Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bil starter ikke når det er kaldt


Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra 1,7td 94 modell.

Problemet er at den ikke starter med starteren når det er minusgrader.

Den starter hvis jeg sleper den i gang (rundt 10m holder lenge)

Har snakket med et verksted å de sa at jeg måtte sjekke glødeplugger og dieselfilter.

Jeg har byttet filter og funnet ut at glødepluggene er OK

Når den har blitt startet å gått i et minutt, så starter den lett som f..... trenger ikke å gløde en gang.

De har utelukket ventilklaring, for hadde det vært det hadde den ikke startet så lett når den var varm.

Det er ikke tegn til noe fusking eller ulyder når den går.

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterikapasiteten blir drastisk redusert når det er så kaldt ute. Leste i en artikkel at ved +25 grader er kapasiteten 100%, og ved -20 er kapasiteten 40%. Har du et dårlig batteri fra før, noe du sikkert har på en 94 modell er det stor sjanse for at det er batteriet. Kjøp et nytt et på biltema til 1k

Lenke til kommentar

Kan det være at glødereleet er utslitt da eller.

Hører jo at det klikker ut og inn når jeg slår på tenninga.

Den gløder liksom ikke mere sommer eller vinter. Like lang gløding hele tiden.

 

Batteriet ble skiftet i sommer, så jeg tror ikke det er det som er utslitt. Har ikke blitt startet så mange ganger med det..

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Er vel verdt et forsøk:)

Har du ei prøvelampe kan du bare stikke den inn i ledningen som sitter på glødepluggen der og se om den lyser, sett jordinga på lampa rett på minusen på batteriet.

 

Eller med multimeter så setter du minusen på minusen på batteriet og plussen inni kontakta til pluggen. Husk at det er likespenning på bilen.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Du skrev tidligere i tråden at du hadde testa glødepluggene på batteriet og at de glødet da, hva mener du med å koble strøm rett på glødepluggene? Har du prøvd å måle ledningen inn på pluggen, hjelper lite om det ikke er strøm der når pluggene fungerer ellers.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Men hvorfor måler du ikke om det kommer strøm fram til glødepluggene i stedet?

 

1. Bruk multimeteret, still den inn på 20 volt, likestrøm.

 

2. Få noen andre til å sette seg inn i bilen, du tar da minusen på multimeteret og setter på minusen på batteriet. Så setter du plussen inn i ledningen som sitter på glødepluggen. Få den som sitter inne i bilen til å skru på tenninga og gir det utslag på multimeteret så kommer det strøm fram. Jeg vet ikke eksakt hvor mye det skal være der, men du ser hvertfall om det er strøm der eller ikke.

Lenke til kommentar

du skriver at glødelampa lyser like mye sommer som vinter, temp føler da? om bilen tror det er 20+ ute vil den jo ikke gløde nok. da mener jeg ikke temp føler du ser i inst, men temp føler i motor. Og om du har gjort det ovenfor, kont at det faktisk kommer spenning frem til glødepluggene når du vrir om teningen, kan man vel utomatisk konkludere med at ledningsnett og da delevis gløderelee er i orden, og om du har mulighet til å legge ene pluggen mot gods og da faktisk skru tenningen av og på en del ganger for å se at pluggen blir varm på den måten, har du belastningtestet ledningsnette og kont at glødepluggene fungerer, selv om multimeteret viser 12v kan det vel streike under belastning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...