Gå til innhold

I jobblivet, anses det som negativt å ikke ha vært med i forsvaret?

Markie_mark

Anbefalte innlegg

Det er faktisk mogeleg å prate med folk som har vore i FGT utan sjølv å ha gjennomført den.

Det er dog lite skjønnsomt å vurdere hvordan FGT kan være relevant på en CV uten å ha vært inne. Man mangler erfaringene som behøves for å vurdere dette.

Uansett er det jo relevant for tråden. Dei fleste snakker av erfaring, og det viser seg at få i det heile tatt spør om du har gjennomført FGT.

Tror ikke det er grunnlag for å konkludere med det ene eller det andre.

Én ting er forresten å søke bijobb på posten e.l., noe annet er å søke fast stilling - da må en påregne både ett og to lange og grundige intervjuer. Og arbeidsgiver ser LETT om man har vært inne eller ikke: "huller" på CV-en må alltid forklares. Og som sagt: Om man sier at man ikke gadd å traske i skauen og fryse, men heller ville reise, jobbe eller begynne på studiene ett år før, kan man neppe regne med særlig sympati. Og i verste fall heller ikke jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva som er mest nyttig for en person, er veldig personlig egentlig. jeg for min del hadde ikke like mye godt av å jobbe etter vidregående som jeg hadde av militæret, men det var for at jeg ikke var mentalt voksen nok, _jeg_ trengte førstegangs tjenesten for å bli et bra menneske (gjorde begge deler da jeg måtte vente 6mnd til tjenesten startet)

Klart, får du en tjeneste hvor du bare sitter i ei bu, eller i et fjell å ser tv, kan det diskuteres hvor nyttig det er på noe som helst nivå, men dette er generelt ikke tjenester du får uten å oppsøke det selv.

Uansett, så syns nå jeg det ser bedre ut at jeg har fullført tjenesten min.

Lenke til kommentar
Og som sagt: Om man sier at man ikke gadd å traske i skauen og fryse, men heller ville reise, jobbe eller begynne på studiene ett år før, kan man neppe regne med særlig sympati. Og i verste fall heller ikke jobb.

Så å jobbe med noe relevant, eller reise og utvikle seg som person, har absolutt ingenting å si? Synes du har et veldig snevert syn på ting.

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg sjølv, det betyr lite kva du sjølv synest ser bra ut. Det er kva arbeidsgjevar ser på som er relevant.

Og nei, det er ikkje kun snakk om bijobbar, det er snakk om fast arbeid i alle slags fagområder. Eg har prata med mange angåande jobbintervju, veldig få har i det heile tatt fått spørsmål om FGT.

Lenke til kommentar

Det er nok litt jobbavhengig av kva arbeidsgivaren vil legge vekt på, men om du er i alderen 18-23 år når du søker jobb så er det nok ein stor fordel å ha papirer på at du enten har gjennomført FGT eller at du har fått fritak. Ingen arbeidsgivar som vil ansette ein person som stikker i militæret i 12 måndar om dei ikkje må.

Ein anna ting er at ein CV helst ikkje bør innehalde hol og år der du ikkje har gjort noke. Om du har tatt eit friår så er ikkje det positivt på CVen sidan det då vil virke som at du har problemer med motivasjonen.

Eit år med jobbing kan være positivt, men då bør det være ein jobb som gir deg relevant arbeidserfaring eller på anna måte kan sjåast på som eit steg fram mot din framtidige kariere.

Har du brukt eit år på å flippe burgere bør du være i stand til å fortelle kvifor du valgte det framfor å studere, avtjene førstegangstjenesten eller jobbe i ei bedrift som gir relevant arbeidserfaring.

Lenke til kommentar
Og som sagt: Om man sier at man ikke gadd å traske i skauen og fryse, men heller ville reise, jobbe eller begynne på studiene ett år før, kan man neppe regne med særlig sympati. Og i verste fall heller ikke jobb.

Så å jobbe med noe relevant, eller reise og utvikle seg som person, har absolutt ingenting å si? Synes du har et veldig snevert syn på ting.

Nei, jeg har ikke sagt at det er verdiløst - det ville jo være tåpelig. Men regn med at en arbeidsgiver er ute etter noen som gidder se lenger enn sin egen nesetipp. At man ikke mente seg best tjent med FGT og derfor lot være å gå i grønt, er derfor ikke noe pluss. Men selvsagt finnes det ting som er mer imponerende enn FGT, f.eks. om man har vært bistandsarbeider i Afrika.

Lenke til kommentar
I fare for å gjenta meg sjølv, det betyr lite kva du sjølv synest ser bra ut. Det er kva arbeidsgjevar ser på som er relevant.

I fare for å gjenta meg selv: Jeg har litt peiling på hva seriøse arbeidsgivere er ute etter.

Og nei, det er ikkje kun snakk om bijobbar, det er snakk om fast arbeid i alle slags fagområder. Eg har prata med mange angåande jobbintervju, veldig få har i det heile tatt fått spørsmål om FGT.

"Spørsmål om FGT" er for vagt. Om man har vært inne eller jobbet/whatever i stedet, skal stå på CV-en. Arb.giver vet således hva man har gjort, og kan gjøre seg tanker om dette uten å stille noen spørsmål om den konkrete motivasjonen for ens valg.

Men det er begrenset hvor interessant tema dette er og tvilsomt om man kan få noen fruktbar diskusjon. Frevild vender tilbake til studiene.

Lenke til kommentar

Kva er CV-fyll og kva er relavant for jobben du søker på.

I nokon tilfeller er FGT 100% relevant og ein viktig kvalifikasjon for å få jobben

I andre tilfeller er det heilt irrelevant.

For min jobb så trur eg at 1 år på folkehøgskule teller meir enn standard FGT.

Så sosiale koder, komplekse kulturelle samansetninger og kjønn har mykje å sei fro å kunne gjere ein god jobb.

Diverre er FGT reint listefyll for dei fleste.

Til referanse, eg har hatt sjefer som er tidlegare offiserer (5-8års tjeneste) kollegaer som har hatt underoffisers-oppgåver.

Fredvild:

Kva bedre kavalifikasjoner har ein nyutdanna jussstudent med B i snitt om han har hatt kjøkkentjeneste (eller meir vanlig menig-tjeneste) i ein leir, kontra vore kassemedarbeider for ein større Rimi/REMA/Meny/Ultra.... butikk.

Sidan eg ikkje har hatt FGT så blir det vanskeleg å svare for meg så eg kunne godt tenkt meg at dei nøyaktige kvalifikasjonene som gjer FGT på CVen ein bedre kandidat.

Lenke til kommentar

"Kva bedre kavalifikasjoner har ein nyutdanna jussstudent med B i snitt om han har hatt kjøkkentjeneste (eller meir vanlig menig-tjeneste) i ein leir, kontra vore kassemedarbeider for ein større Rimi/REMA/Meny/Ultra.... butikk."

ikke direkte kvalifikasjoner, men jeg kan nesten garantere at du vokser mer som person i militæret en som butikk medarbeider

Lenke til kommentar
Fredvild:

Kva bedre kavalifikasjoner har ein nyutdanna jussstudent med B i snitt om han har hatt kjøkkentjeneste (eller meir vanlig menig-tjeneste) i ein leir, kontra vore kassemedarbeider for ein større Rimi/REMA/Meny/Ultra.... butikk.

Sidan eg ikkje har hatt FGT så blir det vanskeleg å svare for meg så eg kunne godt tenkt meg at dei nøyaktige kvalifikasjonene som gjer FGT på CVen ein bedre kandidat.

Vel er jeg fredelig, men "navnet" mitt er altså frevild. ;-)

Jeg skrev ovenfor at det er åpenbart hvorfor FGT er mere verd enn jobb på Rema. Og det ER åpenbart - men kanskje ikke hvis man ikke var inne selv og derfor ikke helt vet hva tjenesten typisk går ut på. JRL treffer spikeren på hodet i innlegget ovenfor.

Jeg kan f.eks. nevne at man under FGT nærmest hele tiden er nødt til å samarbeide med andre (eller "jobbe i team" som man sier i det sivile). Man må ta ansvar for egen og andres situasjon under vanskelige forhold. Og man er til stadighet nødt til å forholde seg til ordre fra overordnede. Ordrene skal forstås, huskes og følges korrekt og i tide. Dessuten kan FGT være hard og kjedelig, men man lærer å bite tennene sammen og kjøre på.

De som har jobbet i butikk kan jo sammenligne. Selv har jeg aldri hatt butikkjobb, men jeg antar at arbeidet er ganske enkelt og likefrem, det krever rett og slett mindre av deg som person.

Edit: Men som andre sikkert har påpekt allerede, varierer jo innholdet i FGT fra sted til sted og fra tid til tid. Å koste hangarer et år er ikke noe man kan skryte så mye av på et jobbintervju.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Det finnes og personar som fint klarer å utvikle ansvar og disiplin utan å være i militæret. Det at alle bør gå i militæret for å lære seg voksenlivet er tull. For mange er det sikkert akkurat det som trengs, men på ingen måte alle.

Lenke til kommentar

No er og Rema og Rimi ikkje det alle driv med heller.

For å ta mitt eige eksempel så utsatte eg FGT grunna læretid. Når eg skulle inn hadde eg fast jobb. I staden for 12 månader i FGT får eg eit heilt år i fast jobb.

Som sagt, kva som er mest verdifullt finnes det ingen fasit på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat fullført lærlingtiden min, og var tilbudt fast jobb i firmaet jeg var hos, men ble innkalt til førstegangstjeneste. Sjefen sa han håpte jeg fikk en kort karriære i militæret, for han ville ha meg der i stedet.

Var 2 dager på Madla, ble sendt hjem pga litt dårlig syn, og begynte i jobb istedenfor.

Lenke til kommentar

Satt på spissen:

Handtering av stressande situasjoner, store pengebeløp og lange arbeidsdager er pr definisjon gjer deg mindre voksen enn:

Re opp si eiga seng, pusse sine egne sko og børse, skytetrening, overnatting i telt, stille opp i linje om morgonen, marsjere i takt?

Meir balansert vurdering

FGT:

Neg:

Sosial utvikling i sterkt kjønnhomogene miljø er ein debatt som ikkje akkurat er av ny dato. Norske skulen gjekk vekk frå dette for ein del 10-år sidan.

Pos:

Store muligheiter til å klatre oppover / tilegne seg nye kunnskaper/ erfaringsområder.

Ingen FGT:

Neg:

Fullt mulig å "surre" seg igjennom eit år med jobb utan å innhente noko kvalifikasjoner på det, vokse mentalt på det. Ser dagleg eksempel på det.

Pos:

Kan få muligheiten til å kvalifisere seg til meir ansvarsfullt arbeid (kassaleder, skiftansvarlig.....)

Biasfaktorer

Ein 20åring meir voksen enn en 19åring, men det er normalt, så meir voksen kan fort bli ein veldig stor bias-faktor på resultatet.

Eg meiner at FGT bør stå på CVen spsifikt der det er ein kvalifikasjon som anten gjer personen meir kvalifisert til jobben eller at det seier noko om egenskaper / indirekte kvalifikasjoner.

Einaste grunnen til å ha generell FGT på CVen er for å ikkje ha uforklarlige hol i CVen, noko som då vil gi negative reaksjoner/ spørsmål hjå framtidig arbeidsgiver.

For min del hadde eg komme inn til intervju hjå ein mann/kivnne i 50-årene som hadde påpeikt at eg delvis av ukvalifisert til stillinga grunna eg ikkje hadde førstegangstjenste så trur eg at eg hadde sagt hade og gått. Spesielt når min bransje har eit stort problem med gamle dogmer frå 60-talet, som forsatt sitter i veggene og tryner dagleg milionprosjekt.

PS JRL:

Satt veldig på spissen:

men det du seier kan tolkes som at en mann som har vært i militære er meir voksen enn ei jente som tok eit friår. For spørsmålet var kjønnsnøytralt ;)

Edit:

Ser det blir påpeikt teamarbeid som ei viktig erfaring, det er ingen tvil om at det er teamarbeid , men det er det også i butikkjobbing.

Også i utdanninga mi har eg hatt ein god del teamarbeid, då også på tvers av fagdisiplinære greiner. Så 5 år på høgskule / univeritet med teamarbeid vil nok kompensere ein god del for det "manglande" teamerfaringa.

Sjølv har eg ikkje FGT, eg tok heller eit år på folkehøgskule friluftsliv, så teamarbeid på vidda i surt vær er ikkje ukjent problematikk.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

ikke sikker på hvordan du tolker det slik, men ok. Jeg vil uansett si at en hver person som har vært igjennom en tjeneste av mer "infantri" aktig type har mer selv innsikt en både menn og kvinner som ikke har det.

"Satt på spissen:

Handtering av stressande situasjoner, store pengebeløp og lange arbeidsdager er pr definisjon gjer deg mindre voksen enn:

Re opp si eiga seng, pusse sine egne sko og børse, skytetrening, overnatting i telt, stille opp i linje om morgonen, marsjere i takt?"

dette er ikke bare satt på spissen, det har fundament i uvitenhet.

Jeg sier ikke at du ikke kan vokse som person gjennom en jobb, men vist vi snakker å jobbe en random jobb, som butikk medarbeider eller noe lignende (som jeg regner med er alternativet di fleste har etter vidregående) bare for å gjøre det, så er du bedre tjent med å ta FGT. Om dette har noe innvirkning på sjanser for å få en jobb tror jeg ikke.

så nå din edit: en slik folkehøyskole erfaring er helt klart på høyde med FGT

Endret av JRL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...