Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål fra ny bruker av espressomaskin

Anbefalte innlegg

Jeg har "siklet" på en espressomaskin lenge men har utsatt det pga usikkerhet om hvor mye jeg EGENTLIG trenger det, pris etc.

I helgen så jeg kampanjer/salg på Jernia og slo til på en Ascaso Basic siden det var et godt tilbud. Den tar både pods og "pulver".

Dog synes jeg manualen er litt mangelfull og lurer på om det er lov å stille noen nybegynner-spørsmål her?

1) Hvor lenge skal jeg la vannet strømme gjennom pods/kaffe? Er det tids- eller volumbestemt eller er det f.eks. inntil jeg ser kaffen som kommer blir svakere igjen? Det står ingenting om dette i manualen som fulgte med.

2) Når mine gamle foreldre kommer på besøk og skal ha god gammeldags Moccamaster kaffe.....skal jeg da børste støvet av mokkamasteren eller fikser jeg dette bedre eller like godt på den nye maskinen?

Som sagt...nybegynner....

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) På noen maskiner kan du selv stille inn hvor lenge vannet skal renne (og dermed hvor sterk kaffen blir), mens på andre må du stoppe manuelt. Jeg kjenner ikke til den maskinen du har, men hvis det ikke står noe som helst om det i manualen vil jeg anta at du må stoppe den manuelt..? Det er uansett smak og behag hvor sterk du vil ha den. Jeg liker sterk kaffe (det er jo hele poenget med espresso), så jeg stopper den ganske tidlig, når kaffen har fått fin crema og jeg ser den begynner å bli tynnere.

2) "Vanlig" kaffe får du ved å blande en shot espresso med litt varmt vann (americano). Det er bare å prøve seg fram med væskemengden til du får den styrken du foretrekker.

Lenke til kommentar

1. En espresso er 3cl, det burde ta ca. 25 sekunder å få den mengden.

Nå vet jeg ikke om bajonetten din lager enkel eller dobbel espresso. Hvis den har to "renner", så får du to espressoer. Hvis den har kun en enkelt stråle så lager den bare en.

En dobbel espresso blir stort sett definert som 60 ml brygget på 20-30 sekunder. Til dette bruker man ca 14 gram espressokaffe.

Dette er imidlertid bare en hovedregel og man kan se mange variasjoner både i mengde kaffe brukt, ekstraksjonstid og totalt volum. Dette skyldes både preferanser og kaffens egenskaper som for eksempel brenningsgrad og hvilke kaffebønner som er brukt.

Espresso skal alltid ha crema.

2. Det blir en sak du bestemmer selv. Hvis du vil lage en og en kopp, så lager du en espresso og blander den ut med vann. Da har du en americano som er det nærmeste man kommer en "vanlig kopp med kaffe".

http://no.wikipedia.org/wiki/Americano

Lenke til kommentar
1. En espresso er 3cl, det burde ta ca. 25 sekunder å få den mengden.

Nå vet jeg ikke om bajonetten din lager enkel eller dobbel espresso. Hvis den har to "renner", så får du to espressoer. Hvis den har kun en enkelt stråle så lager den bare en.

Jeg har begge deler. En bajonett som ikke har dybde og med EN "renne".

Denne:

7956209.jpg

Samt en dypere versjon med 2 "renner". Den dypere har 2 "siler" som kan legges i der den ene har sil i hele bunnen og den andre har en sil med mindre diameter i bunnen.

Her er et spørsmål til:

Jeg drikker kun Latte (eller vanlig kaffe med mye melk). HVor lenge må jeg forvente å "steame" melken? For den skal vel bli veldig varm? Latten blir bare passe varm nå og det er vel ikke meningen? Er det teknikk eller hvor tid som er avgjørende. Anslår jeg "steamer" i ca 1 minutt nå....og steameren hyler som en stukken gris.

Lenke til kommentar

Den med 1 renne er lavere pga, at du skal ikke bruke så mye kaffe, som den som lager 2. :) Legg i den silen som dekker hele bunnen, du vil vel ikke ha kaffegrut i kaffen?

Hvis du skal steame melk, anbefales H-melk. Dette er for at den gir en bedre konsistens pga. fettet. Enklere å begynne med i hvert fall.

Tøm melken i en kanne av rustfritt stål, ca. 1/3 full. Stikk tuten på steameren ca 1-2cm nedi, og litt til siden i kannen. Skru på masse trykk. Når melken begynner å "spinne", altså gå rundt og rundt begynner du å "dra" melken oppover i kannen, pass på at tuppen ikke kommer for nært overflaten. Når melken når ca 65grader stopper du. (termometer finner du bla. på Jernia tror jeg, slik som brukt her: http://www.kaffe.no/index.php?l=7&ls=51&h=113). Kommer du over 72grader så lukter det risengrynsgrøt, og du har gjort noe feil.

Står forøvrig mye fint i den overnenvte linken.

Lenke til kommentar
Den med 1 renne er lavere pga, at du skal ikke bruke så mye kaffe, som den som lager 2. :) Legg i den silen som dekker hele bunnen, du vil vel ikke ha kaffegrut i kaffen?

Hvis du skal steame melk, anbefales H-melk. Dette er for at den gir en bedre konsistens pga. fettet. Enklere å begynne med i hvert fall.

Tøm melken i en kanne av rustfritt stål, ca. 1/3 full. Stikk tuten på steameren ca 1-2cm nedi, og litt til siden i kannen. Skru på masse trykk. Når melken begynner å "spinne", altså gå rundt og rundt begynner du å "dra" melken oppover i kannen, pass på at tuppen ikke kommer for nært overflaten. Når melken når ca 65grader stopper du. (termometer finner du bla. på Jernia tror jeg, slik som brukt her: http://www.kaffe.no/index.php?l=7&ls=51&h=113). Kommer du over 72grader så lukter det risengrynsgrøt, og du har gjort noe feil.

Står forøvrig mye fint i den overnenvte linken.

Takk for mye nyttig info.

Vel... begge silene (i den med 2 renner) dekker hele bunnen, men den ene er innsnevret i bunnen og det er kun hull i et mindre felt (fem-krone størrelse areal med hull). Den andre har hull i hele bunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...