L4ffen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Skal kjøpe pc i prisklassen 10 000 - 15 000 (ikke mer enn 15 000) Kan ikke mye om det tekniske, men tingene jeg prioriterer er: - Bilderedigering - Filmkvalitet - System og orden i mappene Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Ingen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Ikke så rart at du ikke får kommentarer, kravene dine dekkes objektivt sett av en PC til 4 - 5 000 kr. Orden i mappene klarer man å ha på en 10 år gammel PC. Men for å være litt mer konkret. Filmkvalitet er mer eller mindre lik på et AMD Athlon X2 240, 785G hovedkort med minne, harddisk etc som et i7 975 system med HD 5970 skjermkort. Prisforskjellen er vel enn 11 - 12 000 kr. Multicom leverer en boks med Intel Atom, nVidia 9400 brikkesett som fint håndterer HD-materiale, og prisen er ca 3 000 kr komplett. Så for å kunne gi deg noen brukbare svar må du nok gi mer opplysninger om bruken, f.eks hva du bruker til bildebehandling, omfang, type bildebehandling etc. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Ikke så rart at du ikke får kommentarer, kravene dine dekkes objektivt sett av en PC til 4 - 5 000 kr. Orden i mappene klarer man å ha på en 10 år gammel PC. Men for å være litt mer konkret. Filmkvalitet er mer eller mindre lik på et AMD Athlon X2 240, 785G hovedkort med minne, harddisk etc som et i7 975 system med HD 5970 skjermkort. Prisforskjellen er vel enn 11 - 12 000 kr. Multicom leverer en boks med Intel Atom, nVidia 9400 brikkesett som fint håndterer HD-materiale, og prisen er ca 3 000 kr komplett. Så for å kunne gi deg noen brukbare svar må du nok gi mer opplysninger om bruken, f.eks hva du bruker til bildebehandling, omfang, type bildebehandling etc. Har du en god eksempeltråd til meg jeg kunne følge? Kan som sagt ikke mye om det tekniske, men kan gi mer konkret hva slags programmer jeg bruker osv Helt enig i det du sier om kravene mine. Når det gjelder system vil jeg ha gode organiseringsmuligheter og ikke bare MASSE tull som det er på Vista. Da kunne jeg (ettersom jeg vurderer Mac) ønske å få svar som hvem som er best av Windows 7 og Snow Leopard. Jeg tenker da primært på bildeorganisering. Lenke til kommentar
Dweagord Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Ikke så rart at du ikke får kommentarer, kravene dine dekkes objektivt sett av en PC til 4 - 5 000 kr. Orden i mappene klarer man å ha på en 10 år gammel PC. Men for å være litt mer konkret. Filmkvalitet er mer eller mindre lik på et AMD Athlon X2 240, 785G hovedkort med minne, harddisk etc som et i7 975 system med HD 5970 skjermkort. Prisforskjellen er vel enn 11 - 12 000 kr. Multicom leverer en boks med Intel Atom, nVidia 9400 brikkesett som fint håndterer HD-materiale, og prisen er ca 3 000 kr komplett. Så for å kunne gi deg noen brukbare svar må du nok gi mer opplysninger om bruken, f.eks hva du bruker til bildebehandling, omfang, type bildebehandling etc. Har du en god eksempeltråd til meg jeg kunne følge? Kan som sagt ikke mye om det tekniske, men kan gi mer konkret hva slags programmer jeg bruker osv Helt enig i det du sier om kravene mine. Når det gjelder system vil jeg ha gode organiseringsmuligheter og ikke bare MASSE tull som det er på Vista. Da kunne jeg (ettersom jeg vurderer Mac) ønske å få svar som hvem som er best av Windows 7 og Snow Leopard. Jeg tenker da primært på bildeorganisering. Vis du skal ha en til bilde/filmredigering, synes jeg du burde gå for en mac... De er dyre, men veldig gode for Film, bilder osv .. osv.. Edit : I Mac har du IPhoto for bildeorganisering. Men så er jo spørsmålet om du skal ha Laptop eller stasjonær... Laptop blir det vel i min mening Macbook Pro, Stasjonær er min mening en Imac. Du kan selfølgelig få gode windows pc'er til det samme prinsippet, så denne må du nesten tenkte litt på selv ;P Lykke til videre! Endret 16. januar 2010 av Dweagord Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Ikke så rart at du ikke får kommentarer, kravene dine dekkes objektivt sett av en PC til 4 - 5 000 kr. Orden i mappene klarer man å ha på en 10 år gammel PC. Men for å være litt mer konkret. Filmkvalitet er mer eller mindre lik på et AMD Athlon X2 240, 785G hovedkort med minne, harddisk etc som et i7 975 system med HD 5970 skjermkort. Prisforskjellen er vel enn 11 - 12 000 kr. Multicom leverer en boks med Intel Atom, nVidia 9400 brikkesett som fint håndterer HD-materiale, og prisen er ca 3 000 kr komplett. Så for å kunne gi deg noen brukbare svar må du nok gi mer opplysninger om bruken, f.eks hva du bruker til bildebehandling, omfang, type bildebehandling etc. Har du en god eksempeltråd til meg jeg kunne følge? Kan som sagt ikke mye om det tekniske, men kan gi mer konkret hva slags programmer jeg bruker osv Helt enig i det du sier om kravene mine. Når det gjelder system vil jeg ha gode organiseringsmuligheter og ikke bare MASSE tull som det er på Vista. Da kunne jeg (ettersom jeg vurderer Mac) ønske å få svar som hvem som er best av Windows 7 og Snow Leopard. Jeg tenker da primært på bildeorganisering. Vis du skal ha en til bilde/filmredigering, synes jeg du burde gå for en mac... De er dyre, men veldig gode for Film, bilder osv .. osv.. Edit : I Mac har du IPhoto for bildeorganisering. Men så er jo spørsmålet om du skal ha Laptop eller stasjonær... Laptop blir det vel i min mening Macbook Pro, Stasjonær er min mening en Imac. Du kan selfølgelig få gode windows pc'er til det samme prinsippet, så denne må du nesten tenkte litt på selv ;P Lykke til videre! Tusen takk! Vil ha bærbar, og Macbook Pro ser veldig interresant ut. Men jeg vil gjerne vite hovedgrunnlaget til at du velger DEN fremfor f. eks. den nyeste Macbook'en som er 7.000 billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå