Gå til innhold

Lettest måte å komme i gang med trening?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 18 år, ~177 cm høy og veier rundt 80kg.

 

Jeg er ikke spesielt aktiv men ønsker å begynne med trening. Jeg har snuset i rundt to år og føler meg egentlig som en slapp jævel.

 

Hva er det enkleste å starte med?

 

Har tenkt på å jogge kanskje to ganger i uken for å starte sakte men sikkert.

Situps og pushups kan jeg også starte på.

 

Jeg har sluttet å snuse og holder meg langt unna godteri.

 

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av erfaring vet jeg at jogging kan være digg og spesielt etter endt treningsøkt, men det kan også være helt forferdelig, spesielt det å faktisk komme seg ut eller det å pushe seg selv når det begynner å bli tungt. Men om du klarer å jogge to ganger i uken er det bra.

 

Da jeg begynte å trene i en alder av 16 år begynte jeg på treningsstudio, da gikk jeg først rundt og gjorde tilfeldige ting, og fant ut at det var latterlig kjedelig og jeg merket jo heller ingen forskjell. Så det som funket for meg, og jeg var en slapp og lat jævel på den tiden, var å finne et fast treningsprogram på nett og følge det, 3 ganger i uken. Må ha litt viljestyrke, men det må man uansett.

 

Eventuelt, om du ikke vil begynne på studio kan du jogge 2 ganger i uken som du sier og trene push-ups, mnageøvelser (ikke sit-ups) og diverse utenom. Se i nybegynnertråden.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Motivasjon må du ha.

 

Hvis du ikke liker å trene så lag deg en avtale med deg selv at du skal spise bra og trene i eks 3 månder. Før du begynner sjekker du fettprosenten, veier deg (spørs hva du vil oppnå opp/ned i vekt), lær deg teknikken og test ut din maks og det viktigste av alt, ta bilder.

 

Så 3 månder seinere tar du nye bilder og nye maks løft. Du åpner skuffen for å se på bildene og du kommer til å se forskjell! Før du vet ordet av det er du hektet.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som er enklest for deg å starte med, da vi alle er forskjellig ;) Prøv ut forskjellige ting du kan interessere deg for, det MÅ ikke nødvendigvis være styrketrening på studio eller "kjedelige" joggeturer. Men for all del, mange, inkludert meg selv, liker det også. Andre alternativer kan være klatring, fotball eller andre ballidretter, kampsport, ski (bortover eller nedover), sykling (landevei eller downhill) osvosv. Hvis du så har funnet noe du liker å holde på med, ser du kanskje at du må være i bedre fysisk form for å bli bedre i det du driver med. Dermed tar du deg en tur på et treningstudio med bakgrunn i at du vil bli bedre på ski f.eks. ikke bare trene for å trene liksom ;)

 

Ellers er det viktig, som du sier selv, at du begynner gradvis. Risikoen for å bli lei er stor hvis du trener for mye i starten (det er ikke uten grunn at f.eks. sats har ekstra folk på jobb i starten av året, for så å gå tilbake til vanlig bemanning etter et par måneder).

 

Et annet tips er så enkelt som å ta med deg musikken du liker på trening. Det hjelper på motivasjonen for de aller fleste. Det er STOR forskjell på å trene med musikk du liker framfor å trene uten musikk eller med musikk du ikke liker for den saks skyld.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Absolutt gode råd over her. Erfaringsmessig vil jeg anbefale å starte med noe du synes er artig. Ikke nødvendigvis bare trene for å trene, men finne noe du synes er artig å gjøre, som i tillegg er fysisk arbeid. F. eks. noe av det Fuzzpedal nevnte over her. Siden du ikke virker særlig motivert til å trene, eller heller aldri vært spesielt interessert i det, tror jeg suksess for langvarig trening ligger i å finne noe du passer inn i.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...