Arteju Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 En gammel tavle skal byttes ut i anlegget. For å unngå driftsstans skal den gamle tavlen være i drift. Mens den nye blir lagt etterhvert. kurs for kurs etterhvert som det blir klart. For å få to tavler til å stenge ned samtidig ved NAS (nødavstengning) eller liknende. Mens den gamle tavlen er i drift. Så må enten den nye tavlen bygges om. Noe som er lite gunstig med tanke på hvor mye som er lagt over allerede. eller, det letteste alternativet som jeg kan se. Med minimal ombygging. Vil være en "spansk" en I den gamle tavlen er det et nødavstengnings rele. releet styrer hovedkontaktoren i tavlen. Dersom releet legger ut, så legger det ut hovedkontaktoren i tavlen. Begge tavlene har hovedkontaktor innebygd. En veldig lett måte å lage en midlertidig "fiks" på for å sikre Nødavstengningsfunksjon vil være å legge styrestrømmen til begge tavlene via relet i den gamle tavlen. Slik at om den gamle tavlen legger ut, så legger også den nye ut. Og her kommer problemet : Det finnes ikke et eneste rele å få tak på i det hele tatt. Og nødavstengningsfunksjon må opp å gå ASAP. Og på det gamle rele er det ingen ledige pot frie kontakter. Men jeg har tenkt litt. Begge tavlene er forsynt av samme breaker. Dersom jeg forsikrer meg om at det er samme fasen fra begge tavlene som går igjennom kontakten på releet. Så har det jo ingenting å si om det er en kontakt som blir brukt til to tavler. Det hele vil jo så vidt jeg kan skjønne det virke smertefritt. Intet problem slik jeg kan se det, sikkerhetsmessig, å la det være slik. Alt er jo sikret med forankoplede sikringer. Luitt utradisionellt ja. Men ellers ser jeg ikke noe problem med det. Noen som ser noe problem med at det står slik et par mnd tid? Noen som ser et problem med å gjøre slik som jeg ikke har tenkt på? Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kan du ikke bare parallellkoble spolen til den nye kontaktoren med den gamle hovedkontaktoren midlertidig? Da slipper du å blande forskejllige kurser. (Forutsetter at reléet klarer å trekke begge kontaktorene samtidig. Eller du kan la den nye kontaktoren forsynes direkte fra en kurs i den gamle tavla som blir lagt ut av den gamle kontaktoren ved nødavstenging. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Tilkomsten til kontaktoren er litt for vanskelig for det. Kan ikke gjøre sikkert uten å legge tavlen død. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det hele funker helt utmerket i praksis. Test utført, og tavlene legges inn og ut som de skal. En enkel oppkobling som faktisk kun krevde å legge ut tavlene i 5 min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå