petterpann Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg er ferdig som lærling og ute i fast jobb. Jeg har per dags dato ca 16500,- utbetalt hver måned etter skatt. Ingenting å bli stor mann av, men i gjengjeld har jeg en lav husleie på 4000,-. Etter at mine faste og variable utgifter er betalt havner jeg på et sted mellom 9000-9500,- som skal gå til mat, luksus og bilutgifter. Er dette en grei/normal sum å stå igjen med? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Høres greit ut egentlig. Du har altså ca 7500 i variable faste utgifter antar jeg? Så lenge du føler at du ikke lider noen nød så kan du leve slik og også få spart litt. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 4000 leie 1300 per måned studielån 1000 div andre lån 500 fast tlf regning 6800 kr 9700kr til overs. En sjelden gang i blant kommer jo forsikring på bilen og NRK-lisens da. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det kan være smart å skrive ned hver krone du bruker i en periode, og legge det inn i et regneark. Det gir god oversikt og grunnlag for et personlig budsjett. Med din inntekt og husleie burde du greie deg brukbart. Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Dette er en bra l0nn imo. Du ligger paa rundt 300K i aaret? det er en god leve l0nn i norge syntes jeg i hverfall. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg synes det høres luksuss ut å stå igjen med nesten 10k. 9500 er hva jeg har totalt i mnd, og hva jeg sitter igjen med etter utgifter er ofte 0,-, så jeg vil si du har det godt da jeg. Når det er lærlinglønn vil det si at du har enda bedre dager i vente også trolig Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Fin inntekt d Endret 14. januar 2010 av M3X Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Klarer du deg ikke på 9500,- pr måned (inkl. sparing) er du moden for Luksusfellen. Du må se på forbruket ditt. Reduser på forbuk som ikke er nødvendig (PUB-besøk, kveld på byen etc). Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Du burde opprette egen utgifts konto hvor du setter over f.eks 10k etter lønning. Der setter du faste oppdrag på regninger (og legger inn andre ting som kommer inn, eks NRK-lisen som kommer nå...) Hvis du sliter med forbruket, burde du unngå og ha for mye penger på kortet. Jeg har 16-20k inn (varierer veldig da jeg ikke er fast + jeg betaler 37% skatt), da går 10k inn på utgifts konto og 3k inn på "spare" konto. Dette gjør at jeg sitter igjen med ca 3k på kortet. Dette holder som regel hvis jeg ikke tenker meg litt om når jeg er på byen.. Anbefaler også og ha fast trekk inn til BSU! Lenke til kommentar
StatusQuo Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg er ferdig som lærling og ute i fast jobb. Jeg har per dags dato ca 16500,- utbetalt hver måned etter skatt. Ingenting å bli stor mann av, men i gjengjeld har jeg en lav husleie på 4000,-. Etter at mine faste og variable utgifter er betalt havner jeg på et sted mellom 9000-9500,- som skal gå til mat, luksus og bilutgifter. Er dette en grei/normal sum å stå igjen med? Problemet med mange, er at de tror det koster mye å eie leilighet. Du kunne godt hatt en leilighet til 1-1,5 mill og klart det ganske bra med den lønna. Du får fradrag for det du betaler i renteutgifter. Det vil si at du får da 1000-2000 mer utbetalt pr mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå