Jankee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 JRL då er me egentleg enige: FGT gir ikkje automatisk ein fordel i jobbsøking utan at du har utmerka deg med ekstra kvalifikasjoner. Då er det kvalifikasjonene i seg sjølv som gjer plusspoenga, ikkje at ein har gjennomført FGT. At ein god del 19-åringe gutter har godt av å bli voksen er det ingen tvil om og der kan nok førstegangstjenesta vere ein god begynnelse på veien til å bli ein god samfunnsborger. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Satt på spissen:Handtering av stressande situasjoner, store pengebeløp og lange arbeidsdager er pr definisjon gjer deg mindre voksen enn: Re opp si eiga seng, pusse sine egne sko og børse, skytetrening, overnatting i telt, stille opp i linje om morgonen, marsjere i takt? Denne diskusjonen om FGT contra Rema burde vært over forlengst. Vel, vel. 1) det handler ikke om å "bli voksen," men om å få erfaringer som en typisk arbeidsgiver verdsetter; 2) ikke for å være frekk, men sammenligningen din viser ikke noe annet enn at du vet meget lite om FGT. "Stressende situasjoner" og "lange arbeidsdager"? Mange opplever i sitt liv aldri så mye stress og så lange (og utmattende) dager som da de tjenestegjorde. Men som jeg sa tidligere, er ikke temaet så veldig interessant - så da takker jeg for meg og trekker meg tilbake. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hmm.. Jeg registrerer at de som ivrigst prøver å argumentere mot FGTs CV-verdi, selv ikke har tjenestegjort. Det er også interessant at de som ikke har vært inne, vet veldig mye om hvordan tjenesten arter seg. Dette registrerte jeg også da jeg leste gjennom tråden, men samtidig er følgende viktig å få med seg: Jeg registrerer at de som ivrigst prøver å argumentere for FGTs CV-verdi selv har tjenestegjort. MEN: Edit: Jeg kan for øvrig føye til at Rema-jobb et år er langt mindre verdt på CV-en enn FGT. Det er ikke noe å diskutere engang. Jeg vet ikke med deg, men selv om jeg uttrykker noe lignende lenger opp, er jeg slett ikke sikker på at det er slik, fordi jeg aldri har sittet i kassen på Rema. Satt på spissen kan også en Rema-jobb ha flere aspekter: man kan ha en mer administrativ stilling, man kan ha ansvar for postseksjonen osv. Kvifor skulle ei bedrift ha ynskje om å ansette ein person som kan ha brukt heile FGT bak ein PC eller på eit kjøkken? Kva gjer den personen betre egna enn ein som tok eit friår og jobba, eller tok utdanning? Jeg tror det er her mesteparten av misforståelsen ligger. Alle som er inne til førstegangstjeneste gjennomgår ca 2 mnd. rekruttskole, som er relativt lik uansett hva slags tjenestetype du har videre i Forsvaret. Mulig denne varierer noe mer i de forskjellige avdelingene i Hæren, men i Luft- og Sjøforsvaret er denne nesten helt identisk for alle som kalles inn hvert eneste år. Det er ingen som står bak kjøkkenet eller sitter i vaktboden disse to månedene. Videre har mange tjenestetyper påfølgende spesialisering rett etter rekrutten, ihvertfall i Sjø og Luft, og normal lengde for dette er 2-4 uker. Enda noe lenger for bl.a. sanitet. Primært er det egenskaper du tilegner deg gjennom disse månedene med opplæring jeg finner relevant for videre arbeidsliv. Jeg snakker ikke om at det er viktig for en arbeidssøker å kunne kneppe telt, å kunne fyre primus, å kunne de seks stødige grepsfaktorene når man skal skyte, men andre og mer banale ting. I løpet av rekruttskolen må man vaske rom og fellesområde på kasernene opptil flere ganger om dagen. I bunn og grunn må man det hele førstegangstjenesten, men på grunn av slaskete befal hadde vi relativt dårlig kontroll med dette på tjenestestedet jeg endte opp på til slutt. Imidlertid vasket nok jeg rommet oftere enn en gang per dag mine første tre måneder i Forsvaret. Jeg mener ikke at det å vaske rom er vesentlig kunnskap å ta med seg videre i sivilt arbeidsliv, men det innarbeider rutiner som venner deg til renslighet og struktur, noe jeg som arbeidsgiver absolutt ville kunne verdsette. Det betyr videre heller ikke at en som ikke har gjennomført fgtj. ikke kan ha rutiner for rengjøring og struktur, men jeg vet automatisk at en som ihvertfall har gjennomført rekruttskolen allerede har gått gjennom en tilvenningsprosess slik at det at man skal vaske rommet om morgenen er den naturligste ting av verden, og man gjør det på en effektiv måte. Dette ser jeg for meg at en senere arbeidsgiver kan dra nytte av, dersom han vet hvordan. Dette er et eksempel på en egenskap jeg tror man i mye større grad og tempo får grundig innarbeidet gjennom fgtj. enn tilsvarende i en kassajobb. Men selvsagt, siden jeg ikke har jobbet i kasse i daligvarebutikk vet jeg heller ikke hva slags relevant erfaring man kan få gjennom noe slikt. edit: Og forøvrig tror jeg at hvorvidt fgtj. er avgjørende for en jobbsøknad (med unntak av mht. snarlig innkallelse) koker ned til hvem som driver rekruttering, og som vi har sett ut av tråden her, hvorvidt denne selv har vært i forsvaret Endret 19. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå