Gå til innhold

El- sykkel, løsningen på miljøproblemene?


janstok

Anbefalte innlegg

Jeg har 48V, 12Ah.

Det motorsettet fra boligenergi tror jeg har 36V, 12Ah. Blir spennende å se hvor langt jeg kommer med den. Motoren trekker maks 15A så det er rimelig sikkert i forhold til å svi motoren i bratte bakker.

 

Er nok derfor du kommer lenger ja.

48v 12Ah blir 576Wh

24v 13Ah blir jo kun 312Wh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da er din sykkel ikke lovlig. Maks fart skal da være 6 km/t når du ikke trør, og slutte å assistere deg ved 25 km/t

Jeg vet jo det. Men tenker du også hadde koblet ut sperre for å teste?

25 km/t holder i massevis så sykler med både fartsperre og pedalsensor.

 

Hadde jeg hadde dette utkoblet permanent så kunne jeg likegodt kjøpt en el-scooter.

Enig

 

maks 15A?

48V*15A=720W

36V*15A=520W

Maks lovlig effekt er da 250W...

 

Reglene er 250W kontinuerlig effekt. De fleste motorene kan trekke høyere strøm under start og ved lave turtall.

i forhold til lovgivningen eller i forhold til teknisk specs?

i forhold til lovgivning så ja bittelitt,

i forhold til teknisk spec så ja litt.

hvis den står oppgitt til 15A så er det vanligvis(hvis ikke annet er oppgitt) på maks power over tid. sjelden det blir oppgitt oppstartbelastning uten forklaring.

 

trekke høyere strøm ved lavere turtall? du mener den trekker maks effekt under last?

poenget er at du har en lovgivning som sier en motor skal ikke ha mer en 250W effekt, ikke maks 250W men det går greit å bruke en større motor så lenge den ikke bruker mer en 250W sånn generelt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg regner med reglene sier at maks uteffekt er 250W. Under lave turtall så har en elektromotor mye dårligere virkningsgrad og vil dermed kunne trekke høyere strøm uten at den nødvendigvis yter vesentlig høyere effekt.

(dette er basert på generell forståelse av elektromotorer og regler uten at jeg nødvendigvis kjenner alle detaljer)

Endret av edyrli
Lenke til kommentar

Jeg regner med reglene sier at maks uteffekt er 250W. Under lave turtall så har en elektromotor mye dårligere virkningsgrad og vil dermed kunne trekke høyere strøm uten at den nødvendigvis yter vesentlig høyere effekt.

(dette er basert på generell forståelse av elektromotorer og regler uten at jeg nødvendigvis kjenner alle detaljer)

maks uteffekt 250W

ved lavere virkningsgrad vil den ikke trekke noe særlig mer den vil bare miste mer av effekten til (vanligvis) varme

 

det er maks effekten staten er interesert i, regner med de vil målt effekten noe alla måten de måler moped/motorsykkel eller bil med å sette sykkelen på rulle og få reel effekt hvis de er i tvil om hvor stor effekt motoren har.

hvis motoren er påstemplet en større effekt så er det ingen tvil (men de må vel kanskje fremdeles måle) og 720W eller 520W er vesentlig mer en 250W og hvordan du skal kunne bortforklare det kan ikke jeg forstå.

 

regner forresten med at 10% regelen på effekt blir gitt på disse syklene vis de skulle bli tatt til effektmåling.

 

og bare for å oppklare, ja en motor kan trekke litt mer ved ugunstig belastning/lavt turtall og ved oppstart en den står oppgitt med som forbruk, men den økningen er ikke mer en dobbel av vanlig belastning.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi må vite hvilke parametere motoren til janstok er påstemplet med og hvordan han har målt 15A strømstyrke før vi kan konkludere med noe.

Men når det gjelder effekten så mener jeg bare at det er mer riktig å se på hva motoren utvikler av krefter på hjulet, ikke hva den trekker av batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi må vite hvilke parametere motoren til janstok er påstemplet med og hvordan han har målt 15A strømstyrke før vi kan konkludere med noe.

Men når det gjelder effekten så mener jeg bare at det er mer riktig å se på hva motoren utvikler av krefter på hjulet, ikke hva den trekker av batteriet.

ja det er jeg enig i, egentlig alt det du sier der.

som du sier mål på hjulet ikke på batteriet, dog tror jeg nok ikke det er slik staten ville gjrot det. tenker på hvordan de måler krefter på biler til å være fra motoren ikke ved drivhjulene.(hvis jeg nå husker riktig)

 

og forskjellen på hvor mye dne trekker og hvor mye som kommer på hjulet er jo virkningsgraden til motoren. hvis motoren han har er 250W "egentlig" men trekker 15A maks så er det en virkningsgrad på mindre en 50% på det minste og vel nesten 1/3 på det værste.

det må vel i såfall være det dårligste jeg har hørt om på en stund når det kommer til elektromotor.

