Gå til innhold

Det borgelige alkoholsamfunnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg avstår også fra å drikke av prinsipp nettopp på grunn av drikkekulturen. Fyll er spesielt skummet nå i disse kuldetidene.

Det som plager meg mest er at folk absolutt skal ha meg til å drikke, og at det virker som det er en oppfatning at en ikke kan ha det gøy / få seg noe, osv uten alkohol.

Det med fadderuka har jeg også vært borti på begge høyskolene jeg har gått på, går nesten utelukkende ut på alkohol.

For å gjøre noe med det er det vel ikke så mye annet enn en holdningsendring som vil hjelpe. (ikke at jeg vet hvordan det skulle vært gjennomført)

Endret av oln
Lenke til kommentar

Dei av oss som har vore i marinen har merka at det framleis er personar rundtom i verda som tenkjer på nordmenn som fulle og plagsame folk, og at det framleis eksisterer norske sjømenn (eller gutar).

Når det gjeld resten av diskusjonen kring alkoholkonsum, tykkjer eg at alkohol smakar godt og gjer ein god effekt (ikkje helsemessig, mind you).

Lenke til kommentar
- ikke har noen fordelaktige effekter

Jo det har det, uansett hvordan du ser på det. Om de negative overveier de positive deriomt er en vurderingssak for den enkelte.

Alkohol er en sosial og nettverksbyggings katalysator og det er en av grunnene til at det brukes en del av studenter og i næringslivet på konferanser, ol. For her er det viktig å bygge nettverk for fremmtiden og alkohol gjør dette lettere.

Ingen kan benekte at alkohol er en sosial katalysator. Det er jo bare å se på et vorspiel. Dette hadde ikke på langt nær blitt like festelig uten alkohol, og sjåføren som sitter edru på et vorspiel har det somregel mye mindre artig og sosialiserer mindre med dem andre deltakerene.

Når det gjelder smaken så er jeg ganske enig. ihvertfall når det gjelder sterkeree drikker og vin. Det er ingen som f.eks liker whisky første gangen de drikker det, og jeg tviler på at whisky kjennerene liker det så veldig godt som de gir utrykk for og hvis det ikke hadde vært alkohol i denne drikken og den hadde smakt likt tror jeg ikke den akkurat hadde vært noe populær, jeg tror ikke den i det heletatt hadde blitt produsert. og det kan man si om veldig mange andre alkoholholdige drikker også. hvor mange liker egenklig smaken av vodka f.eks? og hvorfor blander man ut div sprit for å skjule spritsmaken hvis denne er så god?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Jeg drikker fordi alkohol smaker godt. I sine respektive drakter, vel å merke. Var avholds på rekrutten omtrent, siden pilsen i Stavanger (Tou?) smaker oppvaskvann. Jeg drikker som en svamp p når jeg er hjemme, rett og slett fordi familien sitt hjemmebrygg er så forbaska godt. Jeg drikker med et relativt måtehold i Bodø, fordi Nordlandspils er et average brygg, og det koster seksti for halvliteren.

I tilegg elsker jeg rusen. Jeg elsker det å være brisen. Jeg elsker å være godt full med gode venner. Jeg elsker å ta en pils eller tre med en god venn, mens vi konsanterer at verden går rett til helvete. Jeg til og med elske å gå vaklene bort til en jente for å foreta et fåfengt forsøk på å ikke sove alene, for å så le av det med gode venner rundt en kopp kaffe dagen derpå, og bli en opplevelse rikere.

Jeg elsker og det å oppsøke absurde puber i utkant-Norge for å diskutere Alt ifra dagligdagse ting, til mer dramatiske hendelser med lokale innfødte. Rett og slett fordi folk senket garden noe helt jævlig med en kald, rolig pils mellom hendene.

Alkohol lenge leve. Når jeg blir gammel, skrøplig, sengeliggende med implodert lever, skal jeg tenke tilbake på alle de tingene jeg har sett, hørt, gjort, i konjunksjon med alkohol, og sette på en gode flaske whiskey intravenøst og krepere med en erreksjon fra helvete, og et smil om munnen.

Prøv det. Vær så snill. Prøv det før du fordømmer det. Sett deg ned med noen gode venner. Knekk et par flasker pils. Skru opp en flaske med god riesling, gurgl ned noen desiliter med vakker, velduftende og blodrød rødvin - gudenes nektar reinkarnert for oss vanlige dødelige. Bland deg noen forsiktige drinker der du smaker deg frem til dn gudommelige symbiosen mellom smak, effekt, søthet og bitterhet. Gjør dette. Så kan du fordømme alkohol - gudommelighet i flytende form - med min fulle velsignelse.

Amen.

Lenke til kommentar
sjåføren som sitter edru på et vorspiel har det somregel mye mindre artig og sosialiserer mindre med dem andre deltakerene

Det har vel mer å gjøre med at de som drikker er i sin egen verden, og sjåføren som er edru merker mye bedre hvor tåpelige fulle folk er... :)

Tja fulle folk virker tåpelige for edru folk, men for andre fulle folk virker de ikke så tåpelige. Men det er jo de fulle som har det mest artig så det er vel de som vinner på situasjonen. Jeg liker ihvertfall ikke å være den eneste edru på en fest (de få gangene dette har skjedd har ihvertfall vært veldig kjedelig). Det blir bare kjedelig og tåpelig, mens det er så enormt mye mer morro å være "godt i slaget" med alkohol. Også får man mye lettere kontakt med ukjennte folk når man har litt alkohol innabords også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at det er slik at man synes det er veldig rart når man møter en som er avholds. Jeg drikker selv, men jeg synes samfunnets holdning til alkohol er på grensen til kvalm.

Halvveis on-topic: Jeg blir i hvert fall irritert når folk som jevnlig drikker seg fulle hater andre typer dop og synes alle som holder på med det er skikkelig teite duster og friker og hippier.

Lenke til kommentar
Norge flommer over av alkohol. Alkohol er så og så påbudt i alle sosiale sammenhenger. Drikkegilde er det vi kaller fest. Her skal man drikke seg full eller brisen sammen med andre. Alkohol er veien til kjærlighete, venner og respekt. "Fest uten alkohol er møte", hvorfor det? Det norske smafunnet er gjennomsyra av alkohol. Helgene er stappfulle. Men vent, du kan heller ikke drikke for mye. Alkoholisme er et av Norges tørste problemer, selv om det snakkes lite om.

Jeg drikker ikke fordi:

Jeg er i mot grupepress

Jeg er i mot å forgifte kroppen

Jeg vil ikke støtte opp under alkoholisme

Det er mer enn én måte å gjøre ting på

Jeg blir kvalm av denne borgelige holdningen til alkohol. Som om det er noe alle MÅ ta del i. Du må gjøre som alle andre, ellers slipper du ikke inn i det sosiale fellesskapet. Du blir utsatt for gruppepress helt til du er en del av det også. Hvorfor drikker dere på denne fastsatte måten?

Akkurat på samme måte som du blir påtvunget alkohol, prøver du å påtvinge oss andre edruelighet? Hykkler.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er trist at det er slik at man synes det er veldig rart når man møter en som er avholds. Jeg drikker selv, men jeg synes samfunnets holdning til alkohol er på grensen til kvalm.

Hvorfor er det trist? Jeg synes det er rart på samme måte som at jeg synes det er rart å aldri spise sjokolade selv om man liker det, fordi man er hysterisk redd for å bli feit, eller at man aldri går på de hvite strekene i fotgjengeroverganger.

Jeg kan ikke se noen rasjonell grunn til at man ikke skal kunne tillate seg å ta et glass vin eller øl til maten. Hva tror man at man oppnår ved å være totalt avholds?

Lenke til kommentar

I likhet med alt annet her iv erden er det et personlig valg. Du trenger ikke forstå det så lenge du respekterer det. Men dette skal og bør gå begge veier. Jeg var selv avholds til jeg runda 20, og drikekr forholdsvis lite. Men jeg førdømmer ingen hverken av dem som har tatt valge om å være avholds, elelr dem som etter min mening drikker litt i voerkant. Det er deres valg.

Lenke til kommentar

Debatten blir vansklig da den startes på feil premisser for det alkoholsamfunnet LilleLol snakker om i åpningsinnlegget eksisterer ikke. Har selv bodd på et lite sted i flere år der det mer eller mindre er en pub og har lagt merke til mange eksempler på norsk helgefyll, men også svært mange som heller liker å gå ut i ukedagene når det er roligere på puben og sitte og nyte noen øl alene eller sammen med venner. Særlig folk som jobber i resturant og som har hatt sene vakter gikk innom puben etter at de var ferdige. Men den norske helgefyllen er ikke lenger noe standar for holdning til alkohol her i landet.

Lenke til kommentar

Er deilig å kunne senke skulderne med noen øl etter en stressende uke med jobb. Jeg synes i allefall det hjelper meg å slappe av og tenke på andre ting.

Men har absolutt stor respekt for hvor farlig alkohol kan være. Og er livredd for å gjøre noe skikkelig dumt i fylla.

Lenke til kommentar

Vil gi noen svar nå :)

Alder: 20 år

Og ja, jeg har prøvd alkohol. Jeg har aldri blitt skikkelig full, men har prøvd det 3-4 ganger. Det gir en rus, men synes den ikke ga så mye. Følte mer at alkoholen ga mag "lov" til å gjøre festting. Synes at fest og spontanitet bare blir knytta til alkohol, føler at det er litt sånn nå, men også på en valdig fastsatt og "låst" måte.

Lenke til kommentar

Tror som sagt at du bør dykke litt mer nedi hvordan og når alkohol nytes her i landet. DIn forestilling om at det er den klassiske "norske helgefyllen" som fortsatt rår er feil. Alkoholforbruket er i endring og folk kan vel så gjerne gå ut noen av ukedagene og jobbe eller holde seg hjemme i helgene. Man trenger ikke nødvendigvis en fest for å drikke alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...