Ansats Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Holder på å pusse opp badet .Gulvet er flislagt fra tidligere ,så jeg vil bare legge nye fliser oppå de gamle.Det gikk greit sa de.men jeg synest varmekablene er litt svake så jeg vil legge nye før jeg legger fliser.Er litt usikker på hvordan dette bør gjørest.Dersom jeg fjerner flisene blir vel membranen ødelagt.Er det noen som har noen gode råd Lenke til kommentar
War Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hvor høyt kan du bygge? Du kan jo bare legge en netting/gitter og slynge nye kabler oppå, helle på med sement og så flise, tipper gulvet da blir 4cm tykkere? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Så lenge du følger NEK 400 og det du har lært fra utdanningen din som elektriker skulle det være en kjapp sak det der.. Lenke til kommentar
finnmarking Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Enkelt, du kobler bort gammel varmekabel og hakker bort gammel fliser. Nå primer du . så legger du ny kabel gjerne fra themo-floor på 160w/kvadrat. stickymat. eller noe. så legger du over el-flyt. men pass på.. FALL ... Meget viktig... For da beholder du underlaget som er ikke brennbart. (viktig å ha det) selv om mange varmekabler er godkjent rett på tregulv. Når dette er tørket så legger du på med mebran på nytt.. par lag. så er det bare å fise. Husk jo mer betong/stein du får på varmekabel jo bedre badstu effekt får du. holder mer effekt med mindre opp fyring. Endret 13. januar 2010 av finnmarking Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) du skulle legge over de gamle flisene? hva er da problemet med å la de gamle ligge? Det går også vel fint å legge et lag sement over de gamle flisene for å få planert det..? Endret 13. januar 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
finnmarking Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Så lenge du følger NEK 400 og det du har lært fra utdanningen din som elektriker skulle det være en kjapp sak det der.. Kan ikke huske å sett neken omfatter våt roms norm for legging av fliser. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 men jeg synest varmekablene er litt svake så jeg vil legge nye før jeg legger fliser. Det var hvordan han skulle legge varmekabel jeg siktet til. Ser ut til at han har kontroll på fliseleggingen.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Hvis du har plass kan du legge lavtbyggende varmekabel (f.eks devimat) direkte på de gamle flisene. Devimat kan legges direkte i flislimet. Har ikke henvisning til forskrift, men mener bestemt å huske at det ikke skal legges over 150W/ kvadratmeter. Jeg vil dessuten STERKT fraråde deg Thermofloor, som jeg etter endel episoder anser som en svært lite seriøs aktør. edit: ikke akkurat forskrift men utdrag fra leggeanvisning for Nexans TKXP 2/R Varmekabelen skal aldri monteres direkte på brennbart underlag, med unntak hvor følgende er oppfylt: • Varmekabelen har metereffekt mindre enn eller lik 10 W/m • Flateeffekten i oppvarmet areal er mindre enn eller lik 80 W/m² For å beskytte omkringliggende materialer og hindre at temperaturen i de oppvarmede områdene ikke overskrider 80 °C, ligger følgende effektbegrensinger til grunn: • Maks. 80 W/m² og maks. 10W/m kabel i tregulv*/brennbare konstruksjoner. • Maks. 150 W/m² når toppbelegget er flis, stein, vinyl/linoleum**. * Ved installasjon av varmekabler under tregulv anbefales kontakt med leverandør av dette for å kontrollere at gulvet tåler den planlagte flate-effekt (W/m²). Mht. beskyttelse av tregulv er bruk av gulvsensor (temperatur) og termostat med avbruddsfunksjon anbefalt. ** I gulv med vinyl/linoleum, anbefales maksimalt 100 W/m² installert flateeffekt. det er her snakk om for å beskytte belegget, ikke kabelen, jeg annser det derfor å være universelt. Endret 15. januar 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Varmekabel kan du dersom du på annet vis en å følge leggeanvisning begrense makstemperatur legge høyre flateeffekt en det fabrikanten anbefaler. Thermostat med gulvføler er en måte å omgå dette på. Forutsetter selvsagt at det ikke er brennbart materiale under eller over kabelen. Vi legger jo tross alt samme kabelen med 350W/m2 i nøsmelteanlegg. Endret 16. januar 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Ansats Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Ja da takker jeg for alle gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå