Gå til innhold

El- sykkel, løsningen på miljøproblemene?


janstok

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Har kjøpt meg et elektrisk motorsett til min sykkel på www.goldenmotor.com. Nå skal jeg prøve å forklare dere hvor bra dette er;)
Først kan jeg fortelle litt om motoren. Det er en børsteløs DC motor, dvs omtrent ikke noe vedlikehold. Den er montert i navet i enten fremhjulet eller bakhjulet. Da er den lite synlig og blir integrert på en god måte i sykkelen.
Batteriet er en annen viktig faktor for å lykkes med en god elsykkel. Blybatteri er både tunge og inneholder lite energi i forhold til vekt. Derfor brukes nå Litzium- teknologien som blant annet brukes i bærbar PC. De inneholde mye energi i forhold til størrelse og veier lite (3-5kg). Ladesyklusen er også veldig god, opptil 1000 sykluser (fra tomt til fult) og rekkevidden er fra 3-7 mil alt ettersom hvor ivrig du er til å bruke pedalene.

Settet bestilles enkelt på goldenmotor under Ebike DIY. Velger du 250W minimotor 36V og pedalsensor, er sykkelen helt lovlig etter norsk lov. Dvs at sykkelen blir oppfattet som en sykkel, ikke et motorisert kjøretøy.
Etter et par uker kommer motoren og kontroller (batteriet kommer gjerne litt senere, sendes som spesialtransport). Det tar et par timer å montere, og deretter er det bare å trokke i vei (og gi litt gass) og du får en ny sykkelopplevelse!


Linker som jeg har latt meg inspirere av:

http://groups.google.com/group/lurapedelec All nyttig info står her
http://ebikes.ca/ Canadisk elsykkelbutikk, litt dyrt motorsett, men mye bra tilbehør til elsykkelen
http://www.mantor.info/Hobbyhjornet/Ebike/ebike.htm En som har forstått det;)
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/186085
http://goldenmotor.com/


Til slutt vil jeg bare nevne at dette er det mest miljøvennlige fremkomstmiddelet som er, ja faktisk mer miljøvennlig enn å sykle uten hjelpemotor. En mil koster under 10øre i strøm og du blir spart for mange, mange tusen hvis du lar bilen stå hjemme.
Hvis 10% av alle som kjører til jobb, begynte å sykle, ville køproblemen være borte og det ville blitt en stor miljøgevinst.

 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer etter 4 års erfaring:

Golden motor og generelt Kina produkter er ikke å anbefale, med mindre du VET hva det er og hvordan det eventuelt kan forbedres for eksempelvis norske værforhold.

post-95524-1263411279_thumb.jpg

post-95524-1263413996_thumb.jpg

post-95524-1263414009_thumb.jpg

post-95524-1263414094_thumb.jpg

post-95524-1263414099_thumb.jpg

post-95524-1263414114_thumb.jpg

post-95524-1263414120_thumb.jpg

post-95524-1263414128_thumb.jpg

post-95524-1263414133_thumb.jpg

Endret av janstok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

goldenmotor som du nevner har da for høy hastighet til å bli regnet som sykkel vel? eller dvs den med lavest volt(24) den kan gå under så lenge sykkelen ikke oppnår mer enn 6 kilometer i timen når du ikke trør.

de andre går rett og slett for fort til å gå under sykkel.

 

og hvordan er dette mer miljøvennlig en å ikke ha en slik motor?

Lenke til kommentar
og hvordan er dette mer miljøvennlig en å ikke ha en slik motor?

Akkurat det lurer jeg også på. Den er kanskje miljøvennlig å bruke (men ikke mer så enn en sykkel uten motor), men hva med alt som trengs for å lage batteriene og motoren?

Lenke til kommentar

For å få lov til å bruke elsykkel på veier og sykkelstier i Norge må den være av den EU godkjente typen som har fått eget navn; pedelec.

En pedelec er en elektrisk sykkel hvor motoren gir kraft kun når man trør på pedalene og som har en motor på maks 250W. Videre må motoren slutte å gi hjelpekraft ved en hastighet på 25 km/t eller når syklisten bremser. En pedelec er i Norge å anse som en vanlig sykkel, og kan brukes der en vanlig sykkel kan brukes.

 

Når det gjelder miljø- vennligheten: Energin som trengs for å produsere motorsettet er den samme som å kjøre en bil 3 mil.

Grunnen til at det er mer miljøvennlig å sykle med motor er: For at du skal kunne gi kraft på pedalene må du ha energi. Energi får du via mat. Mat blir produsert med å bruke energi. Det står veldig nøye på denne siden for de som er interessert: http://www.ebikes.ca/sustainability/Ebike_Energy.pdf

Lenke til kommentar
For å få lov til å bruke elsykkel på veier og sykkelstier i Norge må den være av den EU godkjente typen som har fått eget navn; pedelec.

En pedelec er en elektrisk sykkel hvor motoren gir kraft kun når man trør på pedalene og som har en motor på maks 250W. Videre må motoren slutte å gi hjelpekraft ved en hastighet på 25 km/t eller når syklisten bremser. En pedelec er i Norge å anse som en vanlig sykkel, og kan brukes der en vanlig sykkel kan brukes.

 

Når det gjelder miljø- vennligheten: Energin som trengs for å produsere motorsettet er den samme som å kjøre en bil 3 mil.

Grunnen til at det er mer miljøvennlig å sykle med motor er: For at du skal kunne gi kraft på pedalene må du ha energi. Energi får du via mat. Mat blir produsert med å bruke energi. Det står veldig nøye på denne siden for de som er interessert: http://www.ebikes.ca/sustainability/Ebike_Energy.pdf

er goldenmotor som du lenker til godkjent da?

 

spiser du noe mindre mat når du bruker den elektriske sykkelen kontra en vanlig sykkel? jeg vet at jeg spiser ikke noe mindre eller mer mat om jeg sykler, går eller tar buss til jobben(4 km vær vei).

den rapporten snakker og noe for "best case senario" så er det veldig bra for da kommer all elektrisiten fra vannkraft og batteriene blir produsert lokalt(slik som i vancouver).

så kan du begynne å diskutere hva som skjer om vi bruker mer strøm, faktum er jo at vi i Norge deler strøm med resten av europa og dermed ikke kan helt definitvt si at det er vannkraft som lades el-sykkelen din.

 

kunne heller ikke se at rapporten har med beregnet energien(siden det er det rapporten snakker om) som går med til håndtere batteriene når de er "utslitt"

 

og vis du ser på figur 1. hva er det de har målt opp mot? de sier at de har delt opp og lagt sammen de forskjellige tabellene for å vise effektiviteten til batterier mot menneske. når jeg ser på tallene så nevner det det i MegaJoule(MJ) og mennesket har ca 27 MJ som omregnet blir til 6428 kcal...

 

jeg ser bare masse tall som er satt sammen og klakulert for å komme frem til det ønskede resultatet her jeg.... men så er jo jeg litt skeptisk av natur.

Lenke til kommentar

Selvsagt må vi ha mat. Poenget er at det er et ekstremt lite energikrevende fremkomstmiddel.

Tog er miljøvennlig, blir det sakt. Det bruker ca 50 watt timer pr km pr. person. En bil bruker opp mot 500 watt timer på samme strekning.

Elsykkel bruker 5 - 15 watt timer pr km. Det koster ca. 9 øre i strøm for hver mil. For 9 øre med bensin/ diesel klarer du ikke å starte bilen engang...

Lenke til kommentar
Selvsagt må vi ha mat. Poenget er at det er et ekstremt lite energikrevende fremkomstmiddel.

Tog er miljøvennlig, blir det sakt. Det bruker ca 50 watt timer pr km pr. person. En bil bruker opp mot 500 watt timer på samme strekning.

Elsykkel bruker 5 - 15 watt timer pr km. Det koster ca. 9 øre i strøm for hver mil. For 9 øre med bensin/ diesel klarer du ikke å starte bilen engang...

det er vel ingen som har motsagt det faktum at det er mer miljøvennlig en en bil eller kanskje tog vel?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne sykkelen er mer miljøvennlig enn en vanlig sykkel. Om man må spise mer mat med en vanlig sykkel, noe jeg tviler litt på, så kan jo denne maten komme fra kilder som ikke krever mye energi, f.eks. din egen hage.

På den andre siden ser jeg ikke bort fra at en el-sykkel kan få folk til å sykle som kanskje ikke hadde vurdert å sykle ellers. Og hvis den får folk til å la bilen stå så er jo det vel og bra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

goldenmotor som du nevner har da for høy hastighet til å bli regnet som sykkel vel? eller dvs den med lavest volt(24) den kan gå under så lenge sykkelen ikke oppnår mer enn 6 kilometer i timen når du ikke trør.

de andre går rett og slett for fort til å gå under sykkel.

 

og hvordan er dette mer miljøvennlig en å ikke ha en slik motor?

Det skal jeg fortelle deg.

Jeg har 2 mil til jobb en vei. DVS 40km sylking til dagen. Men en vanlig sykkel hadde jeg aldri vurdert å sykle til jobb. Men med elsykkelen min er jeg passe varm når jeg kommer til jobb istedenfor være gjennomsvett og fullstendig utkjørt.

Lenke til kommentar

Det skal jeg fortelle deg.

Jeg har 2 mil til jobb en vei. DVS 40km sylking til dagen. Men en vanlig sykkel hadde jeg aldri vurdert å sykle til jobb. Men med elsykkelen min er jeg passe varm når jeg kommer til jobb istedenfor være gjennomsvett og fullstendig utkjørt.

 

så du skal fortelle meg mer eller mindre det samme som oyvjak konkluderte med for en stund siden?

 

Jeg tror ikke denne sykkelen er mer miljøvennlig enn en vanlig sykkel. Om man må spise mer mat med en vanlig sykkel, noe jeg tviler litt på, så kan jo denne maten komme fra kilder som ikke krever mye energi, f.eks. din egen hage.

På den andre siden ser jeg ikke bort fra at en el-sykkel kan få folk til å sykle som kanskje ikke hadde vurdert å sykle ellers. Og hvis den får folk til å la bilen stå så er jo det vel og bra.

 

det gjør ikke den el-sykkelen din mer miljøvenlig en en vanlig sykkel, men el-sykkelen øker nok rekkevidden du selv vurderer å sykle.

 

personlig ville jeg aldri syklet 20KM til og fra jobb med eller uten elektrisk motor på sykkelen, men så er jeg litt rar også :p

Lenke til kommentar

Om man har mulighet til å dusje på jobb ser jeg ingen problemer med å bruke en halvtime, eller mindre ekstra på å sykle til og fra jobb

Enig. Syklingen er forbehold godværsdager, men i rushtrafikken så tar det ca 30 min med bil til jobb. Med sykkel tar det 45 min.

Hvis vi tar med i regnestykket at jeg sparer en time i trenings studio på kvelden med å ikke ta bilen + 50 kr spart i bompenger og bensin så ser regnestykket riktig så bra ut.

Lenke til kommentar

Er blitt mer og mer begeistret for sykkelen min. Syklet her om dagen i 3 minusgrader, 5,5mil holdt batteriet. Hjalp selvsagt til i motbakkene, men da jeg kom hjem var jeg ikke trøtt, bare varm og god;)Så var det bare å plugge i laderen og vente en 5-6 timer så var det tut og kjør igjen.

Lenke til kommentar

Er blitt mer og mer begeistret for sykkelen min. Syklet her om dagen i 3 minusgrader, 5,5mil holdt batteriet. Hjalp selvsagt til i motbakkene, men da jeg kom hjem var jeg ikke trøtt, bare varm og god;)Så var det bare å plugge i laderen og vente en 5-6 timer så var det tut og kjør igjen.

og hvor fort går elsykkelen din når du ikke trør? bare sånn fordi jeg er nysgjerrig.

 

bra du er fornyød med investeringen din.

Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å høre erfaringer fra flere!

Sykkelen min er kjede drevet. Det gir et utrolig skyv opp bakkene siden jeg kan velge et gir der motoren jobber optimalt.

Toppfart på min uten å trø er vel 30-35 km/t tipper jeg, men pleier ha pedalsensoren innkoblet sånn jeg må trø hele tiden.

Motor som sykkelen min ble levert med er mer eller mindre det samme du finner her:

http://www.cyclone-tw.com/order-E.htm

under 250 W " one chainwheel Kit" speed up to 42km/h

For at dette skal være "street legal" Må du bare huske å ikke bestille sett på mer enn 250watt + bestille P.A.S. P.A.S inneholder pedalsensor og hastighets sperre.

Endret av edyrli
Lenke til kommentar

Har hørt at kjededrevet vil gi større belastning på kjetting og tannhjul, men er jo genialt å få bra moment ved å bruke girene.

 

Har kjøpt et til komplett motorsett til min søster hos http://www.boligenergi.no/

250W minimotor med planetgir, det som er genialt med minimotoren er at hjulet glir fritt hvis motoren ikke brukes. Batteri og kontroller er beskyttet for regn så det er enkelt å montere. I tillegg er det kjøpt fra norsk forhandler, så eventuell garantisak er ikke problematisk (håper jeg)

Endret av janstok
Lenke til kommentar

Sykkelen min er en Xilhouette Kondisjonalis

http://www.xilhouette.no/sider/start.htm

Men ser ut som det ikke er så sprekt med det firmaet lenger. Kommer ikke videre inn på noen av de andre sidene.

Ja det virker som kjede og tannhjul trenger å vedlikeholdes skikkelig. har ikke slitt ut noe ennå, men nå nok tas med at det trenger å byttes innimellom.

At du klarer 5.5 mil er jo meget bra, hvilket batteri har du?

Mitt er 24v 13Ah, og det holder ca 3 mil tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har 48V, 12Ah.

Det motorsettet fra boligenergi tror jeg har 36V, 12Ah. Blir spennende å se hvor langt jeg kommer med den. Motoren trekker maks 15A så det er rimelig sikkert i forhold til å svi motoren i bratte bakker.

Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å høre erfaringer fra flere!

Sykkelen min er kjede drevet. Det gir et utrolig skyv opp bakkene siden jeg kan velge et gir der motoren jobber optimalt.

Toppfart på min uten å trø er vel 30-35 km/t tipper jeg, men pleier ha pedalsensoren innkoblet sånn jeg må trø hele tiden.

Motor som sykkelen min ble levert med er mer eller mindre det samme du finner her:

http://www.cyclone-tw.com/order-E.htm

under 250 W " one chainwheel Kit" speed up to 42km/h

For at dette skal være "street legal" Må du bare huske å ikke bestille sett på mer enn 250watt + bestille P.A.S. P.A.S inneholder pedalsensor og hastighets sperre.

Så da er din sykkel ikke lovlig. Maks fart skal da være 6 km/t når du ikke trør, og slutte å assistere deg ved 25 km/t

 

Jeg har 48V, 12Ah.

Det motorsettet fra boligenergi tror jeg har 36V, 12Ah. Blir spennende å se hvor langt jeg kommer med den. Motoren trekker maks 15A så det er rimelig sikkert i forhold til å svi motoren i bratte bakker.

maks 15A?

48V*15A=720W

36V*15A=520W

Maks lovlig effekt er da 250W...

Lenke til kommentar

Så da er din sykkel ikke lovlig. Maks fart skal da være 6 km/t når du ikke trør, og slutte å assistere deg ved 25 km/t

 

Jeg vet jo det. Men tenker du også hadde koblet ut sperre for å teste?

25 km/t holder i massevis så sykler med både fartsperre og pedalsensor.

 

Hadde jeg hadde dette utkoblet permanent så kunne jeg likegodt kjøpt en el-scooter.

 

maks 15A?

48V*15A=720W

36V*15A=520W

Maks lovlig effekt er da 250W...

 

Reglene er 250W kontinuerlig effekt. De fleste motorene kan trekke høyere strøm under start og ved lave turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...