gsn Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Så nylig Avatar i 3D og kjøpte de brillene som var på kinoen, men jeg lurer på et par ting rundt slike briller. Hvordan fungerer de? Det er flere forskjellige typer, de med rød/blågrønt glass og de som ser mer ut som solbriller osv. Viktigste spørsmålet er: Hvordan fungerer de som ser mer ut som solbriller? Er det ved å sperre noe av lyset ute feks? Problemet er at fargene blir svært mye dårligere når man ser gjennom slike briller, så man må på en måte velge mellom enten 3D briller ELLER klare farger Om det er noe annet ved glassene enn å sperre lyset ute, finnes det noen slike 3D briller som ikke er så mørke(så man ikke føler man ser på en film med solbriller på), som fortsatt gir like god 3D effekt? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 vel de fungerer med at to bilder prosjekteres på lerrettet et bilde er polarisert f.eks horisontalt og det andre vertikalt. og så er også brillene polariserte slik at det ene glasset slipper inn lyset fra det ene bildet og det andre for det andre. Veit ikke om du vet hva polarisering av lys er så forklarer det i samma slengen lys er jo som de fleste vet bølger, disse bølgene kan gå i alle retninger. men ved å polarisere lyset kan man få bølgene til å gå i en veldig spesifik retning. syns selv at fargene var fantastiske på avatar, hadde absolutt ingen problemer med dårlige farger Lenke til kommentar
gsn Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Svært mye dårligere var kanskje en overdrivelse Men å se gjennom mørke glass er jo ikke helt ideelt? Kanskje bare jeg som syntes det blir litt reduserte farger å se gjennom de Takk for svaret weebl Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg bare lurer på en ting: Jeg har aldri klart å se 3D. Kan det hende at det har noe med at jeg er svaksynt på det ene øyet? Jeg vet ikke om jeg er det altså, men har egentlig aldri klart å se skikkelig i kikkert heller => Lenke til kommentar
weebl Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg bare lurer på en ting: Jeg har aldri klart å se 3D. Kan det hende at det har noe med at jeg er svaksynt på det ene øyet? Jeg vet ikke om jeg er det altså, men har egentlig aldri klart å se skikkelig i kikkert heller => Om du har på briller eller linser bak 3dbrillene så skal det funke jeg sliter selv med 3dbriller ettersom at jeg er overlangsynt så jeg må ha brillene godt nede på nesa for å se skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå