Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Hva feiler det oppvaskemaskina?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her en dag satt eg på maskina, hadde puttet inn sånn oppvasktablett, maskina gikk, displayet telte nedover og eg hørte at tabletten kom ut av det rommet og inn i selve maskinen, når den var ferdig så åpnet eg og så at det var helt tørt inn der, tabletten var ikke løst seg opp, tilogmed papiret var fortsatt på.

 

Og nå når eg skrur maskina på så teller ikke tiden ned lenger, den står bare å går, ikke vann kommer inn eller noenting.

 

Noen som aner hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den er koblet til vasken og det er vann der så må du sjekke fra vasken og frem til maskinen. Er det stoppkran koblet mellom(regner med det)? Fungerer vannstoppen?

 

Du kan jo enkelt slå av vannet til maskinen, koble slangen fra og så sjekke at det er gjennomstrømning. Bare husk at oppvaskmaskinen skal være koblet til av en rørlegger.

Lenke til kommentar

Her må du skru litt!

Under oppvaskmaskinen din sitter det en plate. Hvis det kommer vann ned på denne plata er det en slags fail-safe som slår ut.

Du må ta av et deksel nederst i front på maskinen for å se denne plata. Plata er i de fleste tilfeller nesten like brad og dyp som maskinen.

(På noen maskiner kan du også bare dra maskinen litt ut fra der den står og vippe den opp i front og mot høyre, og på den måten helle ut vannet fra plata.

 

Du får lese i manualen, så ser du raskt hvordan det ser ut.

Det er i følge manualen en teknikerjobb, men du fikser det lett selv om du setter av noen minutter.

 

;)

 

Edit: Ser du bruker vann fra springen. Hvis du har en liten benkmaskin kan du se bort i fra mitt tips.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

Vanninntaks-ventilen kan fryse. Vist du har Aqua-stop (Stor hvit klomp som er festet i vannrøre under vasken) så legg øre ditt intill det og hør om det durer (etter at du har slått på et programm). Vist det gjør det, og du ikke får inn vann, er den defekt.

 

Har hatt en del slike tilfeller nå i det siste, pga. kulda. Jeg jobber som hvitevare reperatør. ^^

 

Yellowcake, den "failsafen" du snakker om er en overfloms sikring som skal forhindre at det kommer vann på gulve, når den blir utløst starter avløpspumpa og tømme vanne som er i maskina. Den vil stå og gå helt til noen slår av maskina / åpner døra. Da burde han høre pumpa ihvertfall.

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar
Vanninntaks-ventilen kan fryse. Vist du har Aqua-stop (Stor hvit klomp som er festet i vannrøre under vasken) så legg øre ditt intill det og hør om det durer (etter at du har slått på et programm). Vist det gjør det, og du ikke får inn vann, er den defekt.

 

Har hatt en del slike tilfeller nå i det siste, pga. kulda. Jeg jobber som hvitevare reperatør. ^^

 

Yellowcake, den "failsafen" du snakker om er en overfloms sikring som skal forhindre at det kommer vann på gulve, når den blir utløst starter avløpspumpa og tømme vanne som er i maskina. Den vil stå og gå helt til noen slår av maskina / åpner døra. Da burde han høre pumpa ihvertfall.

 

Det har du helt rett i :)

Har gjort dette en del ganger på maskinen min, dessverre.

Lenke til kommentar

Det er en veldig svak "dure" lyd som kommer fra den. Du kjenner det kanskje litt vist du holder handa di på den. Men husk at du må starte den først, og kanskje vente litt.

 

Når du starter maskina di, altså velger et nytt programm, starter avløpspumpa di og gå? Den skal som regel gå i noen sekunder før den tar inn vann. Kan variere litt fra modell til modell, men mest parten har det sån iallefall.

Lenke til kommentar

Hmm.. Men det kommer ikke nokk vann til at du ser det? Spørs om den ventilen er defekt på noen måte at den ikke åpner seg helt, og bare litt vann kommer inn. For vist den ikke får inn nokk vann over en viss tid, stopper den. Da kommer det som regel en feilmelding på displayet, eller blinking av lysene.

 

Har du lakt merke til om det blinker? Vist det blir f.eks 8 rytmisk blink 1 sekund pause og 8 blink igjen, er det en feil-kode.

 

Surkle lyden du hører, er det av vanne som kommer inn? Eller er det pumpa di som går? For vist det nå er lekkasje på maskina di, vil den pumpa starte og gå med en gang du slår på maskina, og den vil gå lenge, uten og stoppe.

 

 

EDIT: Hvilken maskin er det forresten? Er den gammel? Vet du om den har mekanisk eller elektronisk styring?

Vist det er mekanisk er det som regel en stor programvelger du drar rundt for og velge et program, og den går sakte irundt når maskina er i drift.

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar

Det er i bunnen den pumpa jeg snakker om ligger. Det KAN være sirkulasjonspumpa og (Den som spruter vanne inn i maskina liksom), men siden du hørte det slurket i vasken er det nokk avløpspumpa.

 

Går den heletiden? Stopper den etter en liten stund?

Da ligner det mest på en lekkasje. Du kan prøv og skru av det deksle som ligger forran helt nederst. Skal være et lite deksel der. Kanskje du må skru av hele fronten for og ta det av. Vist du får sett nedi maskina om det ligger vann i bunnpanna. Men dette er da vist pumpa di går hele tiden.

Lenke til kommentar

Maskina går hele tiden, men tiden går ikke nedover.

 

Er ett ganske stort skrulokk inne i maskina som eg tok av og nedi der er det vann, er det noe aqua stopp greier? Skal det være vann der?

 

EDIT: tok for gøy å skrudde ut filteret inne i maskina og nedi der er det litt vann, har døra åpen og trykker maskina på og da forsvinner det vannet nedi der som filtere skal være, og slår eg den av så kommer vannet tilbake, vet ikke om det er til noen hjelp men...

Endret av SideSwipe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...