Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nybygd maskin, får ikke bilde på skjerm...

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en stasjonær PC, bygget den sammen selv i går kveld på omtrent 3 timer. Jeg hadde selvsagt ikke regnet med at alt skulle virke, og det gjorde det ikke heller! Jeg har følgende ingredienser:

Antec 300 Midtower

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

Samsung Spinpoint F3 500GB

GIGABYTE GA-MA790XT-UD4P AM3 ATX

AMD Athlon II X4 620

DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2x2GB)? (hvorfor insisterer posten på å ha "?" her? Arrrg!!)

Samsung SH-D163B - DVD-ROM-stasjon - SATA? (Skal ikke være noe "?"!!!)

XFX RADEON HD5770 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

Nå er jeg litt usikker på hva som egentlig er galt, men her er hendelsesforløpet:

1. Jeg satte sammen alt, koblet i PC'n nede i stua, og slo den på. Alle viftene begynte å snurre, vet ikke om det er noe mer enn det som skal skje? Det kom ingen pip, og det er ingen led lys på hovedkortet.

2. Jeg kunne ikke skru av PC'n med på-knappen uansett hvor lenge jeg holdt den inne, så jeg brukte bryteren bakpå strømforsyninga.

3. Tok med PC opp på rommet, koblet til skjerm, og startet. Ikke noe bilde.

4. Kom hjem fra trening noen timer senere, koblet til strømkontakten, slo på bryteren på strømforsyninga - skrudde IKKE på PC'n - og strømmen gikk i andre etasje (måtte da trekke ut 1245 ledninger for å få sikringa på igjen (ja, det var ironi)).

5. Sørget for at ganske mange ledninger var trukket ut i andre etasje, og prøvde igjen. Strømbrudd.

6. Prøvde en gang til. Strømbrudd igjen. Jeg begynte å lure på om det var noe galt med strømforsyninga og ringte en som har mer peiling på strøm enn meg. Han ba meg målet motstanden i strømforsyninga, noe jeg gjorde. Multimeteret viste "1", noe han sa betyr "uendelig" og dermed ikke kortslutning i strømforsyninga. Videre sa han at det kan være kretsen i andre etasje som er for liten, men hvorfor virket det tidligere da?

7. Jeg koblet fra DVD-romen og prøvde igjen. Denne gangen gikk det bra. Prøvde å koble PC'n på to forskjellige skjermer, ingenting.

8. Koblet til DVD-spilleren igjen og prøvde igjen, gikk også bra, men fremdeles ikke noe bilde.

Mer rakk jeg ikke å teste før jeg la meg, men nå lurer jeg på hva jeg bør gjøre videre?

Altså:

- Alle viftene blåser

- Får ikke skrudd PC'n av med på-knappen (det skal vel virke på dette kabinettet?)

- Ingen pip e.l. fra PC'n (kan ikke stort om stasjonære, men det skal kanskje komme pip når det ikke er lys?)

- Strømbrudd når strømforsyninga ble slått på (IKKE PC'n), deretter ikke strømbrudd...

- Ikke noe bilde på skjermen

Hva skal jeg teste først? :dontgetit:

Skal selvfølgelig sjekke at alle kabler osv er koblet riktig når jeg kommer hjem, men er litt usikker på om det er lurt å starte maskina så mye når strømmen kanskje går hver gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, jeg satt akkurat og googla litt og kom over denne tråden. Han beskriver noe jeg satt og lurte på i går (men selvfølgelig ikke kom på da jeg skrev posten i stad). Jeg har ikke koblet til den 8-pin greia fordi jeg ikke skjønte hvordan, iogmed at de to 4-pin greiene var løse (se bildene i posten hans), og så ble jeg helt forvirra og gav opp.

Lurer på om ikke dette er problemet! :blush:

Da vet jeg hvertfall noe jeg skal prøve når jeg kommer hjem, hvis strømmen fortsatt går så... *please please bare virk!*

Jeez bare 7 timer igjen av arbeidsdagen...

(Kan PC'n ta skade av sånne dumme feil? Føler meg helt fjott her nå...)

Lenke til kommentar

Heldigvis var det bare det bare det som var problemet ^_^

Satte i kablene (tok sjansen på at det ble riktig) og maskinen startet som bare det. Riktignok gikk strømmen igjen da jeg skrudde på strømforsyninga, men så lenge jeg ikke skrur av og på den hele tiden burde det gå bra.

Jeg kunne spille Anno 1404 med settings på HIGH!! hihi

Så: husk å plugge i alle ledningene! xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...