Lenke til kommentar

Hvor stor er egentlig sjansen for å bli stoppet av politiet for at de skal inspisere motoreffekten på sykkelen din....?

kommer ann på hvor du bor det, her hvor jeg bor så var de veldig aktive i høst, da spesielt på ungdomskolene hvor sånne el-sykler som ligner scootere var blitt kult.

de hadde litt fartsmåligner langs gang og sykelstier og div.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg testet mitt nye kit fra Boligenergi.

Det var enkelt å montere, men fikk hjelp av en til å sette på pedalsensor.

Totalvekten på sykkelen ble overraskende lav (batteri på 3kg og motor på 2kg, tror jeg det var)

Eneste minuset er litt svak motor, holder en fart på 20km/t på flat mark og 13-15km/t opp bakkene. Motoren er oppgitt til 240W, men mest sannsynlig blir det bare rundt 150W på hjulet. Men for all del, jeg kommer meg frem der jeg skal uten å bli svett og klam.

Lenke til kommentar

Hei

Kommer seint inn i diskusjonen her. Er ny på dette med blogg, men ble trigget av spørsmålet ” El- sykkel, løsningen på miljøproblemene?”

 

Ser det har vært litt diskusjon om hvorvidt det er mer eller mindre energikrevende (les CO2-belastende) å sykle selv eller ha hjelp av oppladbar batteripakke. Dette er jo en ganske uinteresang sak i forhold til utgangsspørsmålet, da dette med El-sykkel kommer så suverent gunstig ut i forhold til mange alternative framkomsmidlel. Kan likevel være litt artig å kverulere rundt saken.

 

En el-motor som f.eks hub-motorene til Golden-Motor har virkningsgrad på ofte over 75%. Oppladningen er eg usikker på. Mitt batteri er på 48V og 12Ah = 0,576kWh. Har målt energien ved en lading til 0,30kWh. Det sier seg selv at batteriet ikke har vært helt utladet, selv om det var brukt ca. 45 km. Laderen blir jo tross alt varm.

Har også hørt påstanden om at det er mer energiøkonomisk å sykle med El-sykkel enn uten. I den grad man ser vekk fra energi til produksjon og avfallshåndtering (noe eg ikkje har greie på) så tror eg nok dette kan stemme godt i dag. Mulig enkelte ikke reagerer på øket matintak ved fysisk anstrengelse, men energien kommer nå en gang fra maten vi spiser. Moderne jordbruk er i dag langt fra alltid en nettoenergileverandør slik jordbruket er ment å være. Det finnes oversikt over CO2 belastning pr. kg matvare. Det meste av kjøttet kommer selvsagt svært dårlig ut i så måte. I tillegg til at eg som syklist bruker ”dårlig energiøkonomisk brensel” så har eg dårlig virkningsgrad i form av at kroppen produserer svært mye ekstravarme (i forhold til mormaltilstand) ved fysisk anstrengelse. Uten å ha regnet på det kommer nok el-motoren ut som en klar vinner. Noen som føler for å lage et regnestykke?

 

Men saken er jo om el-sykkelen er løsningen på miljøproblemene?

Har selv noen måneders erfaring med min el-motor fra Golden-Motor. Bare så det er sagt, mitt innlegg her er farget av at eg er svært begeistret for mitt nye kjøretøy. Har en avstand på 22,5 km til jobben. Gjennom 12år på samme sted har eg gjennom mange perioder prøvd meg som jobbsyklist. Avstanden er for lang. Har derfor endt opp som en matpakkebilist og sporadisk godværsyklist. Buss er et alternativ, men eg liker det ikke. Småløpe til bussen vente i usikkerhet på om den er gått + bilettprisen...

 

I dag sykler eg hver dag så lenge det ikke er noe spesielt eg trenger bilen til. Vanlig snittfart er 26km/t. Motoren er på 1000W så eg har krefter i massevis. Kunne holdt høyere snitthastighet, men liker å ta i litt selv. Sykler derfor ikke fortere enn det sykkelen har utveksling til (off-road sykkel) og ønsker heller ikke å holde påfallende høy fart så eg tiltrekker meg oppmerksomhet. Til sammenligning holder eg med landevegssykkelen gjerne en snitthastighet på 28km/t med vesentlig høyere maxhastighet. Til gjengjeld er eg gjennomsvett når eg kommer på jobb, og er på deler av strekningen tvunget til å puste inn mye dieseleksos.

 

Om ikke el-sykkelen er løsningen på miljøproblemene i seg selv, så tror eg den kan bidra vesentlig til å få ned lokal trafikkforurensing. El-sykkel er et reelt aternativ utover en

Lenke til kommentar

til lapp: problemet her blir at du bryter loven i forhold til effekt på el sykkel.

du viser til over 400 og opp mot 1000 Watt, maks LOVLIG er 250 watt.

så som du sp fint sier; skal man kverulerer på dette så er dine tall helt og holdent uvesentlige da du bryter med norsk lov. vel iallefall i forhold til det jeg leser det du skriver

Lenke til kommentar

stich_it sier: "...skal man kverulerer på dette så er dine tall helt og holdent uvesentlige da du bryter med norsk lov. vel iallefall i forhold til det jeg leser det du skriver"

 

Slik reglene er i dag er farkosten min ikke lenger definert som en sykkel, men et motorisert kjøretøy. Her inngår det nok noen regler og forskrifter eg ikke kjenner.

Det ville vært fint om det var et regelverk som kunne dekket en effektfull el-sykkel på et rimelig vis. Personlig tror eg dette med el-sykkel vil komme mer og mer. Skal vi ned i energibruk kan dette være en delløsning for svært mange.

 

Bruker vel knapt full effekt (1000W)fra motoren. Mulig eg kunne klart meg med 500W like så godt.

Takk til janstok for å starte dette interessange emnet!

Lenke til kommentar

stich_it sier: "...skal man kverulerer på dette så er dine tall helt og holdent uvesentlige da du bryter med norsk lov. vel iallefall i forhold til det jeg leser det du skriver"

 

Slik reglene er i dag er farkosten min ikke lenger definert som en sykkel, men et motorisert kjøretøy. Her inngår det nok noen regler og forskrifter eg ikke kjenner.

Det ville vært fint om det var et regelverk som kunne dekket en effektfull el-sykkel på et rimelig vis. Personlig tror eg dette med el-sykkel vil komme mer og mer. Skal vi ned i energibruk kan dette være en delløsning for svært mange.

 

Bruker vel knapt full effekt (1000W)fra motoren. Mulig eg kunne klart meg med 500W like så godt.

Takk til janstok for å starte dette interessange emnet!

det blir vel da moped vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Du mister stich_it, kan du ikke bare dra dit pepperen gror og la oss diskutere her på forumet. Det eneste du er opptatt av, er om det er lovlig, flott det.. bli politi når du blir stor så får du gjøre det du er flink til.

 

Jeg har store tanker om hvordan det kunne vært hvis mange brukte elsykkel som fremkomstmiddel. Tenker spesielt der jeg bor, Stavanger- Sandnes området. Hva med å bygge en sykkel-motor-vei mellom disse to byene. Det kunne også vært en ide å ha overbygg på denne veien for helårsbruk. Da kunne alle veiplanene fremmover som koster mangfoldige milliarder blitt satt på hold, også kunne de veiene som allerede er, blitt brukt av de som virkelig trengte bil og transport av varer.

 

Problemene jeg mener ligger til grunn for at elsykkelen ikke er allmenn:

Loven sier maks 27,5km/t, burde vært økt til 35km/t

Elsyklene er dyre i innkjøp og svak motor (produsentene holder seg på rett side av loven, med god margin)

Byggesett som kan monteres i ettertid er bare for de som liker å mekke.

 

Virker som politikerne ikke vet om dette flotte fremkomstmiddelet, hvordan kan vi få budskapet spredt best mulig?

Lenke til kommentar

Du mister stich_it, kan du ikke bare dra dit pepperen gror og la oss diskutere her på forumet. Det eneste du er opptatt av, er om det er lovlig, flott det.. bli politi når du blir stor så får du gjøre det du er flink til.

 

Jeg har store tanker om hvordan det kunne vært hvis mange brukte elsykkel som fremkomstmiddel. Tenker spesielt der jeg bor, Stavanger- Sandnes området. Hva med å bygge en sykkel-motor-vei mellom disse to byene. Det kunne også vært en ide å ha overbygg på denne veien for helårsbruk. Da kunne alle veiplanene fremmover som koster mangfoldige milliarder blitt satt på hold, også kunne de veiene som allerede er, blitt brukt av de som virkelig trengte bil og transport av varer.

 

Problemene jeg mener ligger til grunn for at elsykkelen ikke er allmenn:

Loven sier maks 27,5km/t, burde vært økt til 35km/t

Elsyklene er dyre i innkjøp og svak motor (produsentene holder seg på rett side av loven, med god margin)

Byggesett som kan monteres i ettertid er bare for de som liker å mekke.

