nikmag Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Har en matematikkoppgave som inneholder den andre kvadratsetningen: (a-b)2 Den er jo relativt lett, men her er det jeg ikke skjønner -(x-2)2 Det blir jo det samme som -(a-b)2 Men hvordan løser jeg den? Endret 13. januar 2010 av nikmag Lenke til kommentar
kolvereid Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) bla feil Endret 13. januar 2010 av kolvereid Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 minus gange minus er lik +altså -(a-b)^2=(a-b)^2 -(2-1)^2=(2-1)^2 -1^2=1^2 1=1 altså: x^2 = -x^2 for alle reelle tall, såvidt jeg vet. Takk, får se om jeg får det til :!: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kolvereid: Nei. Det du skriv er det same som om eg hadde sagt at -1 = 1, og det er du vel ikkje einig i? Pass på parentesane, -x^2 er ikkje det same som (-x)^2, -(a-b)^2 er ikkje det same som (-(a-b))^2. Nikmag: Kva meiner du med «løyse»? Skrive ut parentesen? Det vert som i andre kvadratsetning, berre at alle ledda endrer forteikn. Sagt på ein annan måte: Lenke til kommentar
kolvereid Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Beklager, fant ut at jeg var litt på jorde med det fortegnet foran parantesen. Minusen er jo ikke opphøyd Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Beklager, fant ut at jeg var litt på jorde med det fortegnet foran parantesen. Minusen er jo ikke opphøyd Men NP, fikk det til Bare endret fortegnet på alle etter utregningen før jeg løste opp parentesen. Altså: -(x-2)2= -(x2-4x+4)= (-x2+4x-4) Det ble da det endelige svaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå