.... Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg har en eldre stasjonær (AMD Athlon 1800 MHz XP2100+) med 320 W strømforsyning. Hovedkortet er MSI K7T266 Pro2, og ifølge manualen er «ATX Power Supply» en 20-pinners Molex Mini-fit Jr. Strømforsyningen er merket «ATX12V» uten versjonsnummer, så jeg regner med at det er 1.0 det er snakk om. Vil en ATX12V 2.2-strømforsyning fungere i denne maskinen? Hva vil det si at versjon 2 «krever SATA-tilkobling»? Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Regner med at det vil fungere. PSU må inkludere SATA strømkontakter for å oppfylle kravene til versjon 2. Lenke til kommentar
.... Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Men de har gode, gamle Molex’er også, eller? Jeg har ikke SATA, bare en drøss med IDE-enheter som trenger fire-pinners kontakter. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja, det er begge deler. Lenke til kommentar
.... Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) OK. Jeg har et par spørsmål til: Trekker hovedkortet mer strøm når det er plugget i ekstra PCI-kort (f.eks. USB 2.0-kontroller)? Trekker hovedkortet mer strøm når det er plugget i ekstra RAM? Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ja og ja. Det er da svært logisk at elektronikk bruker strøm, og mer elektronikk bruker mer strøm. Lenke til kommentar
.... Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Nettopp, men hjelper å få andre til å bekrefte tankegangen Har for øvrig skrevet litt i «PSU, Watt, Ampere og mer.»-tråden om ting jeg har funnet ut om å sette ny strømforsyning inn i gammel maskin. Det viktigste er at effektfordelingen på nye PSU-er er annerledes, slik at man bør kjøpe ekstra kraftig for å være sikret nok effekt på alle linjer. Dessuten er strømkabelen på 24 pinner istedenfor 20, men skal være bakoverkompatibel ved at de ekstra pinnene kan hektes av. Nyere forsyninger har gjerne også «full range», så man slipper å velge 110 V/230 V manuelt. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå