LilleLol Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Norge flommer over av alkohol. Alkohol er så og så påbudt i alle sosiale sammenhenger. Drikkegilde er det vi kaller fest. Her skal man drikke seg full eller brisen sammen med andre. Alkohol er veien til kjærlighete, venner og respekt. "Fest uten alkohol er møte", hvorfor det? Det norske smafunnet er gjennomsyra av alkohol. Helgene er stappfulle. Men vent, du kan heller ikke drikke for mye. Alkoholisme er et av Norges tørste problemer, selv om det snakkes lite om. Jeg drikker ikke fordi: Jeg er i mot grupepress Jeg er i mot å forgifte kroppen Jeg vil ikke støtte opp under alkoholisme Det er mer enn én måte å gjøre ting på Jeg blir kvalm av denne borgelige holdningen til alkohol. Som om det er noe alle MÅ ta del i. Du må gjøre som alle andre, ellers slipper du ikke inn i det sosiale fellesskapet. Du blir utsatt for gruppepress helt til du er en del av det også. Hvorfor drikker dere på denne fastsatte måten? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hva er det egentlig du vil diskutere? Alkoholproblemer i Norge? Er enig i at folk heller innpå ganske mye når de først drikker, men folk drikker da ikke hver dag slik du skal ha det til. Norsk helgefyll er bare fredag og lørdag vett`u. Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Hva er det egentlig du vil diskutere? Alkoholproblemer i Norge? Er enig i at folk heller innpå ganske mye når de først drikker, men folk drikker da ikke hver dag slik du skal ha det til. Norsk helgefyll er bare fredag og lørdag vett`u. Jeg ønsker å vite om hvorfor de fleste drikker og om dere har et bevisst forhold til det. For eksempel: hvorfor skal det være helgefyll på fredag og lørdag? Om noen fyller midt i uka blir det uglesett, det samme med dem som ikke drikker i helga i det hele tatt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vel, nå er det ikke slik. Det er en standarfarse som alle tror, men den norske alkoholkulturen er i sterk endring. Både det å gå ut i ukedagene samt det å holde seg hjemme og edru i helgen er akseptert ved mindre du oppsøker idiotmiljøer. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Uglesett å drikke midt i uka? Pssh. Det er studentenes way of life. Har du noen gang drukket alkohol? Ja, drikkekulturen er ganske røff, men jeg ser ikke helt hvorfor du har så mye imot det? Det er en betydelig sosial faktor for et ganske så innesluttet folkeslag, for å ikke nevne pokker så morro til tider. Hva er egentlig "borgerlige" alkoholsamfunnet? Et samfunn som inneholder alkohol? Alkoholikere vil man få uansett om det er lov eller ei (finnes vel ikke narkomane) og det er drøyt å hevde at man støtter opp under alkoholisme fordi man drikker. Du sier det er mer eller en måte å gjøre ting på, ja, men når en måte fungerer særdeles utmerket, hvorfor velge et potensiellt dårligere alternativ? Du MÅ ikke ta del i det, det å bare slappe av med noen få pils fungerer like greit det, det Må ikke være den skikkelige kulefylla på lørdag og/eller fredag. Men selvfølgelig, det blir en del av de også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52jVWcQb Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Det er vanskelig å uttale seg om alkohol på lik linje som det er vanskelig å uttale seg om spillegalskap og narkomane. Før du kan si noe, må du vite hvorfor dem drivere med det dem gjør, hvorfor dem velger det fremfor alternativer. Det beste er om man har erfaring. Norge har hatt en rik drikkekultur helt siden vikingtiden. Og det har kanskje noe at det er slik der er med Fest er alkohol. At folk blir avhengig er dems egen feil, men når det er gått så langt er det vanskelig å innse det. Jeg personlig unngår å drikke når jeg er i dårlig humør, og heller drikker jeg ikke hver eneste dag eller helg. Jeg er imot missbruk. alt skal gjøres med måte. Man skal ikke spise for mye/lite, trene for mye, spille for mye osv. Det er mye som er skadelig for kroppen. Og det med sosialt fellesskap. Slik jeg ser det er det ikke noe som heter sossialt felleskap, men heller flere sosiale miljøer. Og hær til lands står man fritt til å velge det miljøet man vil, og det kan være positive og negative aspekter med de fleste Og man er ikke alkoholiker om man liker å ta seg en fyll iblant ;P Edit: skrivefeiler.. Endret 14. januar 2010 av Slettet-52jVWcQb Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Vet ikke helt hva det har med borgelighet å gjøre, men jeg er enig med deg. Jeg synes det er greit å drikke, men ikke til enhver sammenheng. Drikkekulturen er en norsk kultur og som har vært her lenge. Hvis du ikke liker den bør du flytte til Oslo. Oslo har et langt større mangfold enn andre byer i Norge, og det er lettere å bli kjent med folk som ikke har som hobby å drikke 24/7. Det jeg synes var irriterende er at det antar at alle er med på drikkekulturen. Jeg var et halvt år på NTNU før jeg nå stikker til New Zealand og alle sosiale opplegg på universitetet fungerte ved at man gikk ut og drakk. Det var egentlig ikke mye å gjøre i den byen utenom å drikke eller drive med nerdete brettspill. Det var noen som ønsket en ikke drikke studieforening i Oslo, men svaret til dem er at de kan jo gå sammen med de andre som drikker, men bare ikke drikke selv. Endret 14. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Respekt til trådstarter, selv om jeg personlig foretrekker måtehold, og er sterkt mot alkoholavgifter. Latterlig at avholdsmenn hele tiden får spørsmålet "Hvorfor drikker du ikke?". Det burde heller være vi som drikker som får spørsmålet "Hvorfor drikker du?". Mitt svar: Fordi det er gøy å oppleve en beruset tilstand. Når det gjelder fadderukene på NTNU, så legges det i stor grad opp til fyll, men dette må de få velge selv. Det er ikke noe politikere som han her har noe med. Endret 14. januar 2010 av Rothbard Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Uglesett å drikke midt i uka? Pssh. Det er studentenes way of life. Studentenes liv? Nå er det ikke bare studenter som drikker midt i uken. Det gjelder både unge og godt voksne. Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Takk, Rothbard, for svar om hvorfor du drikker! I forhold til ordet "borgelig" som mange har reagert på vil jeg si: Mange tror det er kult og drikke fordi man liksom bryter noen grenser. Men i vårt samfunn er det å drikke alkohol veldig vanlig og noe annet er litt uakseptert. Dermed synes jeg mange som drikker alkohol blir borgelige og bedrevitende. De tror de er så frie, men er det motsatte. Mener jeg Jeg mener heller ikke at de som drikker er alkoholikere, tvert om. Her kommer det besteborgelige inn igjen. For man må drikke og fylle, men drikke med måte. Både de som drikker "for lite" og de som drikker for mye blir uglesett. Sånn er det i hvertfall jeg har opplevd det Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Skjønner ikke helt hvor du får hverken det å bryte grenser (bortsett fra mentale perhaps) til å bli noe borgerlig og bedrevitende? Hvorfor er det borgerlig, hvorfor er det bedrevitende? Det er (så godt som) ingen over 18 som drikker fordi det er "kult". Ellers så ser jeg ikke helt friheten? Ja, de er frie til å gjøre det de ønsker og ser ikke helt hvorfor det egentlig er motsatt? Du skrev at du ikke drikker for å ikke støtte opp under alkoholisme (underforstått: de som drikker alkohol støtter alkoholisme), ikke at de er alkoholikere, det er en ganske drøy påstand. Besteborgerlig? De som drikker for lite blir ikke uglesett, de som drikker for mye blir gjerne uglesett pga. oppførselen deres. Hvor gammel er du egentlig? Sånn i forhold til hvordan du opplever alkohol. (hva er din definisjon av borgerlig, ser ikke helt hvor relevant det stempelet er her?) Endret 14. januar 2010 av Rampage Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) asdf Endret 25. januar 2010 av Raudridder Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 - ikke har noen fordelaktige effekter Største tullpratet jeg har hørt. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 And Rene Descartes was a drunken fart: "I drink, therefore I am" Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg drikker ikke fordi det: - er et unødvendig pengesluk - lukter vondt - smaker vondt - ikke er noe kroppen trenger å tilføre - ikke har noen fordelaktige effekter At de fleste andre kun drikker fordi det er tilnærmet obligatoriske under sosiale sammenkomster får være deres tilkortkommenhet. Jeg nummerer for enkelthets skyld. 1. Det er et pengesluk, ja. Om man vil prioritere dette er opp til hver enkelt, men det er absolutt ikke et primærbehov. 2. Dette er veldig subjektivt. Det finnes også utrolig mange forskjellige drikker som igjen har forskjellige lukter. 3. Igjen, veldig subjektivt. Jeg tør likevel å påstå at det garantert finnes en eller annen drink som kan falle i smk hos deg. 4. Umulig å si noe på dette. 5. Ikke enig. Alkohol har svært få/ingen helsebringende effekter, men dette er da ikke alt. Alkohol forsterker følelser, og gjør det dermed mulig å for eksempel oppleve eufori, noe de fleste vil se på som svært positivt. Mange har også lettere å gi litt slipp på hemninger under påvirkning av alkohol, noe som kan være veldig positivt for mange. Jeg har hatt mange utrolig positive opplevelser i alkoholrus. Om dette er på grunn av min egen "tilkortkommenhet" får så være. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 - ikke har noen fordelaktige effekter Det kommer an på hva du liker. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Takk, Rothbard, for svar om hvorfor du drikker! I forhold til ordet "borgelig" som mange har reagert på vil jeg si: Mange tror det er kult og drikke fordi man liksom bryter noen grenser. Men i vårt samfunn er det å drikke alkohol veldig vanlig og noe annet er litt uakseptert. Dermed synes jeg mange som drikker alkohol blir borgelige og bedrevitende. De tror de er så frie, men er det motsatte. Mener jeg Jeg mener heller ikke at de som drikker er alkoholikere, tvert om. Her kommer det besteborgelige inn igjen. For man må drikke og fylle, men drikke med måte. Både de som drikker "for lite" og de som drikker for mye blir uglesett. Sånn er det i hvertfall jeg har opplevd det Jeg drikker fordi jeg liker smaken og rusen. Må si jeg reagerer sterkt på at du sier jeg ikke er "fri", og at man er bedreviten hvis man drikker. Jeg er fri til å velge om jeg vil drikke når jeg føler for det, og det gjør meg overhode ikke bedreviten. Hele innlegget stinker av at du prøver å rettferdiggjøre ovenfor deg selv at du ikke drikker ved å angripe de som gjør det. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg må si jeg forstår meg like lite på dem som ikke drikker av prinsipper som dem som hiver seg på flatfylla hver helg. Jeg liker alkoholholdige drikker, jeg liker alkoholrus, og jeg nyter begge deler om jeg føler for det og har (les:tar meg) råd. Det skjer ikke så alt for ofte. Forskning tyder på at norsk drikkekultur i stor grad faktisk er et resultat av avholdsbevegelsen og restriksjoner. Det tvang folk til å drikke i skjul, og førte med seg skam og ondde sirkler. Det forsterkes av at høy pris og restriktive stengetider gjør at mange fokuserer på å få mest mulig uttelling når de først skal nyte alkohol. Høy pris fører også til at de aller fleste bare kjøper, og dermed også bare vet om, billig skvip som kun er egnet til å drikke seg dritings på, heller enn drikkevarer som smaker godt og er en opplevelse i seg selv. De færreste nordmenn har et sunt forhold til alkohol, og det gjelder så vel avholdsmennesker som helgefylliker. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Alkoholavgifter må vekk. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Jeg drikker fordi alkohol smaker godt. I sine respektive drakter, vel å merke. Var avholds på rekrutten omtrent, siden pilsen i Stavanger (Tou?) smaker oppvaskvann. Jeg drikker som en svamp p når jeg er hjemme, rett og slett fordi familien sitt hjemmebrygg er så forbaska godt. Jeg drikker med et relativt måtehold i Bodø, fordi Nordlandspils er et average brygg, og det koster seksti for halvliteren. I tilegg elsker jeg rusen. Jeg elsker det å være brisen. Jeg elsker å være godt full med gode venner. Jeg elsker å ta en pils eller tre med en god venn, mens vi konsanterer at verden går rett til helvete. Jeg til og med elske å gå vaklene bort til en jente for å foreta et fåfengt forsøk på å ikke sove alene, for å så le av det med gode venner rundt en kopp kaffe dagen derpå, og bli en opplevelse rikere. Jeg elsker og det å oppsøke absurde puber i utkant-Norge for å diskutere Alt ifra dagligdagse ting, til mer dramatiske hendelser med lokale innfødte. Rett og slett fordi folk senket garden noe helt jævlig med en kald, rolig pils mellom hendene. Alkohol lenge leve. Når jeg blir gammel, skrøplig, sengeliggende med implodert lever, skal jeg tenke tilbake på alle de tingene jeg har sett, hørt, gjort, i konjunksjon med alkohol, og sette på en gode flaske whiskey intravenøst og krepere med en erreksjon fra helvete, og et smil om munnen. Prøv det. Vær så snill. Prøv det før du fordømmer det. Sett deg ned med noen gode venner. Knekk et par flasker pils. Skru opp en flaske med god riesling, gurgl ned noen desiliter med vakker, velduftende og blodrød rødvin - gudenes nektar reinkarnert for oss vanlige dødelige. Bland deg noen forsiktige drinker der du smaker deg frem til dn gudommelige symbiosen mellom smak, effekt, søthet og bitterhet. Gjør dette. Så kan du fordømme alkohol - gudommelighet i flytende form - med min fulle velsignelse. Endret 15. januar 2010 av J@cob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå