Gå til innhold

Leie profft digital-kamera i Bergen? Trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater har lekt med idéen om lage en mini-film for å se hvor godt vi kan få til skuespill, effekter osv. Saken er da at vi trenger et rimelig profft kamera. Men siden vi har et lavt budsjett, og vi bare trenger vid. kamera i et 2-4 uker så må jo den beste løsningen være å leie det.

Vanlige "gode" vid. kamera kan du jo leie mange steder, som f. eks. Leasy, men det vi trenger er et kamera som kan ta opp i enten progressive frames, eller en type interlaced som kan rendres tilbake til progressivt på en datamaskin som digital etterbehandling. Dette fungerer ikke å gjøre med vanlige PAL kamera som bruker true-interlacing. Det går å de-interlace på datmaskinen, men da vil alle still-bildene i bevegelse få "trailing" eller "ghosting" effekter, noe som er lite ideelt når det hele skal gjennom veldig mye after-effects på datamasin etterpå.

En annen ting som hadde vært fint å ha på kameraet (men som ikke er HELT nødvendig) er muligheten for å ta opp i mer enn 25 bilder pr. sek. siden vi skal eksperimentere en del med slow-motion scener osv. finnes det noen slik mer proffe kamera? Ideelt hadde være noe slikt som 50 progressive frames pr. sek. eller mer (men som sagt er dette ikke noe vi MÅ ha, jeg vet ikke om det FINNES slikt til leie i det hele tatt...)

Vi er interressert i mer eller mindre alle prisklasser så lenge det ikke er ekstremt dyrt. Kameraet bør også ha muligheten til å monteres på en tri-pod. Størrelse er ingen hindring så lenge det kan bæres med seg på en eller annen måte. Kamera'et må selvfølgelig kunne kobles til datamaskin på en eller annen måte. Firewire eller USB hadde vært flott.

Kan noen komme med konkrete forslag, eller gi meg tips om hvor jeg kan forhøre meg om dette i Bergens-området?

På forhånd takk =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil forresten bare nevne at jeg allerede kjenner til software løsninger som "liksom" kan lage slow-motion fra vanlige framerates. Jeg er ganske avansert innenfor blant annet adobe premiere, så jeg søkerbare etter svar som har med kamera å gjøre... =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hehehe ^_^ Vel jeg tror jeg foretrekker å gjøre ting på ærlig vis. Kan ikke risikere at jeg står igjen med et kamera til 40.000 som jeg ikke vil ha ^_^. Dessuten... tror neppe elkjøp har spesielt profft utsyr. Jeg tror nok må finne noen som leier ut slikt type spesialutstyr eller noe.. men jeg aner ikke hvor.

-Stigma

Lenke til kommentar

Aha... god ide. Jeg var inne på tanken selv, men jeg tror nok også at det er litt mer "normale" kamera. Jeg har allerede en skikkelig god hand-cam til ca 20.000 via jobben, men som sagt så egner det seg lite til akkurat dette. Problemet er ikke å skaffe et kamera, men å skaffe noe som er ideelt for det jeg skal gjøre..

likevel, takk for responsen

-Stigma

Ingen der ute som vet om et sted eller firma jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar

Det er noe som heter medie verkstedet eller noe slikt som ligger på nøstet. Tror at du der har mulighet til å låne kameraer gratis eller til en billig penge. Jeg er ikke helt sikker på hvor det ligger eller hvordan du kan kontakte de. Men dette kan jeg sikkert finne ut.

Lenke til kommentar

Skal undersøke det i morgen. Jeg fikk et tips av en kamerat som kjenner en i selskapet som skaffer kamerautstyr osv. til for eksempel TV2. Tenker at det må finnes noe der jeg kan bruke, OM det er til leie, og OM det ikke koster meg en nyre å leie det ^_^

-Stigma

Lenke til kommentar

Mitt tips er: konsentrer deg heller om å finne lys til filmen. Om du har et kamera til 20000 allerede vil du kaste bort penger og tid på å finne et bedre kamera. På mange måter sammenlignbart med den gode gamle "det er åssen du bruker den...." som gjelder. Om jeg I DAG hadde 20000 å bruke på å etablere en amatørvideogjeng, hadde jeg brukt ca 10000 på kamera, 6000 på lys (2-3xbrukte redheads er god start) og 4000 på lyd. I dag angrer jeg litt på at jeg svidde 16000 på mitt TRV900, som kan regnes som noe av det beste i den størrelsen, siden det skulle ytterligere tre år før jeg fikk råd til lamper som gjorde at kameraet ytte sitt beste.

Om du har et kamera med kontroll over hvitbalanse, fokus, lukker og blender har du kommet langt. Det irriterer meg (og har irritert meg lenge) at de fleste amatører som meg selv prøver å overse de fotografiske basiskunnskapene, og prøver å kompensere med en større k*k (kamera:)). Det er kanskje det dummeste du kan gjøre.

Lykke til! Husk lys er virkemiddel nr 1 i filmmaking!

Lenke til kommentar

Takk for at du svarte, men leste du egentlig innholdet i posten min? Jeg er ikke ute etter max størrelse super-kamera. Det er masse gode digitalkamera som holder i kvalitet, og jeg eier et meget godt et. Det jeg _trenger_ er et kamera som kan ta opp slik at det kan renders tilbake til proggresivt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kanskje de har det du er ute etter på noen av distriktsstasjonene til NRK eller TV Norge? De skulle vel ha rimelig profft utstyr? Forøvrig er jeg enig med Ursa når det gjelder lys og lyd :yes:

Lenke til kommentar

Hør med Video4 - www.video4.no

De leverer utstyr til bl.a. tv2. Men jeg tror ikke det lønner seg å leie dersom dere skal bruke det i mer enn to uker. Da tror jeg faktisk det lønner seg å kjøpe og selge? Prøvde selv å finne noen som leide ut en gang, og fant i Oslo, de tok fort 1500kr pr døgn for et 3CCD kamera. Da sier det seg selv at hvis en kjøper f.eks et XM2 til 22.000, kan man sikkert selge dette for minst 19.000 hvis det bare er brukt i 2-3 uker.

Aner ikke om noen kan 50 fps, men tror ikke det er vanlig. Har sett et kamera som tar over 100.000 fps. Da har du nok til en spillefilm hvis du filmer i drøye ett sekund. Du kan f.eks filme en blyant som faller på gulvet. Men dette er sikkert ikke det du ser etter....

Ellers er Medieverkstedet i Bergen et godt tips... på Verftet /USF

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et kamera som jeg vet er mye brukt av 'semi-profesjonelle' er 'Canon GL-1'. Det er et 3CCD kamera med bl.a. progressive scan, så det kan brukes til f.eks. stop-motion. Det har også mulighet for å bytte objektiv, kan monteres på tri-pod etc. Vet ikke hvor man kan leie et, kanskje man kan snakke med et fattig produksjonsselskap et eller annet sted. Eller ta kontakt med NFI (Norsk filminstitutt). Der burde ha litt oversikt over sånt.

Lenke til kommentar
Et kamera som jeg vet er mye brukt av 'semi-profesjonelle' er 'Canon GL-1'. Det er et 3CCD kamera med bl.a. progressive scan, så det kan brukes til f.eks. stop-motion. Det har også mulighet for å bytte objektiv,

GL1 er NTSC-versjon av XM1. Ingen av delene har utskiftbar optikk. Da tenker du sikkert på XL-1 /XL-1s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...