Gå til innhold

Ebay, slippe moms inn i norge


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hva er trikset? sende som gift? få de til å skrive lavere pris?

Hva er ulempene? verdiene er 550USD

Er det flere måter?

Hørt de som kjøper fra ebay sjelden må betale moms selv om de ikke ber om å få sendt som gift eller sette på lavere pris, er det sandt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sender det fra et firma må du betale 25% merverdiavgift + eventuell toll hvis varen(e) er tollbelagt(e). Selskapet, som oftest Posten, som klarerer pakken skal også ha en hundrelapp eller to. Når summen er over 1000 NOK som her må du ut med minimum 200 kr. til dem.

Hvis firmaet feilmerker pakken din med kun $30 som verdi f.eks. og de ikke åpner den for å sjekke får du den utlevert uten noen ekstra kostnader. Ulempen med dette for deg er at hvis pakken blir skadet eller blir borte får du kun dekket summen som står på pakken. Det er også ulovlig for avsender å skrive en annen verdi, men som sagt, det er ikke ditt problem.

 

Hvis pakken din blir åpnet i tollen for en stikkontroll eller at de er klar over at avsenderen feilmerker pakker med vilje vil de mest sannsynlig ta kontakt med deg for å få tilsendt dokumentasjon på handelen.

Regnestykket blir omtrent slik: 550 USD = 3.150 NOK * 1,25 (25% mva) = 3.937,50 NOK + 217 NOK (tollbehandling av Posten) = 4.154,50 NOK.

 

Husk at du også må regne frakten i dette regnestykket og eventuell toll hvis det er snakk om klær eller andre varer som er tollbelagte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg pleier å spørre selgeren noe a la, p.g.a av tollreglene i Norge kan ikke pakkens verdi overstige 200 NOK. Er du villig til å skrive "20" dollar eller "gift". Hvis ikke kan jeg dessverre ikke kjøpe gjenstand xyz

 

De fleste sier ja, men noen sier nei.

 

Ulempen er at pakken kun blir forsikret for verdien som står på pakken. Jeg pleier å få den faktiske verdien stående på pakken, men at den er merket som gift. Da unngr jeg den ulempen. Husker ikke hva grensen for hva som kan være gave er.

Endret av IsabelleOlivia
Lenke til kommentar
Det er noen varer som er fritatt fra toll/moms, blant annet bildeler.

 

Jaha? Når sluttet man med moms på bildeler? 

 

 

Det du mener er vel at de fleste varer slipper man toll på, det er kun noen få varer som er tollpliktige. Derimot er det moms på absolutt alle varer (over 200 kr).

Lenke til kommentar
Det er noen varer som er fritatt fra toll/moms, blant annet bildeler.

 

Jaha? Når sluttet man med moms på bildeler? 

 

 

Det du mener er vel at de fleste varer slipper man toll på, det er kun noen få varer som er tollpliktige. Derimot er det moms på absolutt alle varer (over 200 kr).

 

Nei, jeg kjøpte noen bildeler (bærebru og noen andre ting) fra ebay til ca 2000 med frakt, betalte ikke noe mere en det, kom ikke noe etterkrav fra tollen her i norge, var bare å hente pakken på posten uten å betale noe som helst i tilleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...