Flimzes Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Etter å ha skaffet meg surround-forsterker og gulvstående høytalere forsvant plutselig pcanlegget mitt inn som surround i "hjemmekinoen". Så i den anledning tenkte jeg å bygge noen pc-høytalere. Basert på en 4" fulltone, og en innebygget selbygd klasse-D forsterker på 2*50 watt. Totalpris er forventet å bli ca 1000kr for et par inkl forsterker (+ verktøy). Skal evt se på dyrere elementer etter hvert. (Kanskje bygger om til toveis, men bruker fulltone nå bare i latskap for å slippe delefilter). Kabinettet er beregnet til å være ca 3l, klarer ikke å bestemme meg for portet eller lukket kasse enda, så det får bli lukket intill videre pga den mye rettere responskurven. Planen er 12mm mdf og en noenlunde firkantet konstruksjon, på ca 20*17*14cm (yttermål). Som skal males og lakkeres sort, får se hvor glossy jeg gidder å lage dem. Dette er ikke tiltenkt som noe dypbass eller party-annlegg. Det er prioritert å få så pen lyd som mulig for ca 1000kr. Det skal også være nabovennlig og kunne brukes om natta (det vanlige anlegget går ned til ca 35hz, og sprer seg meget godt gjennom boligblokken her). Nå skal jeg ut og se hva jeg finner! PS! Dette innlegget skulle egentlig bli postet rundt 14 i dag, men pga emnetittelen ble det ikke godkjent noe jeg ikke så før nå, velger likevel å dobbelposte for å få en slags historie gjennom tråden, med oppdaterte innlegg. EDIT: Plan for den nærmeste fremtid: Skru sammen kasse nr 2. Kjøpe maling, og sparkel. Kjøpe et større bor, og "frese" inn hull slik at skruehodene forsvinner ned i kassen. Sparkle og grunnmale den ene kassen, kasse nr 2 skal få være urørt inntil jeg har fått montert forsterkeren inn i den, forsterkeren har ikke ankommet så dette kommer muligens til å bli utsatt en uke eller to. Questions of the day: Portet eller lukket? Hva er det beste dempematerialet? Endret 13. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) En logg fra dagen: Var på bauhaus (byggmakker lignende), og fant mdf-plater, og en ny bosch batteridreven skrutrekker/borremaskin. Hadde tenkt å spørre dem om å kappe opp mdf-platen for meg, men det kom på 25kr/snitt, så endte med at jeg bare kjøpte en stikksag til 350kr fra black'n'decker. De hadde kun 19mm mdf, men det er vel ikke nødvendigvis noe negativt, får bare lage kassen littegranne større. Fikk masse hjelp fra annie; svenske blondiner Dette tok bare 2 timer å få sammen (mye å glo på i disse byggvareforetningene) så måtte plutselig dra til netonnet for å se hva de hadde for høyttalere før de stengte. Vel der så stod valget mellom sony og hertz, sjekket litt på nettsidene deres (de har terminaler for det i butikken). Hertz var langt mer følsom, i tillegg til å ha ordentlige specsheets, de veide mye mer og hadde betydelig større voice-coil, så det ble dem. Og som alltid i en slik forretning klarte jeg å dra på meg noen batterier og litt høytaler-kabel, var så vidt jeg ikke tok med meg LG 42" led-skjermen de hadde til 10700kr og, de er noe så helt sinnsykt pene Vel hjemme var det i gang med å rive opp pakker, og første prioritet var å høre på elementene, så koblet de opp mot forsterkeren, og ble særdeles lite imponert, masse skurring og ulyd uansett hvilket volum jeg hadde på. Sjekket opp alle koblinger og kabler uten resultat, før jeg fikk se, att PCM-lyd var stillt opp for høyt på den bærbare pcen. Skrudde ned til normale nivåer og plutselig ble det bra lyd. Litt morsomme fase-effekter som alltid fra elementer i friluft, men absolut ikke ille. Så var det inn på badet nede, og pakke opp stikksag og drill og planker og alt som var. (som jeg nevnte tidligere bor jeg i blokk, badet nede er eneste rommet som ikke er nabo til noen annen leilighet, klokka ni på kvelden må man ta litt hensyn). Så var det å skru fast sagen på helvetesmaskinen uten å kappe fingrene