Gå til innhold

I jobblivet, anses det som negativt å ikke ha vært med i forsvaret?

Markie_mark

Anbefalte innlegg

Noen som sa til meg at hvis man ikke ble med i forsvaret så kan det anses som at man er slækk og en som ikke gidder så mye, noe som vil se dårlig ut på CVN om man ikke har det med. Er dette bare vås og tull eller hva? Er jo mange som ikke kan bli med pga allergier osv.

Endret av markie2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Onkelen min hadde nettopp den holdningen når han ansatte folk. Og han sa til meg at det var mange som så på om du hadde vært i forsvaret eller ikke. Hadde du ikke en god grunn så telte det negativt. Men han spurte om det først på intervjuet, så vis du hadde allergi f.eks så gikk jo det som en god grunn.

Lenke til kommentar
Onkelen min hadde nettopp den holdningen når han ansatte folk. Og han sa til meg at det var mange som så på om du hadde vært i forsvaret eller ikke. Hadde du ikke en god grunn så telte det negativt. Men han spurte om det først på intervjuet, så vis du hadde allergi f.eks så gikk jo det som en god grunn.

Tror du kryssallergi samt hyperallergi mot nøtter er god grunn nok? haha.. tok sånn test, viste seg at jeg hadde på sånn 0,3 osv i enkelte ting, mens jeg hadde 20 på valnøtt.. insaneeee!:p

Lenke til kommentar
Er jo såpass få som blir kalt inn til førstegangstjeneste nå at det rett og slett er for dumt å se på dette som et grunnlag.

Åh? Jeg og de fleste jeg kjenner med tidligere familiemedlemmer i militæret er kalt inn. jenter som vel som gutter. men vist du utfører siviltjeneste istedenfor skulle det vel ikke by på problemer..?

Lenke til kommentar

Vis du får spørsmål om hvorfor du ikke tok førstegangstjenesten og svarer "jeg gadd ikke" eller noe i den duren, så teller det jo negativt. Men vis du har en grunn så er det jo helt greit. Kan jo ikke belaste deg for det.

Men når jeg tenker over det så er det jo egentlig tåpelig å dømme etter det. Vis du ikke vil i forsvaret, skal det telle negativt i jobblivet ditt da? Nei jeg tror ikke det har så mye å si om du tar førstegangstjenesten eller ikke. Jeg har ihvertfall ikke lyst, å skal prøve å la være å bli tatt inn.

Lenke til kommentar

det er vel en del arbeidsgivere som ser på det som positivt, men tviler på at det er så alt for mange som ser veldig negativt på at du ikke har vært med.

men, som alt annet, dette varierer fra arbeisgiver til arbeidsgiver.

det arbeisgivere gjerne er mest opptatt er at du ikke skal ut i førstegangstjenesten senere.

Lenke til kommentar

Hvis en har avtjent førstegangstjenesten så er man jo ferdig med det. Er kanskje dette bedriften også har i bakhuet når de skal ansette yngre personer som fortsatt har en mulighet til å bli innkalt til førstegangstjeneste.

Da slipper de å måtte gi permisjon (Miste en arbeider)

Lenke til kommentar
Er jo såpass få som blir kalt inn til førstegangstjeneste nå at det rett og slett er for dumt å se på dette som et grunnlag.

Åh? Jeg og de fleste jeg kjenner med tidligere familiemedlemmer i militæret er kalt inn. jenter som vel som gutter. men vist du utfører siviltjeneste istedenfor skulle det vel ikke by på problemer..?

Flertallsformen av anekdote er ikke data. Hva du og dine har opplevd er irrelevant, all den tid det finnes statistikker på hvor mange som gjennomfører. Og denne forteller en helt annen historie enn dine opplevelser.

For øvrig, så har jeg prata med et par stykker angående hva de ser etter når de ansetter folk med høyere utdanning. Én av dem mente det var positivt å ha gjennomført førstegangstjeneste. Resten ga seg katta, men et par hadde god erfaring med folk med BS-utdannelse. Hva folk ser etter når de ansetter faglærte/ufaglærte vet jeg ingenting om. Vet ikke om det er gjort undersøkelser på det heller. Men det er definitivt mulig å få seg jobb uten å ha gjennomført førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Noen som sa til meg at hvis man ikke ble med i forsvaret så kan det anses som at man er slækk og en som ikke gidder så mye, noe som vil se dårlig ut på CVN om man ikke har det med. Er dette bare vås og tull eller hva? Er jo mange som ikke kan bli med pga allergier osv.

Ja, jeg tror det er mange som sier dette. Og det var det god grunn til før i tiden, da alle som ikke tjenestegjorde, var unnasluntrere eller pasifister (i den grad dette er to ulike grupper da -- men la oss ikke bli usaklige).

I dag kalles færre inn, og at man ikke har tjenestegjort, er derfor ikke noen indikasjon på noe som helst.

Men jeg tror nok man kan vente seg å bli spurt om grunnen til at man ikke var inne til tjeneste. Da tar det seg ikke særlig godt ut om man sier man rett og slett ikke hadde lyst til å gå i skauen og fryse for 120 kroner dagen. Og om du HAR vært inne, så er nok det et lite pluss når du søker jobb.

Edit: Herr Tøs - rammet av akutt kjønnsforvirring, eller?

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Må jeg forklare hvorfor jeg ikke ble tjenestedyktig på jobbintervju?

(ble tjenestedyktig, men karakter 5 pga idrettskade)

Lenke til kommentar

Må jeg forklare hvorfor jeg ikke ble tjenestedyktig på jobbintervju?

(ble tjenestedyktig, men karakter 5 pga idrettskade)

Hva det spørres om på jobbintervju avhenger vel litt av hva slags jobb du søker. Kanskje er det ikke relevant i det hele tatt, eller kanskje er det en jobb som krever at du er fysisk skikket, og da er det relevant for arbeidsgiver å kjenne til dine eventuelle medisinske/fysiske "skavanker".

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde rett til å holde mine skavanker for meg selv. For jeg er så heldig at skaden er slik at jeg ikke kan legge på meg, og aldri kanslutte å trene. Dette er jo positiv

for helsen, men en arbeidsgiver kan jo lett ta alt over en kam, og tenke at en skade er en skade.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd problemer med å ikke vært i militæret. Kanskje hvis jeg skulle bli politi eller noe. Men i jobbene jeg har søkt på har det aldri vært noe spørsmål. Spør de om du har vært i forcen er det sannsynligvis fordi de vil slippe situasjonen der de ansette deg, også blir du innkalt til tjeneste 1 år plutselig og de har ikke lov å si deg opp. AKA masse bortkasta penger for deres skyld.

Har du vært inne og dimmet igjen pga diverse årsaker trenger du bare si "Ja". Du blir jo ikke innkalt på nytt. Ingen ber om å se papirer på hvorfor du dimmet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Trodde jeg hadde rett til å holde mine skavanker for meg selv. For jeg er så heldig at skaden er slik at jeg ikke kan legge på meg, og aldri kanslutte å trene. Dette er jo positiv

for helsen, men en arbeidsgiver kan jo lett ta alt over en kam, og tenke at en skade er en skade.

Jeg vet ikke hvordan regelverket er på hva man har rett til å spørre om, men jeg forestiller meg helt klart at dette avhenger av type stilling.

Søker du på en telefonselgerjobb kan jeg ikke se at det er relevant om arbeidsgiver kjenner til f.eks. evt. ryggproblemer.

Søker du derimot på en stilling som ambulansesjåfør er det annerledes. Jeg ville ha gjettet på at en slik "skavank" kunne ha alt å si for om man får jobben eller ikke, dersom det er noe man må oppgi.

http://www.ukeavisenledelse.no/ledelse/fei...er_ekstreme_tap

har du hørt om vekteren som var mørkeredd og vinduspusseren som led av høydeskrekk?

Det er klart at ulike stillinger krever ulike egenskaper, og i enkelte stillinger kan din helseprofil være alfa og omega.

Lenke til kommentar

Ein skavank som er avgjerande for om du kan utføre jobben eller ei er sjølvsagt greit å opplyse om, både for din og arbeidsgjevar sin del. Du har derimot din fulle rett til å ikkje opplyse om kva som var årsaken til at du ikkje fullførte FGT. Om arbeidsgjevar kopler dei to saman får så heller være.

Lenke til kommentar

Nuvel, jeg søkte på minst 10 forskjellige jobber før jeg fikk min nåværende fastjobb for 8 år siden. Ikke EN gang spurte noen på intervju om militæret. Jeg var selvsagt også redd for at disse "papirene" skulle ødelegge for arbeidslivet mitt på et mystisk vis. Som om alle arbeidsgivere hadde tilgang til en hemmelig database der de kunne finne disse "papirene" på at jeg hadde dimmet på psykisk grunnlag.

Men det kom aldri opp. Et par spurte om jeg hadde fullført militæret, jeg sa ja, og that's it. Neste spørsmål.

Men så ville jeg ikke bli astronaut, flypilot eller politi heller, da..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...