Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Tror det teller positivt hvis du har hatt førstegangstjeneste, men at det ikke har noe å si om du ikke var med (avhengig av jobb, selvfølgelig). Endret 17. januar 2010 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Tror det teller positivt hvis du har hatt førstegangstjeneste, men at det ikke har noe å si om du ikke var med (avhengig av jobb, selvfølgelig). Spørs kva alternativet er det. Om du har jobba eller gått skule i staden for er 1 år meir erfaring i mine auge meir positivt enn å svime i skauen eit år. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jo, men så er det ikke alle som har like trangsynt oppfatning av hva man gjør i Forsvaret som deg. Folk som har vært der f.eks. Jeg går bare ut ifra at du ikke har vært der utifra måten du summerer opp året i den enkle setningen. Selv om det å betjene gamle former for samband og å drive veikontrolltjeneste kanskje ikke er relevant i de fleste sivile arbeidsstillinger, er det mye nyttig man lærer i Forsvaret. Eksempelvis lærer man seg disiplin, herunder å overholde tidsfrister, noe jeg føler at mange i det sivile liv er altfor dårlige på. Man lærer grundig førstehjelp, og respekt for autoriteter. Selvsagt bruker man også mye tid i skogen/vaktbod etc. som har lite å si for den enkelte i etterkant, men selv om mesteparten av året i førstegangstjeneste går ut på å gjøre ting man ikke lærer noe nyttig av, så vil det ikke dermed være bortkastet. For meg som arbeidsgiver ville det hatt større verdi om en kandidat hadde brukt et år på førstegangstjeneste enn om h*n hadde sittet et år i kassen på Rimi. Jeg ser rett og slett ikke at en kassajobb kan bidra til å utvikle en person i samme grad som et år i førstegangstjeneste kan. Endret 18. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Eg har ikkje vore i forsvaret då eg blei fritatt. På intervju så har eg til dags dato ikkje fått spørsmål om eg har vore i forsvaret eller ikkje. Kan hende at er fordi CVen min viser at eg umulig kan ha vore i forsvaret. Uansett så har det ikkje talt noko negativt for meg at eg ikkje har vore tjenestegjort i forsvaret. Og sånn heilt ærlig så veit eg ikkje om eg hadde takka ja til ein jobb der det var uttrykt skepsis til at eg ikkje hadde vore i forsvaret, liten mistanke til dårlig arbeidsmiljø med militær displin og " drill" kvar morogn. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Så lenge forsvaret fortsetter å være obligatorisk for menn ville jeg ansett det som negativt å ikke ha vært i forsvaret. Forsvaret har tross alt gjøremål som kan passe en apekatt. Dersom man ikke vil bli tøff marinejeger kan man sitte på en velferd og spille WoW halve dagen, eller sitte som vaktsoldat i en bomring. Det er vel nettopp derfor enkelte yrker krever fullført førstegangstjeneste eller dokumentasjon på fritak når det gjelder menn. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kvifor skulle ei bedrift ha ynskje om å ansette ein person som kan ha brukt heile FGT bak ein PC eller på eit kjøkken? Kva gjer den personen betre egna enn ein som tok eit friår og jobba, eller tok utdanning? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kvifor skulle ei bedrift ha ynskje om å ansette ein person som kan ha brukt heile FGT bak ein PC eller på eit kjøkken? Kva gjer den personen betre egna enn ein som tok eit friår og jobba, eller tok utdanning? Ingenting, men en arbeidsgiver må kunne spørre hvorfor personen ikke har fullført førstegangstjenesten. Er det syn, psykiske, fysiske, o.l krav? Jeg sier ikke at dette er viktig for alle jobber, men dersom man skal bli politi, vekter, fengselsbetjent, ambulanse og lignende yrker, så burde man kunne gi en god begrunnelse på hvorfor man droppet noe som fremdeles er obligatorisk. Dessuten får man ikke alltid gitt en forklaring på dette. Når du sender inn en CV etter endt skolegang vil en arbeidsgiver kunne se at førstegangstjenesten ikke er fullført, og for noen vil dette kanskje ha noe å si. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Arbeidsgivere bryr seg IKKE om dette så lenge du har kompetansen de er ute etter. Irrelevant. Det er bare propaganda fra forsvaret, og noe de som har kasta bort ett år i systemet bruker å si for å føle seg bedre. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Dessuten får man ikke alltid gitt en forklaring på dette. Når du sender inn en CV etter endt skolegang vil en arbeidsgiver kunne se at førstegangstjenesten ikke er fullført, og for noen vil dette kanskje ha noe å si. Tull. Man skriver ikke det på CVen sin. Man sier at man tok et pauseår/jobbår. Ikke verre enn det! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Arbeidsgivere bryr seg IKKE om dette så lenge du har kompetansen de er ute etter. Irrelevant. Det er bare propaganda fra forsvaret, og noe de som har kasta bort ett år i systemet bruker å si for å føle seg bedre. Tror du vil finne delte meninger på dette. Men det kan nok stemme at flertallet ikke bryr seg. Men i enkelte jobber er det heldigvis et faktum at førstegangstjenesten må være fullført for å komme inn på skolen/jobben. Så lenge dette er obligatorisk er det urettferdig for de som faktisk må inn og avtjene for småpenger om dagen, mens andre kan ta seg et "friår" og jobbe for gode penger. Selvfølgelig bør man bli belønnet for å ha fullført dette. Endret 19. januar 2010 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Einaste eg kan sjå ein fordel av å kunne ut kvifor ein ikkje har fullført førstegangstjeneste. For detaljene skyld meiner eg at det går fint ann å bli fritatt frå førstegangstjeneste på medisinsk grunnlag utan å i det heiletatt ha noko påvirking for tjenestedyktigheit i f.eks politiet. Glutenallergi er eit fritakspunkt, og eg har ikkje sett noko om at politiet ikkje kan ansette glutenallergikere. Uansett så er politiet og karriere innan forsvaret dei to einaste som kan ha gevinst av førstegangstjeneste. Dei fleste høgare utdanninger og jobber som krever høgare utdanning er ikkje dette eit spørsmål ein gong. Avbrutt førstegangstjeneste derimot kan vere ei interessant sak for dei fleste då det kan sei noko om personen. Ein som har røke ut av militæret grunna narko , så er det kanskje ikkje alle tilliter som er 100% lengre. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 srbz har den mest fornuftige posten her. man lærer veldig mye om seg selv i forsvaret og man er mer skiket til en voksen hverdag etter førstegangs tjeneste en vist man bare går dirkete vidre fra vidregående. Men er det viktig for å få seg jobb? Kan jeg ikke tro. Eneste jeg har inntrykk av som gjelder for arbeidsgivere er at du ikke har lange perioder på cv-en din hvor du ikke har gjort noen ting. f.eks vist det står på cv-en din at du fullførte vidregående, så står det ikke mer før et år senere. Men på stadiet i livet rett etter vidregående skole er det vel begrenset hvilke jobber du kan søke på og det vil oftest være jobber alle kan konkurere om uansett. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Spørs kva alternativet er det. Om du har jobba eller gått skule i staden for er 1 år meir erfaring i mine auge meir positivt enn å svime i skauen eit år. Dette er jo et veldig godt poeng. Men hvis man kunne tjenestegjøre, men heller ville fremme egen utvikling og karrière, kan det nok slå uheldig ut allikevel. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 eg er delvis uenig med srbz, eg ser ein god del situasjoner der arbeid med å sitte i kassa på Rimi vil gi bedre kvalifikasjoner enn å å ta førstegangstjeneste. Skal ein begynner å ha skikkeleg nytte av FGT så må det innholde ein eller fleire desse punkta: 1: Vere relevant for vidare arbeid 2: Ein må ha høgare grad enn menig 3: Personalansvar (troppansvarlig) 4: FGT innebær vidareutdanning innan spesialfelt. Skulle eg ha ansatt nokon innan mitt yrke (systemutvikler / konsulent) der to stod likt på utdanning og erfaring untatt FGT. Hadde kandidat 1 sitte med kjøkkentjeneste i ein eller anna leir mens kandidat to hadde sitte i kassen på rimi så ville eg ikkje latt TGF vere utfallet. Derimot om FGT for kandidat 1 hadde vore datakommunikasjon og generelt datarelatert så hadde det vore det positivet som hadde gitt utslaget. Då er det ikkje FGT i seg sjølv som er nøkkelen men kva du har gjort der som gir relevansen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Akkurat. Det relevante er kva du har gjort det året. Å være i jobb gjev ein god erfaring med arbeidslivet, ofte må du improvisere og strekke deg litt. I militæret går det meir på kommando og rutiner. No er det sjølvsagt andre ting som er med å avgjere ein vurdering, men ein person som har jobba i staden for FGT har fått viktig erfaring. Med erfaring innanfor arbeidslivet stiller ein person i mine auge sterkare enn ein som har hatt teneste i militæret. Som sagt, det er sjølvsagt avhengig av kva jobb det er snakk om og kva personen har gjort i FGT. Å sitje i kassen på Rimi er meir enn å slå inn varer. Du har eit ansvar, har ein økonomi å halde styr på. Mange har flytta ut og er økonomisk sjølvstyrt. I militæret får du dekka alt. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hmm.. Jeg registrerer at de som ivrigst prøver å argumentere mot FGTs CV-verdi, selv ikke har tjenestegjort. Det er også interessant at de som ikke har vært inne, vet veldig mye om hvordan tjenesten arter seg. Edit: Jeg kan for øvrig føye til at Rema-jobb et år er langt mindre verdt på CV-en enn FGT. Det er ikke noe å diskutere engang. Endret 19. januar 2010 av frevild Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er faktisk mogeleg å prate med folk som har vore i FGT utan sjølv å ha gjennomført den. Uansett er det jo relevant for tråden. Dei fleste snakker av erfaring, og det viser seg at få i det heile tatt spør om du har gjennomført FGT. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hmm.. Jeg registrerer at de som ivrigst prøver å argumentere mot FGTs CV-verdi, selv ikke har tjenestegjort. Det er også interessant at de som ikke har vært inne, vet veldig mye om hvordan tjenesten arter seg. Jeg registrerer at de som ivrigst prøver å argumentere for FGTs CV-verdi selv har tjenestegjort. Hva med oss dansker som ikke får lov til å tjenestegjøre i Norge? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Edit: Jeg kan for øvrig føye til at Rema-jobb et år er langt mindre verdt på CV-en enn FGT. Det er ikke noe å diskutere engang. Kvifor det? Innehar du informasjon om kva samtlige arbeidsgjevarar her i landet vurderer som verdifullt på ein CV? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 det er ingen fasit på om det er bra eller ikke. de fleste arbeidsgivere bryr seg antagelig ikke så lenge du ikke skal ut i tjeneste. dette varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, finnes sikkert arbeidsgivere som ser negativt på at man har vært ute i førstegangstjenesten også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå