Gå til innhold

Aftenposten - dårlig kundeservice?


ovo

Anbefalte innlegg

Jeg har vært abonnent på Aftenposten i ca 3 år og betalt kvartalsvis via avtalegiro via nettbanken. For litt siden stoppet levering av avisen og jeg fikk et brev fra Aftenposten hvor de bekrefter min oppsigelse og legger ved en restfaktura på 1900,-. Jeg har ikke sagt opp abonnementet.

 

Jeg sjekker nettbanken og det viser seg at til tross for at avtalegiro til Aftenposten står som aktiv, har det ikke blitt trukket siden 09.01.09. Jeg ringer Aftenposten kundeservice og får vite at de har hatt en feil i forbindelse med omlegging av fakturasystemet, derfor har de ikke trukket som de skal. Hvorfor avisen ikke har blitt stoppet tidligere har vedkommende ikke noe svar på, heller ikke hvorfor jeg ikke har blitt gjort oppmerksom på dette før nå, ett år etter siste betaling. Jeg har vært i kontakt med kundeservice flere ganger i løpet av dette året (dette står i loggen deres) men jeg har ikke fått noe info om manglende betaling.

 

Aftenposten kundeservice vedgår feilen, men firer ikke èn krone på kravet - det skal betales før jeg kan motta flere aviser. De har nok retten på sin side - jeg har mottat aviser jeg ikke har betalt for - på den annen side har jeg gjort det jeg skal for at de skulle få pengene sine, ved at avtalegiroen har vært aktiv og dekning på konto ved forfall.

 

Jeg har diskutert dette med flere venner - nå er jeg interessert i hva dere synes. Bør jeg kreve kompensasjon for feilen eller svelge det faktum at jeg føler meg dårlig behandlet og betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må da være Aftenposten sin feil?

At de glemmer / ikke får til å trekke beløpet er ikke din feil og når de heller ikke informerer om det så vil jeg tro de har en dårlig sak.

Det spørs vel hvem som har ansvaret for at Aftenposten får pengene sine når du har satt opp avtalegiro, kan du lastes for å ikke ha oppdaget at de ikke trekker pengene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Under forutsetning av at dette ikke er nærmere regulert i avtalen, kan jeg ikke se at du er fritatt for kravet. Aftenposten har oppfylt som avtalt, at de ikke umiddelbart krevde penger, innebærer ikke at du er fritatt for betalingsplikten. Betalingskravet er ikke foreldet; jeg kan heller ikke se at andre bortfallsgrunner er aktuelle her. En annet spørsmål er om Aftenposten kan stoppe leveransen når betalingssvikten beror på forhold på deres side.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke levering av aviser livsnødvendig for mottageren og Aftenposten kan således velge sine egne kunder akkurat slik de vil... De kan dermed velge å ikke levere aviser til en kunde som ikke gjør opp for seg, uavhengig av om feilen er deres egen.

 

Dårlig kundebehandling, men ingenting som er "ulovlig" med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Nå er vel ikke levering av aviser livsnødvendig for mottageren og Aftenposten kan således velge sine egne kunder akkurat slik de vil... De kan dermed velge å ikke levere aviser til en kunde som ikke gjør opp for seg, uavhengig av om feilen er deres egen.

 

Dårlig kundebehandling, men ingenting som er "ulovlig" med dette.

Med forbehold, siden jeg ikke gidder sose frem abonnentsvilkårene: Hvis Aftenposten har en løpende avtale om å levere avviser til trådstarter, og trådstarter ikke får betalt for avisene på grunn av Aftenposten, betyr ikke det at Aftenpostens forpliktelse til å levere aviser automatisk opphører. I mangel av kontraktsbrudd fra trådstarters side, må Aftenposten normalt avslutte kontraktsforholdet ved oppsigelse. Dersom ikke annet er avtalt, skal oppsigelsestiden være rimelig, og Aftenposten må fortsette leveransen i denne perioden. Om Aftenposten konstruerer trådstarters oppsigelse og samme dag slutter å levere aviser, kan det utmerket godt tenkes å være kontraktbrudd, og i alle tilfelle dårlig kundeservice. At betydningen for trådstarter neppe er særlig stor, er en annen sak.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

sindres: Dette med konstruert oppsigelse og dermed feilaktig stopp i levering av avisen var noe jeg ikke hadde tenkt på, men som du jo har helt rett i.

 

Jeg skal nå sende en klage pr email til en "superbruker" (hater den betegnelsen...) hos Aftenpostens kundeservice, når jeg får svar kommer jeg tilbake med oppdatering.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en beklagelse (det fikk jeg ikke pr telefon...) og tre ukers gratis abonnement. Vel, det kunne de ha gjort da jeg ringte og jeg hadde vært ferdig med saken. Nå er jeg mellomfornøyd, har brukt mye tid på dette og vurderer om jeg skal fortsette abonnementet. Dessverre er det sånn at Aftenposten er den eneste norske avisen for oss som ikke orker kjendissladder så da blir det vel sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...