Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Muntlig prøve i naturfag

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal muntlig prøve eksamen på fredag og trenger litt hjelp! Jeg har fått en oppgave der det er bildet av fotosyntesen, bergarter hvor det er olje og gass under og en plast sykkel. Jeg ser sånn noenlunde sammenhengen, men jeg trenger alikvel litt hjelp til hvordan jeg skal starte i presentasjonen og litt om stoffet.

Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotosyntesen og forklare at den gjør om uorganiske stoffer til organiske. Hvordan skal jeg linke det til olje og gass? Fra olje og gass til plast går greit borsett fra at jeg ikke vet helt hvordan det produseres, men ellers kan jeg resten om egenskapene og de to typene hoved plast (termoplast og herdeplast).

Komptetansemål fra oppgaven er 1. Å forklare hvordan naturgass og råolje er blitt til, og hvordan de brukes. 2. Teste og berskirve egenskaper som brukes i en produksjonsprosess.

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager for lite utfyllende svar, men orker rett og slett ikke. Men når du er ferdig med å fortelle om fotosyntesen kan du forklare hva som skjer med planter når de råtner (dannelse av olje og gass). Plast blir dannet ved raffinering av råolje, men du finner sikkert mye om dette på nettet eller i fagbøker.

Lenke til kommentar
Noen andre som har noen forslag? Men jeg sliter som sagt litt med å linke fotosyntesen og olje og gass til hverandre. :/ Noen ide om hvordan?

Takk.

Spørsmålet du bør stille deg er hvordan ble olje og gass til? På tross av mytene var det nok ikke dinosaurer nei.

Cobos

Lenke til kommentar

Ja, men det sånn som jeg tror det har skjedd er jo at det har noe med at fotosyntesen gjør om uorganiske stoffer til organiske. Men hvordan kan det linkes til plankton, planter, dyr ol. over så mange millioner år. Da jeg var på veiledning ble jeg fortalt at jeg ikke måtte gjøre det for avansert, for da kunne det være lett for sensoren "å hekte meg" fast. Men noen hint hadde vært fint. :)

Takk.

Endret av Hamm3r
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at jeg fikk det til nå! Siden fotosyntesen gjør om uorganiske stoffer til organiske stoffer. Siden karbonet kommer fra CO2 i atmosfæren og brukes i fotosynteses blir det gjort om til et organisk stoff. Altså da binder karbonet seg til druesukker. Når da f. eks dyr spiser fra organismer som driver med fotosyntesen vil de da få karbon i seg. Når da disse dyrene dør vil noe av karbonet bli frigjort ut i atmosfæren i form av karbondioksid (CO2). Men noe av det vil også være igjen hos dyret og når det da blir brutt ned vil det bli til olje om de fire geologiske forutsetningene er til stede (altså kildebergart, reservoarbergart, takbergart og en olje- og gass felle for å hindre at oljen og gassen slipper ut).

Hvis det er noen som ser jeg har gjort noe feil eller noe jeg kan endre på så bare si i fra! :D

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp nå! Jeg bare lurte på om all plast består av monomerer? Altså at all plasten er polymerer som er bygd opp av monomerer. Eller om det bare er noen typer? Og er det noen konktret måte man danner plast på?

Vær så snill trenger hjelp! Skal framføre i morgen :S

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...