Gå til innhold

Hvor mange 2 TB hardisker kan jeg ha?

ReGaiN

Anbefalte innlegg

Hello

Nå er det snart TG tid og da tenkte jeg at det er lurt og skaffe litt mer bytes i systemet.

det jeg lurer på da er: Hvor mange 2 TB disker får jeg inn før Strømforsyninga på 650 W er oppbrukt.

Oppsettet mitt er:

E6600 @ 3,4

Asus p5e

500GB HDD

280GTX

2 GIG RAM

DVD-rom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de fleste disker og kontrollere støtter vel Staggered spin-up i dag tilsvarende SCSI har hatt siden krigen. Det gjør at du ikke får enorme strømtrekk ved oppstart og at f.eks ti-tolv disker greit går inn på en god strømforsyning. Selv har jeg hatt åtte SCSI-disker på en $20 strømforsyning av dårligste sort (Qtek), elve disker i et system hvor 2xCPU+skjermkort+resten trakk omtrent 250-300W under full last på en 450W strømforsyning av god kvalitet (Tagan) og senere en billigere 500W Antec-sak. Dagens maskin har syv disker og jeg planlegger å putte i minst fire til i løpet av året.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up

Lenke til kommentar

Jeg bruker Staggered spin-up på alle sasdiskene mine. Ikkje umulig at de fleste kontrollere støtter dette. Men han har ikkje snakket om noen kontroller, så det blir vanskelig å vite. Hovedkort kontrolleren ichxx vet jeg ikkje om støtter Staggered spin-up. Men hovedkortet har som regel max optil 10 disker som kan kobles til alikevel.

Sånn for sammenlikning, så har jeg 19 harddisker på en Mist 650watt. Da kommer skjermkort hovedkort, harddiskkontrollere og vifter i tillegg.

Lenke til kommentar

Siden trådstartes spørsmål er ganske besvart tar jeg meg friheten til å gå off topic med Gavekort.

Jeg har aldri forstått dealen med nedlasting på TG. I gamledager når båndbredden var tynn var «the sneaker net» en stor kilde til data, men i dag bør vel alle kunne laste ned hjemme og heller utnytte TG som en sosial hendelse. Jeg syntes synd på de som bruker tiden på TG til å spille og laste ned.

Hadde jeg hatt så mange disker så hadde jeg like godt investert i en hel FTP-server.

Jeg vet ikke hva du legger i en «FTP-server», men hva skiller den fra det Nizzen beskriver?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg bruker Staggered spin-up på alle sasdiskene mine.

Har skjønt det slik at det er en metode som gjør at disker starter opp en etter en.

Er dette noe som et HK'et tar seg av ?

Mitt HK er Asus P5Q Deluxe.

Har 6 disker i kabinettet.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det må støttes av både disk, diskkontroller og system-BIOS så vidt jeg vet, men SSU ble om jeg husker rett standardisert av SATA II (som er en arbeidsgruppe, IKKE et versjonsnummer) for et par fire år siden, så jeg regner med at alle disker og kontrollere med alt det andre SATA II standardiserte (NCQ, SSU, 3Gbps link) støtter SSU.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Har du noen navn på de som oftest støtter det?

Jeg tipper at Intel (ICH9+?), Promise, HP og HighPoint er på godsiden mens produsenter som Sunsway hadde jeg ikke satset noe på. Har du mer info?

By including support for Serial ATA Advanced Host Controller Interface (AHCI), Native Command Queuing (NCQ) provides additional performance & faster boot times, hot plug capability to allow drives to be added or removed with the PC running, and staggered spin up to reduce power loads on machines with multiple drives.

Intel Matrix Storage Technology can be found on select platforms based on the Intel® 4 Series chipsets, Intel® 3 Series chipsets, 965, 975X, 955X, 945G ,945P, 945PM and 945GM Express chipsets.

2. According to Intel ICH7/ICH8/ICH9/ICH10 datasheets staggered spinup is supported (hardware-spec). However, I think it still depends on motherboard bios properly implements them.
Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg kan iallefall fortelle at et kabinett med ca 20 harddisker og annen hardware er noe drit å drasse på. Derfor er mine pc'er stasjonære i huset, og de flyttes så å si aldri lengre enn ut i stua :)

Jeg vet ikke hva du legger i en «FTP-server», men hva skiller den fra det Nizzen beskriver?

Ser ingen beskrivelse av FTP-server jeg. :ermm:

Lenke til kommentar

Kanskje jeg var litt kjapp i svingene her. La oss droppe alt det andre preiket slik at jeg ikke blir forvirret; så skal jeg forklare hva jeg mener.

Slik som Nizzen sier er det tungt å drasse med flere 3,5" disker i kabinettet og ikke minst dyrt, da mener jeg at TS like godt kan kjøpe en egen server. Det trenger ikke å være noe highend, men en som lager mulighet for å stenge alle diskene inne i kottet og få tilgang igjennom nettverket. Da har du massiv lagring nesten hvor enn du er.

Skal du bruke 3000-10000 på disker så er ikke noe billig hardware et stort pluss i budsjettet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...