Sweetpea Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hei! Skal på jobbintervju i morgen. Jobber i helsevesenet. Eneste jeg frykter er spørsmålet: Hva er dine svake/ sterke sider? De svake sidene bør jo ofte vinkle litt så arbeidsgiver kan tolke de som positive også.. Tips anyone? Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Det beste er vel bare å være 100% ærlig å fortelle om dine svake og sterke sider, med mindre de svake er totalt graverende Endret 13. januar 2010 av Raimop Lenke til kommentar
Cie Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 De svake sidene bør jo ofte vinkle litt så arbeidsgiver kan tolke de som positive også.. Tips anyone? Det er absolutt ikke noen regel som alle arbeidsgivere liker. Noen arbeidsgivere setter mer pris på ærlige mennesker som viser god selvinnsikt, i stedetfor typisk selgersvar (a la "jeg er så utålmodig, liker å få ting gjort med en gang"- dette svaret viser heller at du har rævva selvinnsikt og er god på å hente råd fra diverse fjortisforum på nett). Men selvfølgelig, du skal ikke være altfor utleverende heller. Er du en sosiopat så nevner du ikke nødvendigvis det, for å si det sånn... Velg dine sider med omhu. Jeg pleier å tenke som så, hva ønsker jeg at arbeidsgiver skal være "forberedt" på av mine negative sider? Får jeg jobben vil jo arb.giver raskt merke mine dårlige sider, og da er det for meg betryggende at arb.giver ble "advart" på forhånd, og at arbeidgiver vet at JEG vet om disse sidene ved meg selv, og at jeg faktisk jobber med dem. Jeg pleier å si f.eks at jeg kan være sjenert og litt innadvendt, at jeg bruker litt tid på å "føle meg varm i skjorta" eller hva man skal si. På et intervju skinner nemlig ikke dette så veldig lett gjennom, jeg virker ikke sjenert på intervju og kan gjerne virke relativt selvsikker. Da synes jeg det er greit å fortelle arb.giver at jeg ikke alltid er sånn, og at jeg i en ny jobb trenger litt tid før jeg (mest sosialt sett) er inne i varmen på en måte. Jeg påpeker også at jeg likevel jobber med dette ved meg selv, og at jeg alltid (så langt) har trivdes kjempegodt i all jobb og utdanning jeg har tatt, både sosialt sett og faglig sett. Jeg er ikke redd for å snakke med andre mennesker, jeg bare suger big time på smalltalk, rett og slett... Hva annet jeg nevner kommer jo helt an på jobben også. Skal jeg f.eks nevne mine sterke sider ved et intervju til en vaskejobb gidder jeg jo ikke å si at jeg er kreativ - det gir de nok sikkert totalt f. i... At man er mørkeredd er som regel heller ikke en særlig relevant negativ side, og det er forsåvidt ikke det at man er sjenert heller, hvis man søker på en jobb der man alltid er alene. Så man må nesten se det an på jobben. Jeg spør hvertfall meg selv før jeg skal på et intervju: "Hva er det jeg "frykter" mest med denne jobben, hva tror jeg at jeg kanskje kan finne vanskelig? Og hva er det som gjør at jeg faktisk VIL ha denne jobben, og at jeg mener at JEG er bra for denne jobben?" Det er kjempevanskelig å svare på slike ting når man ikke har så mye erfaring med å tenke på seg selv på den måten, men det blir enklere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå