igxx Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 hei! finnes det en ting som lærerne bruker for og skjekke hvor mange + man har kopiert?? takk på forhånd:) Lenke til kommentar
SML Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Mener du plagieringskontroll? de kan sjekke i % hva likheten mellom din oppgave og andre som leverte den er. Husker dog ikke hvor mye % som skulle til for at oppgaven skal bli stemplet som et plagiat, mener å huske at det var 20-30% Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja, det finnes absolutt slike programmer som blir brukt av universiteter i størst grad. Jeg har til og med hørt at de kan sammenlikne og sjekke mellom ulike språk, så hvis du plagierer, men oversetter teksten til et annet språk, så er du likevel i trøbbel. Lenke til kommentar
igxx Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 hei!! takk for alle svarne:) Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 hei! finnes det en ting som lærerne bruker for og skjekke hvor mange + man har kopiert?? takk på forhånd:) ja, det finnes. her er en video om hvordan det funkes https://www.itslearning.com/help/tutorials/...iewlet_swf.html Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Husker at læreren vår sa at smertegrensen gikk til maksimum 10%, hvis du har èn side med 10 linjer så kan en linje i teorien være copy-paste. Men dette var for to år tilbake, vet ikke hvordan det fungerer nå, kanskje det avhenger av hvilket fag/lærer/skole det er snakk om. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 https://www.itslearning.com/help/tutorials/...iewlet_swf.html Yikes Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Liknende verktøy brukes også i Fronter. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Skriv leksene selv gutter og jenter. Ikke del dine besvarelser med vennene dine engang, selv om de maser. Jeg husker en som skulle være snill og ga sin besvarelse til en kamerat, som følgelig kopierte store deler av besvarelsen han fikk. I vårt tilfelle så fikk også han som på ærlig vis skrev oppgaven en smekk over fingrene. Dette var på vgs. På ungdomskole og vgs slipper man unna med nedsatt karakter og en alvorsprat, men er man dum å prøver dette på høyskole/universitet så blir man kastet på hode og ræva ut. Endret 14. januar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Skriv leksene selv gutter og jenter. Ikke del dine besvarelser med vennene dine engang, selv om de maser. Jeg husker en som skulle være snill og ga sin besvarelse til en kamerat, som følgelig kopierte store deler av besvarelsen han fikk. I vårt tilfelle så fikk også han som på ærlig vis skrev oppgaven en smekk over fingrene. Dette var på vgs. På ungdomskole og vgs slipper man unna med nedsatt karakter og en alvorsprat, men er man dum å prøver dette på høyskole/universitet så blir man kastet på hode og ræva ut. Det kommer helt an på skolens reglement og læreren hva som skjer i tilfelle med plagiat. Hvis dette gjelder et større arbeid som blir vurdert så vil mange skoler anse dette som juks. Normalt på vgs er at juks fører til automatisk nedsatt oppførsel, 1 i karakter på relevant vurdering og ingen mulighet for å gjøre den på nytt. I tillegg skal du ikke se bort fra at læreren bevist setter seg på bakbena i forhold til deg og alt blir VELDIG firkantet etter det. På høyskole vil man få utdanningskarantene og såvidt jeg vet begynner renten da å løpe på studielånet siden man offisielt ikke er student et år. Så som SLIguy sier, gjør leksene selv eller ta en enkel anmerkning for å ikke gjøre de, det er mye bedre. Oslo Kommune har en avtale med ephorus for plagiatkontroll for hele Fronter installasjonen sin, dermed vil alle skoler i Oslo ha tilgang til plagiatkontroll. Om alle skolene bruker det er en annen sak. Cobos Lenke til kommentar
SML Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Skriv leksene selv gutter og jenter. Ikke del dine besvarelser med vennene dine engang, selv om de maser. Jeg husker en som skulle være snill og ga sin besvarelse til en kamerat, som følgelig kopierte store deler av besvarelsen han fikk. I vårt tilfelle så fikk også han som på ærlig vis skrev oppgaven en smekk over fingrene. Dette var på vgs.På ungdomskole og vgs slipper man unna med nedsatt karakter og en alvorsprat, men er man dum å prøver dette på høyskole/universitet så blir man kastet på hode og ræva ut. Kjenner meg fryktelig igjen her. Skulle være snill og hjelpe en venn, delte oppgaven og fikk ikke godkjent. Den telte 1/3 del av karakteren. Lenke til kommentar
Kazumo Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hvis du bruker litt tid er det simpelt og skrive så og si det samme og unngå plagieringskontrollen. Du kan ha nesten nøyaktig samme tekst, bare du skriver om på setningene. Forandrer ordplassering. Har selv gjort det mange ganger, og læreren har aldri nevnt noe om plagiering til meg Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvis du bruker litt tid er det simpelt og skrive så og si det samme og unngå plagieringskontrollen. Du kan ha nesten nøyaktig samme tekst, bare du skriver om på setningene. Forandrer ordplassering. Har selv gjort det mange ganger, og læreren har aldri nevnt noe om plagiering til meg Da er det heller ikke plagiat lenger. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Har aldri lånt ut tekster eller lignende til andre før, og kommer nok neppe til å gjøre det, men om en i klassen f.eks. hadde fått låne et essay av meg, og levert det inn, og fått 90% utslag på plagiatkontrollen, så kan vel vedkommende bare si at "ja, har levert teksten inn en gang før på ungdomsskolen" eller noe? Med mindre jeg, som er forfatter av teksten, ikke sier at det er min tekst, kan jo de ikke hevde at han har plagiert meg? Det er litt det samme som jeg selv leverer inn en tekst jeg skrev året før, og får 100% plagiat. Det er jo enda min tekst, og de kan vel ikke hevde at jeg plagierer meg selv? Når det er sagt, er det bra at lærere har et automatisk og lettfattelig program som sjekker etter plagiat på nett for dem. Det er mange som faller på copy-paste-fristelsen, og da er det bra at de for det første blir tatt, og gjerne da får seg en liten alvorsprat så de lærer til neste gang. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg låner gjerne bort mine oppgaver til andre personer, så lenge jeg er ferdig med faget. Hvis de er så dumme at de kopierer alt er det deres feil. Lekser og slikt kjører lærere aldri plagiatkontroll på uansett, så der samarbeider vi ofte og leverer bare inn like besvarelser. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg oversettet en hel tekst fra tysk til norsk(translate program ) Funket som faen det. Er 2 år sia da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå