Tommelom Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Hvor varm kan en minnebrikke bli før jeg bør begynne å bli urolig? For å få noenlunde stabilitet på systemet mitt måtte jeg øke volten på ram'en til 2.7. På Twinmos sin hjemmeside står det at 3200-brikkene er spessifisert til 2.6v +/- 0.2. Betyr det at jeg leker med livet til minnet mitt, eller er det ingen fare så lenge det ikke blir for varmt slik at jeg kan gå helt opp til 2.8 V? Har klokket min P4 2.8 ghz på et Abit IS7 opp til 3.1 ghz. Klarer å kjøre gjennom 3dmark, men Prime95 får til stadighet feil. Prøver nå å finne ut hvor problemet ligger. Ser ikke ut til det hjelper å øke volten mer, hverken på cpu eller ram. Noen tips? Lenke til kommentar
formann Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 2.8v er 100% safe.. selv så mener jeg at opp til 3.0v er akseptabelt uten å forkorte levetiden kraftig. Rambrikkene blir meget sjeldent varme.. sist jeg målte mine Twinmos /m WB så hadde jeg 37-38c og da kjørte jeg DDR440.. alså er heatspreaders 90% pynt og 9% beskyttelse.. den siste prosenten lar vi gå i favør av bedre OC egenskaper Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 heatspreaders vil auke overklokkingseigenskapane opp mot 30%, ei vifte over minnebrikke kav av og til gjøre svært store utslag Lenke til kommentar
formann Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 heatspreaders vil auke overklokkingseigenskapane opp mot 30%, ei vifte over minnebrikke kav av og til gjøre svært store utslag Hjelper ikke en halv Mhz på mine ihvertfall :-? Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Overklokking av ram har nok ikke veldig mye med kjøling. Det som har mest å si er om du har kvalitets ram ! Har du ram som er av litt kvalitet kan du klokke et godt stykke. Det hjelper selvsagt med kjøling men 30% ??? er ikke det vell mye ? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 30% er mogleg men kanskje litt høge forventninger, går ned frå 460mhz til 400mhz uten mine kjøleribber som skulle tilsi ca 15% men så har eg heller ikkje vifta over dei då Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Har kommet til at det høyeste jeg klarer på sytemet nå er 3 ghz på 5:4 ratio. Da har jeg 2.8 volt på ram'en. Cpu'n kjører default 1.52 volt. Høyere der har ingen virkning. Problemet mitt ligger tydligvis i minnet. Skjønner ikke hvorfor. De har klart 300 mhz fsb med dette minnet. Og hvorfor trenger minnet høyere volt når det er underklokket til 172 mhz som jeg kjører nå? Eneste måten jeg kan se for å få høyere klokkehastigheter er å øke volten på minnet enda mer, men den går desverre ikke høyere enn 2.8 på IS7. Har ikke overskredet 39 grader på minnet ennå, så det har neppe noe med at minnet går varmt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå