Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Hjemmebygd pc fungerer ikke med eksternt skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har netopp bygget denne pcen. Da jeg startet pcen for første gang fikk jeg ikke bilde, men vifta på skjermkortet svev som bare juling, koblet da om til det integrerte skjermkortet, da fikk jeg bilde med en gang. Har nå funnet ut at jeg hadde glemt å koble til strøm til skjermkortet. Men når jeg nå har koblet til strøm fungerer det fortsatt ikke. Når jeg starter pcen begynner viftene å svive, men jeg får ikke bilde. Virker heller ikke som usbene virker da jeg ikke får lys i tastaturet. Vifta på skjermkortet veksler mellom å svive rolig og veldig mye med 5-10 sekunders mellomrom. Jeg får ikke bilde fra noen av skjermkortene når det eksterne står i, men pcen fungerer helt fint dersom jeg tar ut det eksterne skjerkortet og bruker det integrerte... Kan jeg ha ødelagt noe? Har hele tiden vært jordet og koblet uten strøm.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mulig det er noen BIOS instillinger for å få det til å funke. Kan også være problemer med IRQ fordeling. Noe du kan prøve, er å koble i begge skjermkort, passe på att alt er koblet sammen riktig, og har strøm, (men ikke slå på maskinen).

Så kobler du fra skjemkabelen (For sikkerhets skyld) så prøver du å resette BIOS med CLRTC jumperen (se etter CLEAR CMOS i manualen til hovedkortet om du ikke vet hvor jumperen er) Ta ut alle (eksterne, på utsiden av kabinettet) ledninger med strømtilførsel (inluderer også ledninger til USB ting (hubber, ladere) som har eget strømtilførsel, men IKKE noe inne i kabinettet.

La jumperen stå i reset posisjon i 20 sekunder, og sett den tilbake, og koble til alle ledniger du koblet fra, og koble skjermen til det eksterne (ikke innebygde) skjermkortet.

Prøv å starte maskinen på nytt

(NB. Du må sette alle instillinger på BIOS på nytt, etter en CMOS reset)

Lenke til kommentar

Hovedkort med integrert GPU har ofte innstillinger i bios som skal definer om internt eller ekstern skjermkort skal brukes, hvilket som er primært samt kan deaktivere det ene eller andre. Mulig din mangel på strømtilkobling har fått bios til å bruke internt som standard (primært), da vil man nemlig ikke får bilde på det så vidt jeg husker.

Så gjør som følger.

- Ta ut det eksterne skjermkortet og sett det inn igjen.

- Start maskinen med skjerm koblet både til internt og eksternt. Du har sikkert skjerm med VGA og DVI. Bruk VGA på det interne og DVI på det eksterne.

- Med kildevalg (source) på skjermen kan du skifte mellom utgangene. Virker det ikke på digital, skal det da virke på Analog (interne), går du inn i bios og setter ekstern som primær skjerm og lagrer bios endringene.

Da bioser langt fra er like - har du fortsatt problemer - skriv hvilket hovedkort du har.

Edit: Ser at du har et Gigabyte kort med 790G brikkesett. Gidder ikke å sjekke i manualen, men du finner alle opplysningene der.

Det skal ikke være behov for å resette bios.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...