oddgeira Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 TVen har USB og kan spille av videoer som er på minnepinnen. Det jeg lurer på er om lese/skrive hastigheten til minnepinnen har noe å si på bilde kvaliteten. Hvis jeg har en video i 720p eller 1080p er bit-raten ganske høy (kan ikke veldig mye om akkurat det) vil det da være forskjel på en som skriver/leser med 10MB enn en som leser/skriver med 30MB +- i så fall, hva bør være et minimum? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det avhenger av hvor mye videoen er komprimert. Dersom minnebrikken har lavere hastighet enn hva som trengs for å vise filmen i sanntid, så vil du antakelig oppleve svært hakkete avspilling. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Bitrate på video er lav i forhold til hva en minnepenn klarer. Eks en film på 90 minutter, filen er 4 GB: 0.75 MB / sek. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Hvis man skal regne seg frem til et minimum bitrate, så kan man jo starte med å beregne gjennomsnittlig bitrate til en filmfil. Formel som følger: Siden det er gjennomsnittlig bitrate som gjelder her, så må man gå opp i hastighet for å kunne spille av filmen uten at det hakker. Men man trenger ikke sitte å regne dette ut. I VLC så kan man gå til Tools -> Media informations (eller klikke Ctrl+I) og åpne tabben "Statistics". Under "Input Bitrate" så får du denne informasjonen. En AVI-film fra mitt lille kamera med oppløsning 640x480 15fps har Input Bitrate = 3911 kb/s. Dette klarer selv usb1 problemfritt (usb1 ~ 10Mbit/s). [edit] Ser nå at du har filmer i full HD. Da spørs det om USB1 kan klare å levere, tviler på det. De fleste USB2 brikker bør klare å levere, men prøv å åpne filene i en avspiller (f.ex VLC) og finn så bitraten. Del dette tallet på 8, så får du bytes/sek. Dette er absolutt minste teoretiske lesehastighet minnepenna di må klare. Bør være en del prosent høyere skal du klare å få avspilt filene. Endret 14. januar 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Hvis man skal regne seg frem til et minimum bitrate, så kan man jo starte med å beregne gjennomsnittlig bitrate til en filmfil. Formel som følger: Siden det er gjennomsnittlig bitrate som gjelder her, så må man gå opp i hastighet for å kunne spille av filmen uten at det hakker. Men man trenger ikke sitte å regne dette ut. I VLC så kan man gå til Tools -> Media informations (eller klikke Ctrl+I) og åpne tabben "Statistics". Under "Input Bitrate" så får du denne informasjonen. En AVI-film fra mitt lille kamera med oppløsning 640x480 15fps har Input Bitrate = 3911 kb/s. Dette klarer selv usb1 problemfritt (usb1 ~ 10Mbit/s). [edit] Ser nå at du har filmer i full HD. Da spørs det om USB1 kan klare å levere, tviler på det. De fleste USB2 brikker bør klare å levere, men prøv å åpne filene i en avspiller (f.ex VLC) og finn så bitraten. Del dette tallet på 8, så får du bytes/sek. Dette er absolutt minste teoretiske lesehastighet minnepenna di må klare. Bør være en del prosent høyere skal du klare å få avspilt filene. Takk for fyldig svar. Må se om jeg kan finne noen raske minnepinner som ikke koster for mye. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Siden det er gjennomsnittlig bitrate som gjelder her, så må man gå opp i hastighet for å kunne spille av filmen uten at det hakker. Kan man ikke forvente at avspillingsprogrammet leser til et buffer? Tror ikke lesehastighet fra fil direkte følger video bitrate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå