet. Jeg likte ikke Øl når jeg først smakte det. Nå er det skikkelig digg med en kald Newcastle om jeg vil unne meg noe ekstra. Jeg likte Tequila fra første smak, men ettersom jeg ble vandt med god "ordentlig" Tequila misliker jeg det billige Sierraskvipet. Jeg elsket fiskepinnner når jeg var yngre. Nå kan jeg ikke fordra det.

Smak er relativt og personlig. Det forandrer seg over tid etter tilvenning eller andre biologiske prosesser. Det gjør ikke god eller dårlig smak noe mindre "ekte.

Lenke til kommentar

Drikkekultur har nok mye med alder og hvilket miljø man er tilknyttet.

Jeg vil si jeg startet å drikke veldig tidlig.

Var vel en 13-14år første gang jeg var full. Er 22år nå.

Nå drikker jeg ofte, men som oftest i små mengder.

Som feks i går delte jeg og en veninne en flaske vin. Ellers blir det jo ofte vin til maten eller en pils på kvelde.

Jeg drikker fordi det smaker godt og fordi det rett og slett er koselig.

Det blir jo "fylla" en gang i blant også.

Det er jo en morsom rus.

Jeg bryer meg lite om at det ikke er bra for kroppen. Jeg er mer opptatt av at man skal få mest mulig ut av livet.

"Live fast die young" :p

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Bare det at man må "vende seg til å like" en ting sier jo at den egenklig ikke er god. Alle virkelig gode ting er noe som smaker godt fra begynnelsen av. Man trenger ikke å "vende seg til å like" gotteri, brus, en god biff, osv.

Dette blir feil. De færreste liker kaffe første gangen, men etter noen kopper er det digg. Man begynner å kjenne smaken bak smaken, om du skjønner. Nyansene. Det er som å se på film. Ingen blir ekspert første gangen. Kansje er den første du ser, jævlig dårlig, men etter å ha slukt noen vil man bli flinkere til å skille dem frahverandre. Analysere dem. Se hva som er bra, hva som er dårlig. Hva du liker, og hva du ikke liker. Det samme gjelder for kaffe. Øl. Vin. Alkohol.

Man kunne sikkert også ha "vendt seg til å like" avføring og urin også hvis dette hadde vært en delikatesse, men det gjør det alikevel ikke "godt". Akkurat på samme måte mener jeg at ting som lutefisk blekksprut, selkjøtt, hai, baller tunge og hjerne fra div dyr, osv. ikke er godt siden det i utgangspungtet ikke er godt. Jeg tror nokk heller man lurer seg selv (eller prøver å lure andre) til å tru at det er godt fordi det er en delikatesse.

Salig suppe du hadde med her, da. De færreste spier baller og hjerner. Jeg Blekksprut smaker faktisk ganske digg, selkjøtt kan jeg ikke uttale meg om. Haisuppe er fantastisk. Tunger er en herlig del av kroppen. Hjortetunge f.eks! Mørt og godt. Det samme gjelder hjertet. Spiler du hjerter? Vel. Du burde. Hva med leveren? Er den godt tilberedt, smaker den rimelig godt også. *Mimre* Lite slår en god viltgryte med hjortetunge, hjerte, lever, kantareller og røyksopp.

Avføring og urin? Vær så snill. Ikke vær nedlatende. Det er ikke mat. Det er ikke spiselig. Det er farlig for kroppen, og tilfører ingenting som vi har bruk for.

Hva med trøfler? Det smaker visst dritt første gangen man smaker det, men etter det går det bare oppover. Tror du folk ignorerer smaken, og brenner tusenvis av kroner fordi det er stemplet som en "delikatesse"? Hvorfor har man da gjort det i så uhorvelig mange år? Hva med oliven? Hvem liker oliven første gangen?

Det er selvsagt en subjektiv mening fra meg da jeg ikke har tvunget i meg whiskey, cognac, tequila, ol. på regelmessig basis for å prøve å vende meg til dette, men selv om jeg har drukket det rimelig mange ganger kan jeg fortsatt si at det ikke er "godt" men at det etterhvert går greiere å "helle det nedpå" og jeg har en sterk misstanke om at veldig mange av "kjennerene" egenklig vil skille seg litt ut og heve seg litt over de andre med at de syns det er så godt og at de har en så bra utviklet gane (minner litt om hifi entusiastene med platespiller og rørforsterker til flerfoldige tituninger). Og andre folk vil jo følge på og "like det" de også. Og jeg har jo f.eks drikki veldig mye vodka, men syns fremdeles ikke dette er "godt", men det går selvfølgelig lettere ned etterhvert som man blir vandt til det. Og ja jeg har prøvd ganske dyr vodka og selv om denne glir litt lettere ned er det fremdeles ikke "godt".

Det handler ikke om å "tvinge" i seg noe som helst. Jeg var veldig nyskjerrig første gangen jeg smakte whiskey, men ble ikke videre imponert over smaken. Noe senere skaffet jeg meg en flaske med Famous Grouse, og den gikk rett ned. Er ikke så imponert over "Gåsa", lenger, men fascinasjonen for whiskey tredde frem. Cogac.

Min subjektive påstand er at hvis f.eks. whiskey hadde vært uten alkohol, hadde kostet 15 kroner for en flaske på rimi, ikke hadde hatt noen "kjennere" og fremdeles hadde smakt helt likt så ville det ha blitt en gedigen flopp som hadde stillt Vanilla Coke totalt i skyggen

Tingen er at alkoholen bidrar til smaken og opplevelsen. Ikke bare rusen. I tilegg spiller prosessen inn. Man kan ikke destilere og lagre whiskey, eller andre spritinnholdige produkt, uten at alkoholen følger med. Folk har prøvd seg på lettøl. Det funker sånn noenlunde, men det blir langt ifra like godt, siden man stopper prosessen før gjæringen inntar, og den bidrar vesentlig til smaken.

Sorry hvis jeg tråkker på noen tær her, men dette er ihvertfall min mening.

Intet problem. Det er lov å ha sine egne meninger. Dette er et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Deilig følelse. Helt til det begynner å kile i magen, du blir bilsyk, og kvalmen kommer krypende :fun:

Skjer bare med shot. Går fint om du holder deg til øl el. en hel kveld.

Absolutt. Det finnes ingen som blir syke av øl. Isåfall lyver de.

Det går fint ann å bli kvalm av å drikke mye øl, ihvertfall neste dag. Hvorfor skulle ikke det være mulig?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...