Gå til innhold

Fotografering av Månen og stjerner


Anbefalte innlegg

Har mange ganger prøvd å ta bilder av månen, men har aldri lykkes! Hvertfall ikke slik som eg tenkte. Problemet er at månen avgir alt for mye lys og lyser opp alt for mye i bildet. Eg har lyst til å ta bilder av månen der en ser de mørke partiene månen har (krater), og kanskje med noen stjerner ved siden av. Hvordan får eg dette til? Hva kan eg gjøre for å få bildene bedre? Er slike bilder etterbehandlet MYE?? Har lite erfaring med dette, men er veldig åpen for forslag! ;)

 

Takk for all god hjelp! :D

 

-BW89-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk flott bilde oey_mola!

 

Jeg har selv for kort tid siden forsøkt å ta bilde av månen, men med mye svakere optikk enn det oey_mola har. Resultatet blir helt klart mye dårligere, men jeg ble samtidig imponert over hva som er mulig å få til med relativt enkle midler.

 

En ting jeg erfarte, var at å ta bilde av fullmånen er svært vanskelig. Jeg ventet tre-fire dager til, og bildet ble mye mer kontrastfullt.

 

Jeg brukte spot-metering ved 300mm og det funket greit (månen blir stor nok til å dekke feltet for spot-metering). Matrix eller center weighted metering funger ikke - da blir månen overeksponert. Evt kan en kjøre manuelt.

 

Tror du skal slite med å få med stjerne i en og samme eksponering. Du må nok ta en eksponering for månen og en for stjernene og deretter gjøre noe hokus pokus i PS eller lignende.

 

Selv om det visstnok (i følge en del erfaringer på nettet) skal være mulig å ta bilde av månen håndholdt, så fant jeg at et stativ måtte til for meg. Med blender på 10-11 og forsøk på å holde ISO nede, så måtte jeg opp i 1/200 sek for å få korrekt eksponering. Det er for langt med en 300mm og 1,5 crop-faktor håndholdt. Jeg brukte også forsinket utløser for å minimere rystelser, men gjorde ingen sammenligning uten.

 

Følgende ble tatt med Nikon D90 og Nikon 70-300VR, f/11 og 1/200sek, ISO400 @300mm.

mooncrop040110.jpg

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Hvordan type objektiv er det du har tenkt å prøve med ?

 

har lenge tenkt på å kjøpe Canon 70-200mm f/2,8, men eg ser det at eg ikke helt har det rette utstyret for slik fotografering. Det nærmeste er kommer av objektiv er canon 18-200mm f/3,5-5,6 IS. Altså ikke særlig sterk opptikk.

 

Eller kanskje en sigma 50-200mm f/4-XX , men ser for meg at dette blir dårligere. ???

Endret av BW89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...