 

Virker som politikerne ikke vet om dette flotte fremkomstmiddelet, hvordan kan vi få budskapet spredt best mulig?

jeg ser ikke hva personangrep gjør for saken din her.

 

det at jeg tar rollen som develens advokat og påpeker hva norske lover og regler sier om el-sykkel er for å fremheve for de andre som leser denne tråden at det finnes lover og regler som må følges for å gjøre det lovlig. det at du som trådstarter virker lite interessert gjør for meg at tråden mister endel av sin seriøsitet.

 

å stille kritiske spørsmål til uttalelser jeg har funnet tvilsome er ikke det samme som at jeg er imot el-sykler, jeg er imot det som på sitt beste kan kalles kvasivitenksaplige uttalelser som er produsert for å selge mer.

 

loven sier ingenting om hvor fort en el,sykkel kan gå, den sier derimot at ved kun bruk av elektrisk motor skal den iikke gå over 6km/t og når man trør skal den elektriske motoren slutteå assistere ved 25km/t.

jeg forstår veldig godt ditt synspunkt om økning av maks assistert fart, samtidig så ser jeg for meg at det kan skape mange farlige situasjoner med barn og unge som ikke har lov til å kjøre moped relativt uanstrengt kan gies noe som går så fort. og det er vel dilemmaet til staten og vil jeg tro.

 

din ide om sykkelmotorvei med mulig overbygg er ikke så dum den er jeg enig i, men å skaffe penger til noe slikt slik politiken er idag blir nok vanskelig.

kunne kanskje vært løst med bomstasjon i vær retning så alle som syklet på veien var med å betale for den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Janstok, nå har det ikke gått så lenge enda, men hvordan er holdbarheten på kittet du kjøpte? har du hatt problemer med laderen?

 

Lurer på å kjøpe et lignende kit selv, men det er ikke så lett å bli klok på hvilket kitt jeg bør gå for. Synes goldenmotor sitt MagicPie kitt med 48V12Ah batteripakke ser lovende ut :)

 

Og du Stich_it, fint at du vil bidra men du bidrar ikke lengre nå. Skjønner at du liker oppmerksomheten, men gå og finn en annen tråd nå.

Lenke til kommentar

Janstok, nå har det ikke gått så lenge enda, men hvordan er holdbarheten på kittet du kjøpte? har du hatt problemer med laderen?

 

Lurer på å kjøpe et lignende kit selv, men det er ikke så lett å bli klok på hvilket kitt jeg bør gå for. Synes goldenmotor sitt MagicPie kitt med 48V12Ah batteripakke ser lovende ut :)

 

Og du Stich_it, fint at du vil bidra men du bidrar ikke lengre nå. Skjønner at du liker oppmerksomheten, men gå og finn en annen tråd nå.

selvfølgelig bidrar jeg ikke med noe nå lengre det er jo nesten en måned siden min siste post.

 

jeg er ikke ute etter oppmerksomhet på meg, da har du misforstått meg noe veldig eller ikke lest så nøye gjennom det jeg har (som du så fint kaller det) bidratt med her.

jeg har bare satt et kritisk lys på forskningen som det er henvist til og informert om hva Norsk lov sier om saken el-sykkel.

 

og jeg har mange andre tråder å skrive i, men det er bare denne som omhandler el-sykler... foreløpig iallefall ;)

 

og for å oppklare mitt personlige standpunkt på el-sykler:

jeg har intet imot dem så lenge de blir fremstilt på et nøkternt vis og ikke løsningen på alle verdens problemer med tanke på fremkomstmidler og hvordan redde planeten fra global oppvarming.

jeg har problemer med at folk forteller om hvor fantastisk bra produktet er og hvor fint det er med el-sykkel når det de egentlig har i lovens øyne er en moped da effekten er for høy til å gå for el-sykkel.

Lenke til kommentar

Kjekt å høre erfaringer fra andre her :)

Jeg sykler 20km mellom klepp og forus. Ikke hver dag men innimellom når det er godt vær. Hadde ikke syklet så langt til og fra jobb uten elsykkel.

Har en kommentar til sykkel motorvei mellom sandnes og stavanger. Dette kommer, men tror ikke politikerene vet helt når enda. Håper de snart kommer seg i gang. Forus er forferdelig kronglete å sykle.

250W holder i massevis for min del, savner ikke mer krefter fra motoren. Eneste er 25km/t kunne med fordel vært hevet. Jeg klarer jo fint holde 30km/t på en bra hybridsykkel over kortere perioder. Er jo ikke farligere å sykle 30 med motor enn det er uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...