Gå til innhold

Hvor mye penger bør man stå igjen med etter at leie/lån/regniner er betalt på en "god" måned?

petterpann

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig som lærling og ute i fast jobb. Jeg har per dags dato ca 16500,- utbetalt hver måned etter skatt. Ingenting å bli stor mann av, men i gjengjeld har jeg en lav husleie på 4000,-. Etter at mine faste og variable utgifter er betalt havner jeg på et sted mellom 9000-9500,- som skal gå til mat, luksus og bilutgifter. Er dette en grei/normal sum å stå igjen med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde opprette egen utgifts konto hvor du setter over f.eks 10k etter lønning. Der setter du faste oppdrag på regninger (og legger inn andre ting som kommer inn, eks NRK-lisen som kommer nå...)

Hvis du sliter med forbruket, burde du unngå og ha for mye penger på kortet.

Jeg har 16-20k inn (varierer veldig da jeg ikke er fast + jeg betaler 37% skatt), da går 10k inn på utgifts konto og 3k inn på "spare" konto. Dette gjør at jeg sitter igjen med ca 3k på kortet. Dette holder som regel hvis jeg ikke tenker meg litt om når jeg er på byen..

Anbefaler også og ha fast trekk inn til BSU!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er ferdig som lærling og ute i fast jobb. Jeg har per dags dato ca 16500,- utbetalt hver måned etter skatt. Ingenting å bli stor mann av, men i gjengjeld har jeg en lav husleie på 4000,-. Etter at mine faste og variable utgifter er betalt havner jeg på et sted mellom 9000-9500,- som skal gå til mat, luksus og bilutgifter. Er dette en grei/normal sum å stå igjen med?

Problemet med mange, er at de tror det koster mye å eie leilighet. Du kunne godt hatt en leilighet til 1-1,5 mill og klart det ganske bra med den lønna. Du får fradrag for det du betaler i renteutgifter. Det vil si at du får da 1000-2000 mer utbetalt pr mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...