Gå til innhold

Løsning for kryptering av mobiler, med administrasjon

nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er på jakt etter en løsning for å kryptere mobiltelefoner, med tilhørende sentralt administrasjonsgrensesnitt. Noen tips?

Har sett på PGP Universal Server med PGP Mobile. Fordelen her at vi kan kryptere vanlige maskiner også. Ulempen er kun kryptering av Windows mobile 5/6/6.1.

Andre forslag? Har litt lite info å dele ut her, så om det er for lite definert er det bare å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med at det finnes enterprise software for kryptering av alle typer mobiler, til det finnes det altfor mange modeller og OS på de forskjellige mobilene, med tilhørende forskjellige egenskaper.

Da må du nok skaffe managment verktøy for kryptering på hver enkelt plattform, noe som gjerne kan bety 4-5 forskjellige verktøy, alt etter hva som brukes i bedriften. Er derfor mange velger å standardisere på f.eks Nokia/Windows Mobile.

Litt høpløst hvis en skal drive support på like mange modeller som det er ansatte i bedriften... :p

Lenke til kommentar

Hei!

Da har eg så langt sett på følgende løsninger. Noen som har noen kjennskap til noen?

- MOZO Profesional fra SmartPhones.no

- Sybase iAnywhere Mobile Office med Afaria fra SmartPhones.no

- Seven fra Telefonselskapet.no

- DME sync/DME 3.5 fra SmartPhones.no eller Excitor

PGP falt fort ut pga mangelfull støtte for administrasjon. Resultatet med å kanskje ende opp på en av de over er at det da blir standardisert med Symbian S60- og Windows Mobile-telefoner.

Noen innspill eller erfaringer som vil deles? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har testet et par løsninger nå, og funnet at E-serien er et godt alternativ i sammen med disse løsningene:

- Mozo, fra SmartPhones

- FromDistance, fra SmartPhones

I tillegg har eg også sett på, blant annet, Afaria og DME Sync.

Men, ikke alene. Problemet er at om brukeren kan slå av skallbeskyttelse/kryptering så kan ikke administrator/IT-avdelingen lenger vite at dette er på, og da er man (nesten) like langt.

Lenke til kommentar

En er avhengig av en managementløsnign så lenge en ønsker kontroll over brukerne og at kryptering faktisk blir slått på. Selv om telefonene har innebygd støtte, kan ikke en bedrift basere sin sikkerhet på at brukerne faktisk slår det på, eller vet hvordan det gjøres. Det må derfor tvinges gjennom.

Undersøkelser at kun et fåtall brukere frivelig slår på sikkerhet, mens resten enten ikke orker (for mye mas) eller ikke vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Exchange2007 har støtte for administrasjon av telefoner gjennom activesync. De fleste nyere telefoner støtter dette. Nokia(ihvertfall alle E serie, men også noen andre tror jeg), Windows Mobile, Iphone etc.

I exchange kan man sette opp krav til kryptering av både intern minne og minnekort, krav til passord, og låsing av telefon ved for mange feilede forsøk, samt at man kan velge å slette alt innhold på telefonen hvis man mister den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...