av seg (stikksager er alvorlig skumle dyr). Så opp med mdf-platen på en krakk og måle og sage i vei. Etter ca en og en halv time sitter jeg med en haug biter etter et design jeg fant på i hodet mens jeg holdt på. Ikke en eneste rett linje i syne, men tatt omstendighetene i betrakning (en vinglete ikea-krakk på skjevt baderomsgulv med en stikksag fra helvete og dette er min første gang) så gikk det overaskende bra. Så drillet opp hull og skrudde sammen alt. Resultatet er en boks som ikke ligner tett. Og pga min design-inspirasjon midt i det hele så har jeg bestemt meg for runde kanter oppe og nede, for å få en mer "smooth" look. Så den ser virkelig ikke pen ut. Men hva betyr vel det? Nå skal det prøves. Så jeg sager ut et rundt ikke firkantet hull, borrer hull baki for ledningen, og fester ledning og element, og dytter elementet nedi, og skrur fast. Sannhetens øyeblikk er kommet. Min gamle trofaste sony stereo-forsterker har æren av å få denne dansen. Alt skrus sammen, starter opp spotify, og starter en sang.. Har man sett, det kommer lyd.. Og ikke bare lyd, men veldig bra lyd. Bass under 120hz er totalt fraværende, men duverden for en mellomtone. Dette må være noe av det klart bedre jeg har hørt når det kommer til reproduksjon av stemmer. Mine Jamo E850, som en gang i tiden kostet mer enn 20 ganger så mye som disse høytalerne, føler seg utfordret. De dypeste mannestemmene mangler litt pondus. Men i realisme er det meget bra. Katie melua formelig står foran meg og synger om 9 millioner sykler, vamp savner vakre Mary McKear, og James Taylor synger ut om vår by, med en sådan glede og overbevisenhet att jeg bare blir sittende og nyte... Og husk på at dette er mono, en høytaler, basert på et hertz 4" toveis element laget for biler. Jeg sitter her og nyter den kjente musikken på nytt. Spesielt country skinner frem her, det er ikke min favoritt-sjanger, men det er så pent. [EDIT] Etter litt mer lytting så må jeg si at alle virkelige instrumenter, strykere, blåsere, piano, gitar + stemmer kommer veldig pent frem.. Organisk er et ord som dukker opp i hodet, et ord som brukes mye om rør, og lyden har nesten litt rør over seg, en slags koselighet over det hele. Effekten ble enda bedre i stereo, og spesiellt dypere stemmer fikk et løft med to høyttalere[/EDIT] Dette høres nok utrolig ut, og det er sikkert overdrevet ut av denne verden fordi jeg har skrudd det sammen selv, og med dette budsjettet. Men uhorvelig mye glede for 500kr og to timers arbeid. Jeg ble så inspirert at i morgen skal det skaffes maling og sparkel, så skal de gjøres så vakre så. Og hvis du har orket å lese gjennom alt dette, så har jeg et par bilder som belønning, vær advart, de er ikke så pene enda, men det kommer seg etter hvert. Endret 13. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 I dag skaffet jeg maling, lakk og sparkel, har saget til det andre kabinettet, og montert, kabinett nr 2 ble penere enn kabinett nr 1, i tillegg til at jeg fikk elementet der jeg ville denne gangen. Så de er ikke helt like, men det funker. Har nå sparklet den ene kassen, og venter på at det skal tørke, så blir det sliping og maling litt senere. Det er lov til å kommentere!! Bilder: Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Sliping og maling er to stikkord for dagen, ting går sakte, og tørker enda saktere. Det er fortsatt lov å kommentere, over 100 visninger og ikke en eneste kommentar? Triste saker. Noen grunnmalte kabinetter: Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Morsomt lite prosjekt Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Som ble.. ferdig, men så flyttet jeg til et sted med mye mindre plass, så har ikke helt hatt tid til å gjøre dem ferdig. Elementene var uansett ikke veldig imponerende, så får se om jeg bestiller noe bedre og tar det opp igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå