sharkbite Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 har lenge hatt en lidenskap for 1-2vk våpen, og har nå lyst til å skaffe meg noen... hva skal da til? er det noen lover? Lenke til kommentar
AloBeger Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Tror det kommer litt an på om de er plomberte eller ikke. Tror ikke de er noe problem å skaffe seg så lenge du ikke kan bruke dem :!: Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Plomberte våpen selges like fritt som sukkertøy, men fungerende våpen krever tillatelse fra politiet. For å samle på fungerende våpen fra diverse epoker krever at man er en godkjent våpensamler og medlem av Norsk Våpenhistorisk Selskap (NVS). Det høres enkelt og greit ut til å begynne med, men faktum er at det er vansklig å bli godkjent som våpensamler i Norge. Du kan forhøre deg hos Norsk Våpenhistorisk Selskap om hvordan dette skal fungere i praksis, videre kan du i tillegg kontakte politiet angående våpensamling. For plomberte våpen finnes det flere forhandlere som tilbyr slike samleobjekter. Jaktdepotet AS i Drammen vet jeg pleier å selge diverse plomberte våpen fra nevnte epoker. Lykke til. Endret 15. januar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Visse våpen kan enkelt kjøpes med jeger prøven, K98 mauser er godkjent jakt rifle og selges for et par tusen kroner. Det samme skal gå for Enfield Pistoler kan fåes viss du kan beviser at du skal bruke våpenet i konkuranse, kanskje litt vansklig å finne en konkuranse du kan bruke en luger i, men 1911 skal vel gå- Problemet kommer med semi auto våpen og automat våpen og da er det som SLIguy sier, et krav om samler lisens, noe jeg har drømt om lenge, men er så godt som umlig å få, tror staten angrer på hele samler lisensen og håper at de som har den dør snart(mange av dem er gammle nå) og at ingen nye får lisensen. jeg vet vel om en kar som er registrert samler og er noen og 40 år. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Jeg glemte helt å nevne erverv etter jegerprøven og konkurranseskyting etter sikkerhetskurs (+ 6mnd aktivitet for pistol/revolver). Ante meg at det kunne være vansklig å bli godkjent våpensamler, men visste ikke at det var så umulig som du sier Gunfreak. :S EDIT: Erverv på grunnlag av affeksjon er også en mulighet dersom man gjerne vil beholde bestefars Mauser fra krigen. Endret 15. januar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er ikke umulig, men det er to store hindere, 1. Sammlere er beskyttende ovenfor hobbien sin, tror du trenger anbefalinger fra to registrerte sammlere før du i det hele tatt kan tenke på å begynne å søke om samler lisens. 2. Mye red tape for selve lisensen, staten er ikke overbegeistret over sammlere og gjør det vansklig å bli sammler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå